پانا گزارش می دهد؛

نماز انسان را به وقت شناسی ترغیب می کند/توجه به نماز،اساس تربیت دینی

دومین دوره توانمندسازی مدیران آموزشی تحت عنوان طرح مبین مخصوص مدیران مدارس ‌‌متوسطه دوره اول و دوم تبریزو جوار برگزار شد.

کد مطلب: ۵۹۸۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی درحاشیه برگزاری دوره آموزشی یاوران نماز (طرح مبین) در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا اظهار داشت: این دوره برای تقویت مدیریت نماز مدارس است که آموزش هایی برای جذب دانش آموزان و شیوه های افزایش علاقه وعشق وافر آنها برای شرکت درنماز جماعت دراختیار مدیران مدارس قرار می گیرد.
طاهر علمی افزود: باتوجه به این که نماز در راس تمام عبادت ها قرار دارد و همچنین سدی دربرابر راه نفوذ گناه است نیازمند اهمیت ویژه ای است.


وی درمورد نحوه برگزاری این دوره بیان کرد: طرح مبین با مشارکت ستاد اقامه نماز استان و آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی برگزارمی‌شود‌ و به طورمجموع حدود شانزده ساعت و با حضور دویست نفر از مدیران مدارس برگزار می شود و در پایان این دوره گواهیسرکت در دوره برای مدیران حاضر صادر خواهد شد.
معاون پرورشی و فرهنگی اموزش و پرورش آذربایجان شرقی اضافه کرد: این دوره با حضور اساتید مجربی از استان قم برگزار می شود که مدیران مدارس می‌توانند از حضورآنها بهره لازم را ببرند و برای دانش آموزان و مدارسمان اثربخش واقع شوند.
علمی درمورد رابطه نزدیک علم و نماز گفت: بهترین راهنما برای ما قرآن کریم است که با مراجعه به آن می‌توان دریافت که بیشترینتوجه درمورد علم و سپس درمورد نمازاست و بر اساس روایات دینی معتقدیم که علم و دین توام اند و علمی که بدون آگاهی از فضیلت دینی ومعارف اسلامی باشد قطعا علم جهت داری نخواهد بود.


وی افزود: اگر درطول سال تحصیلی دانش آموزان به خدافراموشی دچارشوند و ازخداوند متعال فاصله بگیرند به انحراف کشیده خواهند شد و وظیفه اصلی آموزش و پرورش دراین بین هدایت آنها برای رسیدن به حیات طیبه است و اساس تربیت دینی،پرداختن به نماز می‌باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی دراستای رویکرد آموزش و پرورش اظهار داشت: باتوجه با این که رویکرد آموزش و پرورش، رویکرد تربیتی می‌باشد بنای تربیت باید توسط اقامه نماز درمدارس پایه گذاری شود که خوشبختانه دراین دوره مدیران و معاونان پرورشی مدارس به این اهداف واقف می‌شوند.
علمی دررابطه تاثیرمعنویات بر روی آموزش دانش آموزان گفت: ثیقل دادن ذهن و دل با نور خدا، نورانیت را که به معنای جذب نور بیشتر است به دنبال خواهد داشت و هرچقدر که درون انسان نورانی باشد گنجایش پذیرش مطالب بیشتری خواهد داشت و نماز تنها وسیله برای نورانی کردن باطن انسان می‌باشد. وجود نور الهی در انسان موجب بصیرت و تقویت بینش او می‌شود و بینش قوی نیز آموزش را آسان می‌کند.
وی اضافه کرد: سه اصل بینش ، آموزش و تلاش مهمترین اصول برای آموزه های دینی است که مانیز به دنبال رواج آن درآموزش و پرورش‌‌ و مدارسمان هستیم و بی شک اجرایی این سه اصول سبب تولد انسان های کامل برای آینده خواهد شد.



مدیران به عنوان الگوی عملی باید عملکرد آگاهانه ای داشته باشند
رئيس ستاد اقامه نماز استان نیز در گفت و گو با پانا برگزاري اين دوره را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مابايد با رفتار خود دعوت كننده دانش آموزان و نسل جديد باشيم و روش هاي مخصوصي كه بتواند آن هارا جذب نماز و مسائل معنوي بكند را به كار بگيريم.
اسدالله ضیایی درمورد ابزار دفاعي براي حفظ جوانان در برابر اهداف بيگانگان اظهار داشت: باتوجه به سير پيشرفت جامعه و به روي كارآمدن انواعي ازفناوري هاو تجهيزات ارتباطي و مجازي ما نيزبايد دربرابر آن ها ابزار دفاعي براي حفظ جوانانمان داشته باشيم که بهترين و بالاترين دفاع نماز است و در سطح مدارس نيز صورت مي گيرد.
وی اشاره كرد: بر اي ترغيب دانش آموزان جهت شركت در نماز بايد الگويي عملي براي آن ها در نظر گرفته شود كه اين الگوي عملي مي تواند مدير،معلم و يا مربي مربوطه باشدكه هنگام شنيدن اذان درصف نماز حاضرشده و دانش آموزان با وقتی ببینند که دبيرخود با تحصيلات عالي در نماز جماعت شركت مي كند قطعا تاثير به سزايي مي پذيرند.


رئيس ستاد اقامه نماز استان اضافه كرد: هنگامي كه ما يك فرد بي سواد را درحال اقامه نمازببينيم خواهيم گفت كه او فقط با اخلاص دل اين كار را انجام مي دهد و او ازنظر علمی با مسئله روبه رو نشده است اما درصورتي كه يك فرد تحصيل كرده به نماز توجه ويژه اي بكند برداشت می کنیم که این کاراو بخاطر دلیل راسخی است و توجه او به این مسئله بیهوده و بی جهت نیست. بنابراين هنگامي كه يك مديريا دبير خود اولين نفر در صف نماز جماعت باشد بچه ها نيز براي شركت در نماز ترغيب خواهند شد.

ضیایی درمورد تاثیر رفتار مديران مدارس تاكيد داشت: حرف ما با مديران مدارس اين است چون رفتار آن ها الگويي براي دانش آموزان به حساب مي آيد و نبايد از اين مسئله غافل شده و عملكردشان طوري نباشد كه درظاهر دانش آموزان را به نماز ترغيب و با حرف آن ها را براي شركت درنماز تشويق كنند اما هنگام اقامه نماز جماعت حضور نداشته باشند.
وی گفت: هرچيزي كه انسان رامقيد و منضبط بكند براي زندگي اومفيد است به خصوص امر نماز كه ازنظر زماني داراي برنامه ويژه اي است و اقامه آن بايد درساعات معيني صورت بگيرد بديهي است كه در بحث اقامه نمازخداوند متعال همواره حاضر است اما در زمان هاي اختصاص يافته براي اقامه نماز آماده شنيدن حرف هاي انسان است و همين آدمي را ترغيب مي كند كه در زمان مشخصي به پيشگاه او مراجعه كند و همچنين به جا آوردن نماز در صبح و يا ظهر و شب براين موضوع اشاره دارد كه وجود اين زمان هاي مختلف و شبانه روز حاكي از حضور خداوند متعال است.
رئيس ستاد اقامه نماز استان درمورد تاثير نماز درزندگي دانش آموزان بيان كرد: با توجه به تاكيد نماز در زمينه توجه به وقت شناسي ، معلمي كه نمازخوان باشد بايد در هنگام حضور در كلاس درس نيز وقت شناس بوده و به برنامه زماني خود اهميت دهد همچنين دانش آموزي كه نماز بخواند ياد مي گيرد كه براي درس خواندن نيز برنامه ويژه اي اختصاص دهد و همان طور كه براي اقامه نمازش برنامه زماني معيني قائل مي شود براي مطالعه دروس خود نيز زمان مشخصي اختصاص دهد و روح انضباط را در خود تقويت كند.



ترغیب دانش آموزان به نماز نیازمند برنامه های عملیاتی است
مدیرمدرسه شهید رضائی ناحیه یک تبریز نیز حضوراساتید مجرب دراین دوره را مفید دانسته و عنوان کرد: برگزاری این دوره با هدف جذب دانش آموزان برای شرکت درنماز صورت گرفته است وحضور اساتید مجرب که مطالب مفیدی برای گفتن دارند بسیار موثر است.
سعیدجوادپورپیشنهاد کرد: اگر بحث دوره ها درجلسات آتی به سمت برنامه های عملیاتی درجهت جذب دانش آموزان برای شرکت درنماز پیش برود تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.
وی افزود: در این دوره ها بحث بنیادی و اهمیت نماز مطرح می شود امامسئله بسیاری از مدیران در مدارس جذب و جلب دانش آموزان به نماز است و این موضوع خواستار یک کار عملیاتی است زیرا با وجود تنوع سلیقه خانواده ها و دانش آموزان نیاز است که در رابطه با تنوع سلیقه و فضاهایی که در جلب و جذب دانش آموزان به نماز موثر هستند برنامه ها و دوره هایی برگزار شود که دراین صورت در راستای این اهداف بسیار موثر و مفید واقع خواهد شد.



ابتکار برخی از مدیران برای ترغیب دانش آموزان به نماز اثربخش است

مدیرمدرسه سمیه دو، طرح مبین را موثر دانسته و افزود: بعضی از مدیران دررابطه با اقامه نماز در مدارس کم کاری می کنند و اجرای دوره ها و طرح هایی در رابطه با نماز بسیار موثر و مثبت است.
رقیه رفیعیان اظهار داشت: نقش مدیر مدرسه در ترغیب دانش آموزان بسیار موثر است برای مثال دانش آموز هنگامی که مدیر خود را در صف نماز با چادر پاک و خوشبو می بیند اونیز برای شرکت در نماز تشویق می شود.
وی درمورد بکارگیری برخی ابتکار ها جهت تشویق کودکان به شرکت درنماز تاکید کرد: ابتکار برخی از مدیران درجهت ایجاد علاقه کودکان برای شرکت در نماز جماعت بسیار ستودنی و موثر است. من خود نیز به عنوان یک ابتکار عملی عطر گل یاس را برای نمازخانه تهیه کرده ام و هردانش آموزی که برای نماز حاضر شود از آن عطر به چادرش می زند واین استنشاق این عطر خوش موجب افزایش اشتیاق دانش آموز برای شرکت درنمازجماعت می شود.

گزارش از فاطمه مرتضوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار