مدیر پژوهش‌سرای بصیرت شهرستان ری در گفت وگو با پانا:

پژوهش‌سرای بصیرت از طرح‌های تحقیقاتی دانش‌آموزان پژوهشگر در زمینه نانو استقبال می‌کند

شهرری دو (پانا)- مدیر پژوهش‌سرای بصیرت شهرستان ری از استقبال این پژوهش‌سرا از طرح‌های دانش‌آموزان پژوهشگر در زمینه نانو خبر داد و گفت: دانش‌آموزان با هماهنگی پژوهش‌سرای شهرستان مبدا می‌توانند نسبت به استفاده از امکانات قطب نانو فناوری پژوهش‌سرا اقدام کنند.

کد مطلب: ۱۴۷۰۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش‌سرای بصیرت از طرح‌های تحقیقاتی دانش‌آموزان پژوهشگر در زمینه نانو استقبال می‌کند

در حاشیه‌ برگزاری تور علمی یک‌روزه ویژه دانش‌آموزان انجمن علمی - پژوهشی علوم و فناوری نانو پژوهش‌سرای باقرالعلوم(ع) شهرستان قرچک و بازدید از  آزمایشگاه‌های علمی - تخصصی پژوهش‌سرای دانش‌آموزی بصیرت (قطب استانی علوم و فناوری نانو شهرستان ری) به گفت‌وگویی با مدیر این پژوهش‌سرا پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

بهزاد قبادی، مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی بصیرت شهرری به شرح فعالیت‌های مرکز و توضیح جامع کاربرد دستگاه‌های تخصیصی پرداخت و به پانا گفت: «دستگاه‌های تخصصی نانو فناوری شامل دستگاه الکتروریسی، اسپاترینک و انفجار سیم برای دانش‌آموزان خلاق و پژوهنده قرچک است و دانش‌آموزان جهت تولید نانو الیاف‌ها می‌توانند با استفاده از مواد پایه پلیمری مورد نیاز در حلّال‌های آلی و آبی، مخلوط‌های پلیمری را سنتز و با استفاده از سرنگ‌های مخصوص و فشار گاز متناسب با آن و تنظیم سرعت حرکت و سرعت تزریق سرنگ نسبت به ایجاد نانو الیاف پلیمری در دستگاه الکتروریسی از غشای نانویی حاصل در محصول نهایی انواع صافی‌های آب، خام و مواد شیمیایی استفاده کنند.»

وی توضیح داد: «از دستگاه اسپاترینگ یا همان دستگاه لایه نشان نیز می‌توان با استفاده از انواع پلیت‌های فلزی در داخل محفظه دستگاه و انتخاب پایه انتخابی جهت لایه نشانی مثل شیشه ساعت نسبت به بارگذاری سطح اقدام کرد. این فرآیند ابتدا با ایجاد خلاء در محفظه آغاز و با تزریق گاز بی‌اثر ادامه می‌یابد. در نهایت با ایجاد محیط پلاسما در محفظه، بارگذاری نانوذرات فلزی بر روی شیشه انجام می‌شود و لایه‌ای بسیار نازک از فلز بر روی شیشه پوشش داده می‌شود و همچنین در دستگاه انفجار سیم با اِعمال ولتاژ معین به پایه سیم‌های نازک فلزی در دستگاه باعث ایجاد انفجار آن در محیط آبی می‌شوند و محصول نانو کلوئیدی حاصل می‌شود.»

قبادی اظهار کرد: «دانش‌آموزان پژوهشگر شهرستان‌های استان تهران که طرح‌های تحقیقاتی در زمینه نانو دارند، می‌توانند با هماهنگی مدیر پژوهش‌سرای شهرستان مبدا نسبت به استفاده از امکانات قطب نانوفناوری پژوهش‌سرای بصیرت اقدام کنند.»

مدیر پژوهش‌سرای بصیرت درباره اهمیت بازدیدهای علمی عنوان کرد: «گردش علمی به عنوان یک رسانه آموزشی به دانش‌آموزان امکان می‌دهد که از طریق مشاهده طبیعت، وقایع، فعالیت‌ها، اشیا و مردم، تجربه علمی به دست آورند. دانش‌آموزان در گردش علمی با مشاهده واقعیت‌ها می‌توانند مفاهیمی را که در کلاس درس مورد بحث قرار می‌گیرد، بهتر در ذهن خود جای دهند و معلم می‌تواند با استفاده از این شیوه، کنجکاوی فراگیران را درباره موضوعی خاص بیشتر کند، این اردو ها باعث تقویت روحیه مشارکت و همکاری در دانش‌آموزان و تعمیق یادگیری در آنها می‌گردد.»

در پایان این اردو دانش‌آموزان از بخش‌های مختلف عکس و فیلم تهیه کردند و با مدیر پژوهش سرا به مصاحبه اختصاصی پرداختند و پاسخ بیشتر سوالات خود را پیدا کردند.

 دانش‌آموز خبرنگار: زهرا خسروزاده

نویسنده : زهرا خسرو زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار