دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پروش:

حوزه‌های علمیه می‌توانند در تمام عرصه‌های سند تحول آموزش و پرورش نقش‌آفرین باشند

تهران (پانا) - دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پروش گفت حوزه علمیه با توجه به عقبه فاخری که دارد می‌‌تواند در تمام عرصه‌های سند تحول آموزش و پرورش نقش‌آفرینی داشته باشد.

کد مطلب: ۱۴۴۰۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد
حوزه‌های علمیه می‌توانند در تمام عرصه‌های سند تحول آموزش و پرورش نقش‌آفرین باشند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد در آیین افتتاحیه پانزدهمین هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که در سالن جلسات خانه معلم شماره یک قم برگزار شد، اظهار کرد: یاد تمام شهدای مقاومت مخصوصا سردار سلیمانی و یاد تمام شهدای حادثه تروریستی کرمان را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به اینکه یاد شهدای مظلوم غزه را نیز گرامی‌ می‌داریم، مطرح کرد: چهاردهمین اجلاس سال گذشته در مشهد مقدس برگزار شد که به برکت امام رضا(ع) جلسه خوب و مطلوبی بود.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه در این جلسه تلاش کردیم محدودیت‌های جلسه قبلی را کاهش دهیم، عنوان کرد: در این اجلاس نیز با محدودیت‌های زمانی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش عمومی در جامعه از بدو تاسیس حوزه‌های علمیه بوده است، خاطرنشان کرد: در برهه‌هایی از تاریخ تنها سیستم آموزش عمومی توسط حوزه‌های علمیه بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نیکزاد با بیان اینکه همکاری و وحدت، زمانی محقق می‌شود که بتوانیم نقاط مثبت حوزه و آموزش و پرورش را با یکدیگر تلفیق کنیم، تصریح کرد: با چنین رویکردی وحدت رویه شکل می‌گیرد که مورد تاکید و مقبول مقام معظم رهبری نیز است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و حوزه هر 2 به این همکاری نیاز دارند، یادآور شد: حوزه علمیه با توجه به عقبه فاخری که دارد می‌‌تواند در تمام عرصه‌های سند تحول آموزش و پرورش نقش‌آفرینی داشته باشد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه حوزه برای ظهور و بروز بیش‌تر در جامعه و اجتماع، نیاز به حضور در مساجد دارد، ابراز کرد: این موضوع جدیدی نیست و از ابتدا وجود داشته است هرچند ممکن است در دوره‌هایی در این همکاری فاصله افتاده باشد.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌های پیش، همکاری‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌ها بوده است، بیان کرد: مدیر حوزه‌های علمیه سبک جدیدی را ایجاد کردند و فرمودند دیگر تفاهم‌نامه بس است و باید برنامه‌ای و عملیاتی اقدام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نیکزاد با بیان اینکه برنامه ۵ ساله با تمام کاستی‌هایی که داشت انجام شد، اظهار کرد: یکی از اقدامات این برنامه، طرح امین و احداث مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در هر استان متناسب با ظرفیت‌ها این همکاری متفاوت بوده است، مطرح کرد: برنامه پیوند مسجد، مدرسه و خانواده، یکی از برنامه‌هایی است که در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اضافه کرد: در این طرح باید دانش‌آموز به گونه‌ای به مسجد متصل شود که دانش‌آموز در ساعت غیر از مدرسه نیز در مسجد حضور پیدا کند.

وی با بیان اینکه ورود حوزه به آموزش و پرورش باید با حفظ شأنیت طلبگی باشد، عنوان کرد: همچنین نباید ارتباط طلابی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند با حوزه قطع شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نیکزاد با اشاره به اینکه طرح دیگری که امروز بررسی می‌شود، طرح حضور است، خاطرنشان کرد: آشنایی دانش‌آموزان و خانواده‌ها با سیستم، ساختار و مفاخر حوزه‌های علمیه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

میثاق میان حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین است

علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز گفت: پیش از هرچیز باید یاد شهدای اخیر کرمان و شهدای دانش‌آموز را گرامی بداریم.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه و آموزش و پرورش مسئول اصلی تربیت اسلامی نسل آینده هستند، مطرح کرد: میثاق میان حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه این 2 دستگاه، یک میثاق مشترک دارند، عنوان کرد: این سند ۱۲۳ راهکار دارد که تقریبا بیش از ۹۳ مورد آن بدون همکاری این 2 دستگاه، محقق شدنی نیست.

وی با اشاره به اینکه در راستای تحقق این سند باید همه پای کار باشیم، خاطرنشان کرد: این تحول از تحول در کتب درسی تا دوره‌های تربیت معلم و معماری ایرانی اسلامی مدارس است.

رحیمی با بیان اینکه همکاری این 2 دستگاه در کنار یکدیگر، مدارس را در تراز انقلاب اسلامی قرار خواهد داد، تصریح کرد: حوزه علمیه می‌تواند در بسیاری از عرصه‌های تربیت معلم نقش‌آفرینی بیش‌تری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پردیس علوم تربیتی در قم تاسیس شده است، یادآور شد: این نخستین گام در مسیر استفاده بیش‌تر از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار