مدیرعامل یک هلدینگ ساختمانی مطرح کرد:

ساخت مسکن در کشور تخصصی می شود

مدیرعامل هلدینگ ساختمانی تراز پی ریز از تخصصی کردن ساخت و سازها و شناسنامه دار شدن املاک در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: قانون مالیات بر ساخت و ساز که با تصویب آن بخش اعظم سازندگان در بخش ساخت و ساز که صرفا به دلیل سودآوری بالا وارد این بخش شده اند را از چرخه ساخت و ساز خارج می کند.

کد مطلب: ۵۹۷۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا؛ امیرحسین کریمی دریک نشست خبری با بیان اینکه وزارت رفاه دو بازوی اقتصادی مهم شامل شستا و صندوق های بازنشستگی کشوری دارد گفت: در حال حاضر شرکت ها در قالب 6 هلدینگ اقتصادی شامل هلدینگ انرژی، هلدینگ عمران و ساختمان، هلدینگ صنعت، هلدینگ حمل و نقل و گردشگری ، هلدینگ غذایی و دارویی و هلدینگ مالی اداره می شوند.

وی افزود: صندوق بازنشستگی یک سری املاک و مستقلات در اختیار دارد که در قطعات و متراژهای بزرگ و بدون کاربری در قالب رد دیون در اختیار این صندوق قرار گرفته است که ارزش آنها 5 هزار میلیاد تومان برآورد می شود.

مدیرعامل هلدینگ ساختمانی تراز پی ریز عنوان کرد: یکی از رسالتهای صندوق این است که عیار دارایی ها را بالا برده و ارزش افرینی کند و به این منظور برنامه هایی در دستور کار قرار گرفته است .

کریمی با اشاره به اینکه در حال حاضر در تهران و سایر شهرها با انبوه مجتمع های فاقد متقاضی مواجه هستیم گفت: ساخت این مجتمع ها به نوعی اصراف و بی دقتی در جریان نقدینگی است که می توانسته در بازار دیگری نقش افرینی کند.

مدیرعامل هلدینگ ساختمانی تراز پی ریز با اشاره به وجود 25 هزار واحد تجاری بدون متقاضی در منطقه 22 تهران تصریح کرد: در کلانشهرها برای ایجاد واحدهای تجاری باید قواعد زیادی از جمله ظرفیت بار ترافیکی ، ایجاد پارکینگ و بسیاری از موضوعات را در نظر گرفت و مطالعات بازار و امکان سنجی پروژه یک اصل اساسی در احداث هر پروژه عمرانی است اما متاسفانه بدون توجه به این زیرساخت ها مجتمع هایی تجاری و عمومی در کشور ساخته شده اند که مشکلاتی را برای منطقه ایجاد کرده اند.

وی عنوان کرد: یکی از استراتژیهای ما در اداره صندوق این است که از درآمدهای ناپایدار فاصله گرفته و صندوق را به سمت درآمدهای پایدار هدایت کنیم.

کریمی در پاسخ به این پرسش که برای تامین مسکن بازنشستگان چه برنامه هایی در دستور کار است گفت: در سه دسته بندی بازنشستگان فاقد مسکن، تامین مسکن برای نسل بعدی بازنشستگان و شاغلینی که در آستانه بازنشستگی هستند برنامه هایی در دست بررسی است اما به طور قطع انجام هر یک از این برنامه ریزیها نیازمند تامین مالی و کمک دولت است.

وی با بیان اینکه تقریبا تمامی شرکت های عضو هلدینگ به دلیل رکود بخش مسکن شرایط خوبی ندارند گفت: رکود مسکن در بخش دولتی تاثیرات بیشتری را نسبت به بخش خصوصی به دنبال داشته به این دلیل که بخش خصوصی قادر به انجام تصمیم های جسورانه و سریع تری نسبت به بخش دولتی است اما در بخشهای دولتی به خاطر رعایت الزامات و ضوابط تصمیم گیری ها سخت تر انجام می شود.

مدیرعامل هلدینگ ساختمانی تراز پی ریز با بیان اینکه مسکن نباید به عنوان یک پارامتر جدا از اقتصاد کشور تحلیل شود تصریح کرد: رونق بخش مسکن برایند دو شاخص ازدواج و اشتغال است که متاسفانه این شاخص ها در کشور آمار مناسبی ندارند.

وی در ادامه از تخصصی کردن ساخت و سازها و شناسنامه دار شدن املاک در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: قانون مالیات بر ساخت و ساز که با تصویب آن بخش اعظم سازندگان در بخش ساخت و ساز که صرفا به دلیل سودآوری بالا وارد این بخش شده اند را از چرخه ساخت و ساز خارج می کند نقش مهمی در تخصصی شدن ساخت و سازها در کشور خواهد داشت.

کریمی گفت: در دراز مدت برای سازندگانی که در حوزه ساخت دوام می آورند اجرای قانون مالیات های ساخت و ساز مفید خواهد بود و شناسنامه فنی ساختمان نیز به زودی وارد مراحل اجرایی می شود.

وی همچنین قانون پیش فروش مسکن را نیز قانونی مهم و تثبیت بخش در بخش مسکن اعلام کرد و افزود: با اجرای این قانون مردم با آرامش بیشتری نسبت به پیش خرید یا پیش فروش ساختمان اقدام می کنند و مشکلاتی که در گذشته در این خصوص وجود داشت مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ ساختمانی تراز پی ریز در خصوص آینده صنعت ساختمان نیز گفت: معاملات و تولید مسکن در کشور در آینده ای نه چندان دور به سمتی حرکت می کند که سودهای کلانی که برخی تولیدکنندگان در سالهای گذشته به دست می آوردند از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه عدم ساخت تخصصی مسکن موجب شده تا عمر ساختمان ها در ایران به زیر 20 سال برسد تصریح کرد: سازندگان ضوابط فنی ساخت را رعایت نمیکنند که این شرایط قیمت تمام شده و عمر مفید ساختمان را برای مردم کاهش می دهد.

کریمی با بیان اینکه در اغلب کشورهای دنیا استقبال از مسکن اجاره ای بیشتر از خرید است گفت: به دلیل عدم اطمینان و آرامش خاطری که مردم دارند و نوساناتی که قیمت ها تجربه می کنند مردم تمایل دارند نسبت به خرید مسکن اقدام کنند و همین شرایط مسکن را به مهمترین دغدغه بدل کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار