آب از سد رودشتین به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی اصفهان رهاسازی شد

تهران ( پانا) - آب از سد رودشتین در شرق اصفهان صبح روز جمعه برای تامین حقابه زیست محیطی به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی رهاسازی شد.

کد مطلب: ۱۱۲۵۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
آب از سد رودشتین به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی اصفهان رهاسازی شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از رهاسازی سازی آب از سد رودشتین به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی خبر داد و گفت: از صبح امروز پس از اتمام عملیات توزیع آب کشاورزی در شبکه رودشتین اصفهان، ذخیره موجود در سد انحرافی رودشتین در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تالاب بین‌المللی گاوخونی با دبی ۶ متر مکعب بر ثانیه به سمت تالاب جاری شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، مسعود میر محمد صادقی با تاکید بر ذخیره آب این سد و دبی ورودی موجود حاصل از زهاب کشاورزی، افزود: با توجه به رطوبت بستر رودخانه در این مسیر انتظار می‌رود با دبی ثابت حدود سه متر بر ثانیه به‌صورت پیوسته و طولانی مدت آب در این بازه از رودخانه، قسمتی از سهم حقابه زیست‌محیطی تالاب بین المللی گاوخونی تامین شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مانده آب زاینده‌رود که برای کشاورزی رها سازی شده بود از امروز از سد رودشتین به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی رهاسازی شد و امید است با عدم برداشت غیر مجاز آب در مسیر به تالاب برسد.

رضا خلیلی با بیان اینکه این حجم آب، کم و غیر دائمی است، افزود: قطع و وصل شدن جریان آب به سمت تالاب بین المللی گاوخونی، مطلوب نیست و لازم است حقابه زیست محیطی این تالاب همیشگی و پایدار تامین شود.

وی با اشاره به اینکه درصد بسیار کمی از وسعت تالاب مرطوب است، اظهار داشت: آبی که امروز رهاسازی شد پیش‌بینی می‌شود تا یک هفته آینده به خود تالاب برسد و باید نظارت و پایش مناسب برای این مسیر جهت جلوگیری از برداشت غیر مجاز آب صورت گیرد.

تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق شهرستان اصفهان در یک دهه اخیر با بحران خشکی و کاهش منابع آبی مواجه بود که پس از سال‌ها، سهمی از حقابه آن در سال گذشته، تامین و وارد این تالاب شد و امسال نیز از نیمه خرداد آب موجود در سد رودشتین به سمت تالاب گاوخونی روانه شد و امروز در روزهای نخستین ماه مهر برای دومین بار در سال جاری آب سد رودشتین به سمت تالاب رهاسازی شد.

تحلیل و مقایسه تصاویر ماهواره‌ای تالاب بین‌المللی گاوخونی نشان می‌داد که حدود ۲۱ درصد از سطح آن تا فروردین امسال مرطوب بود اما در زمان حاضر به گفته مسوولان و کارشناسان زیست محیطی حدود پنج درصد آن مرطوب است.

گاوخونی یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران است و در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مامنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.

این تالاب که منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع است در یک دهه گذشته در مدت کوتاهی در سال ۹۵ و سپس در سال ۹۸ آب را به خود دید.
کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تامین نشدن حقابه‌های طبیعی از جمله چالش‌هایی است که حیات این تالاب را به خطر انداخته است.

به گفته مسوولان و کارشناسان محیط زیست، ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد بنابراین تامین حقابه آن ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار