برگزاری اولین جلسه شورای امور دانشآموزان اتباع خارجی
تهران (پانا) - نخستین جلسه شورای امور دانشآموزان اتباع خارجی که به دستور وزیر آموزش و پرورش تشکیل شده است، با حضور اکثر اعضاء در محل سالن جلسات معاونت برنامهریزی و توسعه منابع برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور،، قائم مقام وزیر در امور بینالملل و رئیس مدارس خارج از کشور برای ایجاد تصویری روشن از مناسبات دو کشور ایران و افغانستان، وضعیت سیاسی- اجتماعی حاکم بر افغانستان و آخرین تحولات سیر مهاجرت اتباع افغانستانی به عنوان بیشترین قشر مهاجر مقیم ایران را تشریح و تأکید کرد: «تغییر نگاه عوامانه به موضوع اتباع خارجی از وظایف این شورا است. سپس با مطرح نمودن این موضوع که لازم است با برنامهریزی راهبردی در خصوص امور دانشآموزان اتباع خارجی سرمایهگذاری پایداری صورت پذیرفته و این فرصت را به مزیتی برای ایران تبدیل نمود، افزود: ما بایستی ببینیم که روند تغییرات چگونه است و نیاز داریم تا با مشارکت تمام حوزههای مسئول برنامه و سند فرهنگی-آموزشی ویژه امور اتباع خارجی تدوین کنیم.»
وی در رابطه با برگزاری مراسم روز جهانی پناهنده افزود: «به مناسبت بزرگداشت روز جهانی پناهنده (به مناسبت گرامیداشت روز جهانی پناهنده- ۲۰ ژوئن مصادف با ۳۰ خرداد) اجلاسی در محل وزارت کشور به صورت مجازی برای سفرای کشورهای خارجی مقیم ایرانی، نمایندگان سازمانهای بینالمللی و چند کشور اروپایی به طور زنده برگزار شد و طی آن اینجانب مهمترین موضوعات مترتب بر دانشآموزان اتباع خارجی را در قالب یک سخنرانی ارائه کردم.»
رئیس شورای امور دانشآموزان اتباع خارجی خاطر نشان کرد: «آموزش و پرورش در حال حاضر پذیرای بیش از نیم میلیون دانشآموز خارجی است که ضمن ارائه خدمات آموزشیِ کاملاً برابر با دانشآموزان ایرانی با نگاه ویژه و انسانی پذیرای آنهاست.»
وی در ادامه با معرفی سازمانهای بینالمللی حامی پناهندگان مستقر در ایران، نحوه همکاری آنها با این وزارت خانه را تشریح کرد.
کریمی ضمن تأکید بر لزوم ایجاد بستری مناسب برای تهیه وتدوین ادبیات علمی پیرامون پناهندگان گزارش مختصری از روند اجرای «همایش دیپلماسی آموزشی با تأکید بر پناهندگان» را ارائه نمود و از اعضاء درخواست کرد برای هر چه غنیتر شدن همایش مذکور، در زمینه تدوین مقاله و شرکت در کمیتههای مرتبط مشارکت فعال داشته باشند. با توجه به این که این جلسه اولین نشست اعضاء شورای امور دانشآموزان اتباع خارجی بود دکتر کریمی در بخشی از سخنان خود آئیننامه اجرایی شورای مزبور را تشریح نمود.»
وی در پایان سخنان خود به عنوان رئیس شورای امور دانشآموزان اتباع خارجی در خصوص مصوبه اخیر وزارت کشور افزود: «با عنایت به اهمیت موضوع پذیرش و ثبت نام کودکان فاقد اوراق هویتی بنا به دستور مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، این مسئله به عنوان یکی از موارد مهم و قابل تأمل است؛ از اینرو مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور برای فسخ و تعدیل مصوبه اخیر، به منظور ثبت نام کودکان فاقد مدارک هویتی کمافی السابق اقداماتی انجام داده است. در حاشیه این بحث تمام اعضاء ضمن تأکید بر رعایت موازین امنیتی نظام، به اتفاق این مصوبه را به عنوان موضوعی خلاف رویه سیاستی حاکم بر نظام آموزش و پرورش مبنی بر پذیرش همه دانشآموزان افغانستانی و نیز ملاحظات انسانی و ارزشی حاکم بر سیاستهای کلان کشور تشخیص داده و ضمن تشکر از تلاشهای بهعمل آمده خواستار اهتمام و پافشاری جدی وزارت متبوع برای لغو آن و برداشتن هرگونه محدودیت برای ثبت نام کودکان اتباع خارجی فاقد مدارک هویتی شدند.»
پس از ارائه سخنان رئیس شورا، اعضا نظرات خود را در ارتباط با دستور جلسه مطرح کردند.
در ادامه حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی از ارائه مطالب مهم در اجلاس روز پناهنده توسط دکتر کریمی تشکر و تأکید کرد: «طرح این مطالب برای ارائه تصویر روشن و مثبت از سیمای سیاسی و انسانی جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.» وی همچنین اعتراض شدید نسبت به مصوبه اخیر وزارت کشور مبنی بر عدم پذیرش دانشآموزان غیر مجاز بر ورود جدی آموزش و پرورش برای لغو این مصوبه تأکید کرد. حکیم زاده در پایان از زحمات مرکز امور بینالملل برای جذب کمکهای مالی از سازمانهای بینالمللی و هزینه آن در راستای نیازهای واقعی دانشآموزان اتباع خارجی قدردانی کرد.
کمرئی معاون آموزش متوسطه، در خصوص اهداف و رویههای کشورها در پذیرش مهاجران و پناهندگان مطالبی عنوان نمود و بر لزوم داشتن برنامهریزی راهبردی در قبال پناهندگان و مهاجران مطالبی تأکید کرد. وی پیشنهاد کرد: «پژوهشگاه تعلیم و تربیت برای انجام مطالعه و پژوهش پیرامون دانش آموزان پناهنده و ارائه یک مدل کاربردی اقداماتی انجام دهد.»
زینیوند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی بر لزوم فعال نمودن مجامع خیری و مؤسسات غیردولتی و هدایتگری و تعیین مسئولیتهایی برای آنها برای کمک به ارتقای ارائه خدمات آموزشی برای این دانشآموزان پناهنده تاکید و اظهار کرد: «با توجه به تأثیر مهم معاونت پشتیبانی و توسعه منابع و سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس در ارائه خدمات به دانشآموزان اتباع خارجی عضویت آنها در این شورا ضرورت دارد.»
صیدلو مدیرکل شهرستانهای تهران نیز اطلاعاتی از وضعیت دانشآموزان اتباع خارجی حوزه مسئولیت خود را به عنوان بزرگترین مرکز تجمع دانشآموزان اتباع خارجی در ایران ارائه و بر لزوم انجام پژوهش پیرامون وضعیت آموزشی، فرهنگی و اجتماعی این دانشآموزان و تبعات تحصیل دانشآموزان اتباع خارجی در کنار دانشآموزان ایرانی تأکید کرد.
این شورا هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه داده و ضمن بررسی مسائل و امور مربوط به آموزش و پرورش دانشآموزان اتباع خارجی مصوبات آن برای اجرا به دوایر مربوطه ابلاغ خواهد شد.
ارسال دیدگاه