نشست هماهنگی اجرای مانور زلزله در مدارس کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

نشست هماهنگی اجرای مانور زلزله در مدارس با شعار " مدرسه ایمن، جامعه ی تاب آور" برگزار شد.

کد مطلب: ۶۸۵۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از کهگیلویه و بویراحمد، ظهر امروز نشست هماهنگی مانور زلزله در مدارس با حضور مدیر کل آموزش و پرورش،کارشناس ستاد بحران استانداری ،معاون آموزش و پژوهش هلال احمر، معاون عملیاتی نیروی انتظامی، سرپرست آموزش و پرورش بویراحمد و مدیر سازمان دانش آموزی استان در دفتر مدیر کل آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیر سازمان دانش آموزی کهگیلویه وبویراحمد به عنوان دبیر جلسه با ابراز همدردی با خانواده جان باختگان حادثه زلزله در استان کرمانشاه اظهار داشت: راهبرد اساسی از برگزاری مانور سراسری زلزله در مدارس، فراهم نمودن زمینه ارتقای مشارکت دانش آموزي و ترویج فرهنگ ایمنی در برابر زلزله است.

علی حسن زاده افزود: تعیین مدرسه ایمن در محلات شهری، ارتباط با مسولان محلی و مدیران مدرسه منتخب و ایجاد تمهیدات لازم برای اجرای برنامه در اطراف مدرسه، ارایه آموزش های لازم به مردم و دانش آموزان و برگزاری مانور در روز هشتم آذر خلاصه کلی برنامه مانور سال جاری هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه کشور ما روی کمربند زلزله قرار گرفته است گفت: زلزله های که سال های گذشته در کشور ما رخ داد علاوه بر خسارات های مالی فراوانی که بر ما وارد ساخت، خسارات های جانی زیادی را نیز به ما تحمیل کرد و ما بسیاری از منابع انسانی کشور را در این زلزله ها از دست دادیم.

هادی زارع پور اظهار کرد: امروزه در کشورهای زلزله خیز برای کاهش خسارات مالی و جانی راهکارهای خوبی اندیشه شده است، حوادث اخیر نشان داد که ما خیلی از این کشورها عقب هستیم و باید از این کشورها الگوها و آموزش های نوین را اخذ کنیم. همچنین در بحث ساخت و سازها باید تجدید نظر شود و نظارت بیشتری صورت بگیرد.

وی با اشاره به راهکارها برای کم کردن خسارات گفت: آموزش و اطلاع رسانی به احاد جامعه به ویژه به دانش آموزان در مواجهه با بحران های مانند زلزله یکی از این راهکارها است.

زارع پور به نقش کلیدی و مهم آموزش صحیح به دانش آموزان با بهره گیری از حداکثر ظرفیت دستگاهای اجرایی اشاره کرد وگفت: قبل از مانور زلزله در مدراس حتما باید آموزش های لازم با حضور دستگاهای ذیربط به دانش آموزان داده شود.

مدیر کل آموزش و پرورش با بیان اینکه در همه مدارسی که امکان اجرایی را داشته باشند مانور زلزله را برگزار می کنیم افزود: در 13 شهرستان و منطقه استان، 13 مدرسه به صورت نمادین نوزدهمین مانور سراسری زلزله را با حضور مسولین، دستگاههای مربوطه و دانش آموزان برگزار می کنند.

کارشناس مدیریت بحران استانداری نیز با تاکید بر حساس شدن دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران بر موضوع مانور اظهار داشت: پیشگیری از بروز خسارت در جریان وقوع حوادث غیرمترقبه با آموزش، تمرین و مانور به حداقل می‌رسد و دستگاه‌های اجرایی باید برگزاری مانورها را جدی بگیرند.

حسین زاده افزود: مانور در حقیقت شبیه سازی بحران است و در صورتی به نتیجه مطلوب می رسیم که از برگزاری نمایشی به سمت شرایط واقعی و میدان عمل حرکت کنیم.

وی با بیان اهمیت برگزاری مانور زلزله گفت: هدف از برگزاری مانورها رسیدن به مرز آمادگی کامل است زیرا با شناسایی نقاط ضعف در هر دوره از تکرار آن در مرحله بعد جلوگیری خواهد شد.

مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس به طور همزمان روز هشتم آذرماه در مدارس منتخب سراسر کشور برگزار می‌شود.

گفتنی است ارائه نقطه نظر هایی توسط کارشناسان در خصوص برگزاری هر چه بهتر و هماهنگ تر مانور زلزله و تأکید بر طبیعی بودن و محک خوردن دستگاه های مرتبط از جمله مواردی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

برنامه ریزی و هماهنگی های لازم با نمایندگان شهرداری ، آتش نشانی، حوزه معاونت امداد و نجات وجمعیت هلال احمر ، اداره کل آموزش و پرورش وسازمان دانش آموزی در بخش آموزش و سناریوی اجرا از جمله مواردی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار