کارشناس ارشد روانشناسی مثبت با رویکرد اسلامی:

دانش‌آموزان عملکرد تحصیلی خود را با دیگران مقایسه نکنند

اراک (پانا) - استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد روانشناسی مثبت با رویکرد اسلامی گفت: دانش‌آموزان برای کاهش استرس و اضطراب در هنگام امتحانات، عملکرد تحصیلی خود را با دیگران مقایسه نکنند.

کد مطلب: ۱۴۷۰۴۳۰
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان عملکرد تحصیلی خود را با دیگران مقایسه نکنند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی الهی‌منش در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «اگر بخواهم ۳ راهکار مختصر و جزئی را در ارتباط با کنترل استرس و اضطراب در امتحانات بیان کنم، راهکار اول این است که کارهای بزرگ را به کارهای کوچک تقسیم کنیم. انبوه کارها باعث می‌شوند که اضطراب بگیریم اما اگر همین کارها را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم، اضطراب ما کاهش پیدا می‌کند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی‌منش خاطرنشان کرد: «شما وقتی کل کتاب را نگاه می‌کنید، می‌گویید «وای! من چطور می‌خواهم این حجم از کتاب را بخوانم؟» و درنتیجه اضطراب به سراغ شما می‌آید اما وقتی کتاب را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنید، برای مثال؛ وقتی می‌گویید من فعلا بخش اول را می‌خواهم بخوانم و برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید انجامش دهید که این کار، اضطراب شما را کاهش می‌دهد.»

وی با بیان اینکه دومین راهکاری که بر روی کاهش اضطراب بسیار تأثیر دارد این است که خودمان را با بقیه مقایسه نکنیم، افزود: «بنده بسیاری را دیده‌ام که مرتباً نگاه می‌کنند که بغل‌دستی آن‌ها چقدر درس خوانده و تا کجا رسیده است، چند دور مطالعه کرده است و... و اضطرابشان بیشتر و بیشتر می‌شود. باید تلاش کنیم روی زندگی و روش رشد فردی خودمان تمرکز کنیم. شما نگاه کنید که دیروز چقدر درس خوانده بودید و امروز چقدر پیشرفت کردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی‌منش ادامه داد: «تلاش کنیدخودتان را رشد بدهید و لازم نیست حتماً خودتان را با بقیه مقایسه کنید و اگر هم کسی بیشتر از شما درس خوانده، دلیل بر این نیست که آن شخص موفق‌تر است و حتی اگر کسی نمره بهتری از شما بگیرد دلیل بر این نیست که آن آدم بهتری است. هر کسی را با شرایط و موقعیت خودش بسنجید و اگر هم کسی شما را با دیگران مقایسه می‌کند و قضاوت می‌کند، نگاه آن شخص، نگاهِ غلطی است. شما این نگاه را در زندگیتان نداشته باشید تا دچار استرس و اضطراب نشوید.»

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد روانشناسی مثبت با رویکرد اسلامی گفت: «سومین نکته این است که در برنامه‌ریزی‌ها و کارها وقتی را برای استراحت و نشاط و تفریح هم در نظر بگیریم. این که در ایام امتحانات، روزی هشت ساعت درس بخوانیم و فقط به درس بپردازیم، نتیجه خوبی ندارد و اگر من بخواهم برنامه‌ریزی کنم و اضطراب و استرس من نیز کاهش پیدا کند باید بخش‌هایی از زمانم را در طول روز برای تفریح کردن، سرگرم بودن و نشاط داشتن بگذارم و یک آخر هفته‌ای را داشته باشم برای تفریح کردن و در این صورت می‌شود که انرژی داشته باشم و کارهایم را انجام بدهم و در نتیجه دستاورد بهتری هم بگیرم.»

دانش‌آموزخبرنگار: زهرا رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار