رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نظام صنفی رایانه ای درگفت وگو با پانا:

دولت باید زیرساخت فعالیت های استارت آپی را فراهم کند

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه ای گفت : دولت باید زیرساخت و شرایط کار را برای استارت آپ ها فراهم کند و به هیچ عنوان وارد عرصه متولی گری فعالیت های استارت آپی مانند سایر بخش های اقتصادی کشور نشود .

کد مطلب: ۶۵۷۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد

باقر بحری در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان نظام صنفی رایانه ای گام اول در نشان داده شدن استارت آپ هاست و هدایت استارت آپ ها به روی صحنه حداقلی ترین کاری است که این سازمان می تواند انجام دهد به همین دلیل در سال جاری تلاش شده تا استارت اپ ها خود را مطرح کنند .
توافق با بانک مرکزی برای حمایت از فین تک ها
وی افزود: در کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه ای مسائل و مشکلاتی که استارت آپ ها پیش رو دارند رسیدگی می شود و در این راستا به تازه گی توافقات مناسبی با بانک مرکزی برای حمایت از فین تک ها صورت گرفته است .
بحری خاطرنشان کرد: کمیسیون تجارت الکترونیک در حال رسیدگی به مسائل مختلفی است که استارت آپ ها در روند کار با آن روبرو می شوند ودر عین حال هدایت استارت آپ هابه مجامع بین المللی و عمومی و نشان دادن آنها اقدامی است که به رونق استارت آپ ها دامن می زند .
وی در پاسخ به این پرسش که زیرساخت های تکنولوژی برای فعالیت استارت آپ ها فراهم است یاخیر ، عنوان کرد: می توان گفت تا حدودی آماده است وبا توجه به اینکه ترند روز دنیا درحال حاضر آی او تی است بخش عمده استارت آپها بر روی آن تمرکز کرده اند اما متاسفانه ما هنوز در مرحله اپلیشکیش های عمومی هستیم درحالی که باید مطابق با همه جای دنیا به ان توجه شود وزیرساخت های آن فرآیندهای تکنولوژی کشور است .
پیوند صنعت و دانشگاه زمینه ساز فعالیت های استارت آپی شود
بحری تصریح کرد: این جریان در حال شکل گیری است که صنعت و دانشگاه به کمک استارت آپ ها بیایند و این دانشگاه به تنهایی نیست که می تواند به استارت اپ هاکمک کند بلکه تلفیق این دو با هم است که می تواند نقش استارت آپ ها را پر رنگ کند .
وی خاطرنشان کرد: محصول ناشی از ایده های استارت اپی به طور معمول نیاز مصرفی در میان مصرف کنندگان عمومی در جامعه دارد و مبتنی بر نیازهایی است که در دنیای کنونی شکل گرفته است .
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه این باور غلط است که هر استارت آپی باید محصول قابل عرضه به بازار داشته و موفق باشد و در ترند جهانی نیز اینگونه نیست ، خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت بخش عمده ای از استارت آپ ها شرایط را مناسب نمی بینند یا پیشرفت هارا بر بستر نیازهای واقعی مطابق نمی بینند و یا خلاقیت و تمرکز معینی برنیازهای مردم ندارند به همین دلیل با شکست مواجه می شوند .
وی ادامه داد: موفقیت بخش زیادی ازاستارت آپ ها در کشور نشان می دهد بسترها و زیرساخت های اولیه برای فعالیت استارت آپ ها درکشور فراهم است .
بحری در پاسخ به این پرسش که حمایت هایی که دراظهار نظرهای مقامات دولتی در مورد حمایت از استارت آپ ها مطرح می شود به جنبه اجرایی نیز نزدیک شده است ، عنوان کرد: دولت باید زیرساخت و شرایط کار را برای استارت آپ ها فراهم کند و به هیچ عنوان وارد عرصه متولی گری فعالیت های استارت آپی مانند سایر بخش های اقتصادی کشور نشود .
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه ای خاطرنشان کرد: این که برخی از مقامات دولتی مطرح می کنند که می خواهند از استارت آپ ها حمایت کنند یا فضاهایی را برای حمایت از آنها ایجاد می کنند نتیجه ای جز اینکه استارت آپ ها را تبدیل به افرادی وابسته به یارانه دولتی می کنند به دنبال نخواهد داشت که فضایی مسموم برای فعالیت آنهاست .
وی اضافه کرد: باید شرایط برابر برای رقابت و رشد برای استارت آپ ها در کشور فراهم شود تا متناسب با خلاقیت و توان خود رشد داشته باشند در غیر این صورت استارت اپ هاتبدیل به جایزه بگیر و وابسته به یارانه های دولتی می شود که ادامه فعالیت آنها را بهبود نخواهد بخشید .
شرایط سخت فضای کسب و کار برای فعالیت استارت آپ ها در کشور
بحری با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما شکل گیری کسب و کارها چندان کار ساده ای نیست و بسیاری از شاخص های کسب و کار در مقایسه با استانداردهای جهانی شرایط مناسبی ندارد ، تصریح کر: تا شروع هر فعالیت استارت آپی آغاز شود و کار رونق بگیرد نیاز به مجوزهای مختلف وجود دارد و این شرایط کار را آنقدر سنگین می کند که از عهده جوان ها بر نمی آید .
نیاز به اخذ مجوزهای مختلف برای فعالیت های استارت آپی
وی با انتقاد از شرایط سخت گیرانه برای بیمه و مالیات و کسب مجوزهای شروع فعالیت استارت اپ ها ، تصریح کرد: چرا این میزان فشار به جوانان برای شروع فعالیت اقتصادی وارد می شود و باید اجازه دارد تا نهال ابتدا رشد کند و پس از شکل گیری و پا گرفتن آنها نسبت به اخذ بیمه و مالیات از انها اقدام کرد .
بحری تصریح کرد: در معاونت علمی و صندوق شکوفایی و نوآوری مطرح می شودکه این استارت آپ ها پس از سه سال مالیات پرداخت کنند اما باید گفت این زمان فرصت مناسبی نیست و تا آن زمان درآمدی ندارند و باید گفت کار خاصی برای این استارت آپ ها صورت نمی گیرد .
معافیت های سه ساله مالیاتی تنها برای استارت آپ های دانش بنیان است
وی اضافه کرد: معافیت مالیاتی تنها برای استارت آپ هایی است که دانش بنیان هستند و این درحالی است که در مراحل فعالیت در حال هزینه کردن و پول خرج کردن هستند و این نگاه که آنها فرار مالیاتی دارند و آنها را تحت فشار قرار دادن به معنای ظلم فراوان به آنهاست .
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه ای،عنوان کرد: برخی شرکت ها حکم درگاه را دارند و اینگونه نیست که همه فعالیت های استارت اپی را انجام داده باشندو مکلف باشند که مالیات را نیز پرداخت کنند.
عدم درک تجارت نوین خلاقیت جوانان استارت آپی را از بین می برد
وی اضافه کرد:عدم درک تجارت نوین و الزامات آن موجب می شود تا خلاقیت جوانان استارت آپی در پیچ و خم سخت گیری های نامعقول از میان برود .
بحری در پاسخ به این پرسش که از نظر میزان حضور استارت آپ ها در کشور نسبت به استانداردهای جهانی چه شرایطی وجود دارد ، عنوان کرد: در نمایشگاه سبیت مشاهده شد بسیاری از استارت آپ ها میانگین سنی بالای 40 سال دارند و پس از تجربه کاری وارد فعالیت کسب و کاری جدید می شوند اما در ایران بسیاری از استارت آپ ها افراد جوانی هستند که با سرچ های بین المللی ایده های مختلف را کسب و با خلاقیت ایده جدیدتری خلق می کنند و باید گفت ایده یا محصول آنها از یک نیاز درونی بیرون نمی آید.
وی ادامه داد: البته استارت آپ بودن تنها به معنای صاحب ایده بودن نیست و می توان یک ایده اولیه را رشد داده و تبدیل به ایده یا محصول دیگر کرد .
استارت آپ ها در نگاه جهانی سربازان خلاق هستند
وی ادامه داد: در سوی دیگر نگاه به استارت آپ ها در جهان سربازان خلاق جهانی است و به هیچ عنوان با شرایط محدود کننده با آنها رفتار نمی شود اما در ایران افراد و استارت آپ ها وارد قالب می شوند و ارزیابی می شوند در حالی که باید فرصت سعی و خطا به جوانان داد .
بحری گفت: استارت آپ های بخش تکنولوژی بیش از آنکه به خلاقیت و پردازش ایده های خود بپردازند بیش از 90 درصد زمان خود را صرف نگرانی های حاصل از فیلتر شدن یا سایر درگیری های کسب و کاری می کنند و فرصت نوآوری و خلاقیت را از دست می دهند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار