معاون امور تالاب‌های سازمان محیط زیست به پانا خبر داد؛

هیچ تالابی از فهرست بین‌المللی حذف نمی‌شود/ تالاب گاوخونی هنوز وارد فهرست مونترو نشده است

خبرگزاری پانا: معاون امور تالاب ها در دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست درخصوص وضعیت تالاب گاوخونی گفت: هیچ تالابی از فهرست بین المللی تالاب ها حذف نمی شود و تالاب گاوخونی هنوز وارد لیست مونترو نشده است.

کد مطلب: ۱۵۵۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد

مسعود باقرزاده کریمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه که برخی کارشناسان محیط زیست درباره خروج تالاب گاوخونی از فهرست تالاب های بین المللی هشدار داده اند، اظهار داشت: همانطور که می دانید تالاب گاوخونی در منتهی الیه زاینده رود قرار دارد و اگر آبی در بالادست جاری شود به این تالاب نیز می رسد.

معاون امور تالاب ها در دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب گاوخونی تصریح کرد: متاسفانه مدت ها توسعه بی رویه در منطقه اصفهان در بخش کشاورزی و صنایع روی داد که منابع آب این تالاب به وضعیت بحرانی رسیده است.
وی اضافه کرد: در واقع مدیریت برداشت آب از رودخانه زاینده رود و کشاورزی اکوسیستم تالاب بین المللی گاوخونی را تحت تأثیر قرار داده و وضعیت آن را بحرانی کرده است.
هیچ تالابی از فهرست بین المللی حذف نمی شود
باقرزاده کریمی با تأکید بر اینکه هیچ تالابی از فهرست بین المللی تالاب ها حذف نمی شود، گفت: البته تالاب ها در صورت بروز مشکلات، در لیست دیگری وارد می شوند تا اقدامات برای احیای تالاب انجام شود، این فهرست تحت عنوان مونترو بوده و تالاب هایی که دچار تغییرات اکولوژیک هستند، در این فهرست وارد می شوند.
تالاب گاوخونی هنوز به فهرست مونترو اضافه نشده است
معاون امور تالاب ها در دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه تالاب گاوخونی هنوز وارد لیست مونترو نشده است، افزود: این در حالی است که شرایط ورود تالاب گاوخونی به این لیست مهیا است و تغییرات به حدی است که باید به این فهرست وارد شود.
وی خاطرنشان کرد: پس از قرار گرفتن تالاب در فهرست مونترو، اقدامات برای احیای تالاب در دستور کار قرار می گیرد و پس از آن نیاز به همکاری جدی دارد تا به وضعیت سابق برگردد.
به گزارش پانا، امیر فرح نسب- کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان اصفهان پیش از این در گفت و گویی اعلام کرده است که در صورت تداوم خشکی زاینده رود و نرسیدن آب به تالاب گاوخونی، بزودی این تالاب از فهرست تالاب های بین المللی حذف می شود.
کنوانسیون بین المللی رامسر پیمانی بین المللی است که در سال 1971 میلادی به دلیل برگزاری آن در شهر رامسر در شمال ایران به این نام شهرت یافت.
این کنوانسیون به منظور حفاظت از تالاب های بین المللی و پرندگان مهاجر شکل گرفته و بر مبنای آن، کشورهای عضو موظف هستند تا از تالاب های ثبت شده جهانی حفاظت کنند.
فهرست مونترو شامل سایت هایی می باشد که در نتیجه توسعه تکنولوژیکی آلودگی و یا دیگر فعالیت های انسانی دستخوش تغییرات اکولوژیکی شده اند و بایستی برنامه های پایش و بهسازی در آنها انجام گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار