علی نوری اسکویی در گفت و گو با پانا:

​سینمای انقلاب نباید سفارشی باشد

​کارگردان انیمیشن «رهایی از بهشت» به اهمیت فاصله گرفتن از کلیشه ها برای پرداختن به مفاهیم انقلاب عنوان کرد: پرداختن به مضامین انقلاب در سینما نباید صرفا سفارشی و جهت رفع تکلیف باشد. با توجه به این که موضوعات انقلابی موضوعات جذاب و مطلوبی هم هستند، می توان از زوایای دیگری به آن ها پرداخت.

کد مطلب: ۶۱۳۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
علی نوری اسکویی کارگردان انیمیشن سینمایی «رهایی از بهشت» در گفت و گو با پانا درباره قابلیت های انیمیشن برای پرداختن به مفاهیم انقلابی گفت: متاسفانه سیاست گذاری های انیمیشن تاکنون به سمتی نبوده که مخاطبان و فیلمسازان را به اکتشاف وادارد. اگر فضای کلیشه ای حاکم بر سینمای ارزشی شکسته شود، می توان سینمای محترم تری را در این حوزه شاهد بود. سینمایی که مرتبط با خاستگاه مردم باشد، از دل بر آید و لاجرم بر دل نشیند.
وی افزود: با این وجود سال هاست برنامه های ارزشی ما سفارشی هستند و سطح تاثیرگذاری بسیار پایینی هم دارند. نه هنرمندان را راضی کرده، نه مدیران و نه منتقدان. بقیه کارها هم در سطح کلیشه باقی مانده اند.
نوری اسکویی به فعالیت سینما در حوزه مفاهیم و موضوعات انقلابی ادامه داد: جریان سینمایی خودش حتما به بخش هایی از موضوعات انقلابی پرداخته و خواهد پرداخت. اما این پرداختن نباید صرفا سفارشی و جهت رفع تکلیف باشد. با توجه به این که موضوعات انقلابی موضوعات جذاب و مطلوبی هم هستند، می توان از زوایای دیگری به آن ها پرداخت و از ساختار کلیشه ای فاصله گرفت. به نظرم این مهم ترین نکته ای است که هم هنرمندان، هم مدیران سینمایی و هم سیاست گذاران این حوزه باید مد نظر داشته باشند.
وی همچنین در پاسخ به این که خود به عنوان فیلمساز چقدر دغدغه فیلمسازی در حوزه انقلاب را دارد، خاطر نشان کرد: طبیعتا هر آنچه به کشور ما تاریخ معاصر و جنگ تحمیلی می پردازد و درباره گذشته ماست، شاید بخشی از مکالمات روزمره ما را دربر می گیرد که در هنر هم به تدریج وارد می شود. من هم پیش از این مجموعه انیمیشن «سرزمین آفتاب» را در حوزه انقلاب ساخته بودم و به میزانی که با فضای هنری، دراماتیک و حس و حال و نگاه مردم بتوانم ارتباط برقرار کنم، به این موضوع می پردازم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار