مدیر آموزشگاه شهدای انقلاب ناحیه یک بهارستان تاکید کرد؛
بهکارگیری شیوههای نوین آموزشی در مدیریت و عملکردهای مدیران
بهارستان یک (پانا) - مدیر آموزشگاه شهدای انقلاب ناحیه یک بهارستان، مرکزیت شیوههای نوین را افزایش تحرک در مدارس دانست و بر بهکارگیری شیوههای نوین آموزشی در مدیریت و عملکردهای مدیران تاکید کرد و آن را ضروری برشمرد.
اشرف لطفی، مدیر آموزشگاه شهدای انقلاب ناحیه یک بهارستان در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «از جمله اهدافی که در سال تحصیلی جدید در نظر داریم تغییر ساختار مدرسه است، مدیریت مدارس ما به شیوه سنتی پیش میروند و همانطور که معلمان ما نیازمند به ارتقا شغلی دارند مدیران نیز نیازمند به این بهروزرسانیها هستند، اما اغلب مدیران به روشهای سنتی عمل میکنند که حال این روشها جوابگوی نیاز دانشآموز و فضای آموزشی نیست، بنابراین باید شیوههای مدیریتی تغییر کند.»
لطفی ضمن اشاره به عناصر اثربخشی در مدارس اظهار کرد: «هر شخص بایستی شیوههای نوین را در عملکردهای خود جای دهد و کیفیتبخشی آموزشی، مهمترین هدف مدیریت است؛ روابط انسانی مطلوب آموزشی و فضای سالم و بسیار اثربخش در مدرسه در حال جریان است، علاوه بر معلمین و معاونین بازیگرانی که نقش مهمتری دارند دانشآموزان و اولیا هستند بطوری که جزو ارکان اصلی مدرسه هستند و بایستی در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها، اظهارات آنان مدنظر باشد.»
وی بااشاره به واکنشها به نسبت بازخوردها اذعان کرد: «مسلما همکاری و همدلی اولیا و دانشآموزان با کادر مدرسه در موفقیت هرچه بهتر برنامهها و اقدامات مدارس تاثیر مثبتی خواهد گذاشت؛ بنابراین بازخورد موثری در تداوم عملکرد خود خواهیم داشت، میبایست از تمامی بدنههای متشکل در مدرسه نظرسنجی کنیم؛ بازخورد را زمانی دریافت خواهیم کرد که به بدنهها بها دهیم، پیشنهادات و انتقادات جزو فرایند کاری ما باشد که از نقاط ضعف و قوت آگاه شویم و برای سالهای آتی ویژگیهایی که در اختیار داریم را ارتقا دهیم؛ نه تنها در مدرسه بلکه در تمامی سازمانها نیز باز خورد جزو ارکان اصلی وظایف است که باید در نظر داشته باشیم بطوری که بنده تا بازخوردی دریافت نکنم، ایرادات را متوجه نخواهم شد.»
وی ضمن اشاره به عملکرد مدیران خاطرنشان کرد: «آگاهی زمانی اتفاق خواهد افتاد که مدیر خواستار تغییر باشد و از انتقادات استقبال کند، مدیر اگر خواستار تغییر و تحول در فرآیند عملکرد خود باشد مدرسهای کارآمد و اثر بخشتر تحویل جامعه و دانشآموزان خواهد داد؛ افزون بر این مورد، مدیر باید انعطافپذیر باشد و به تنهایی تصمیم گیری نکند، معلمین را درک کند، ایجاد فضای صمیمی بین معلمین و مدیران نیز مدرسهای با عملکرد بهتر بوجود خواهد آورد.»
لطفی در پی اشاره به شیوههای مدیریتی قدیم عنوان کرد: «علم نوین در تمامی عرصهها موثر است چه بسا در عملکرد مدیران، در زمانهای قدیم شیوه مدیریتی بهطوری بود که تنها یک نفر تصمیمگیرنده بود و مابقی افراد مطیع همان شخص یعنی مدیر بودند، ولیکن حال ما خواستار تغییر این شیوه هستیم تغییری به نام شیوه نوین که تمامی افراد در تصمیمگیریها موثر بوده و نقشی دارند، به تدبیری شیوه نوین خواستار منصف بودن به نسبت تمامی اجزای تشکیل دهنده یک گروه است.»
اشرف لطفی در پی تشریح شیوههای نوین تشریح کرد:«شیوههای نوین به تدبیری مطالعات بهروز نیز میتواند باشد، آموزش و پرورش در راستای جهانی شدن است بطوری که ما قادر به تعیین حد و مرز برای این گروه نیستیم؛ برخی افراد یک سال در مدرسهای خدمت میکنند و ۲۹سال باقی را با همان شیوه قدیمی که متعلق به چندین سال گذشته است، پیش میبرند و این روند دائم درحال تکرار است که این عمل، فعلی اشتباه است، بهطور کلی مرکزیت شیوههای نوین افزایش تحرک در مدارس است.»
وی ضمن اشاره به توقعاتی که از مدیران و معلمین وجود دارد افزود:«عملی شایسته و پسندیده است که علاوه بر تجربه، بر دانش روز نیز مجهز باشد، درکل توقع ما تنها از معلمین نیست که شیوههای نوین را در پیش بگیرند بلکه مهمترین رکن مدرسه مدیری است که بتواند روابط خوبی با افراد متعدد داشته باشد، رفتار و کردار مناسبی را به کار ببرد، همینطور فضایی بهجود آورد که بازخوردی مثبت داشته باشد.»
لطفی ضمن اشاره به تاثیر معلمین بر دانشآموزانی که سنین کمتری دارند، عنوان کرد:« مدرسه خانه دوم و معلمین مادر دوم دانشآموزان هستند، معلمین الخصوص در سنین پایین تاثیر بیشتر و بهتری در مقوله رفتاری و اخلاقی و پوششی بر دانشآموزان دارند، در این سن دانشآموزان پذیرای ویژگی اطرافیان هستند و ما بایستی بر ویژگیهای مختلف معلمین رسیدگی کنیم و تنها بر آموزش تکیه نکنیم، چراکه پرورش نسبت آموزش ارجحیت بیشتری را دارد.»
دانشآموز خبرنگار: رقیه جوادی
ارسال دیدگاه