رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

طرح رتبه‌بندی مطالبه به‌حقِ معلمان است

بالاترین سرمایه اجتماعی را در ایران معلمان دارند

تهران (پانا) - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه آینده هر کشور به نقش معلم در محیط مدرسه وابسته است، گفت بر اساس پژوهش‌هایی که در ایران شده‌ است، بالاترین سرمایه اجتماعی را در ایران معلمان دارند و این خیلی گویا است چرا که باید بر روی معلمان بیشتر سرمایه‌گذاری و توجه کرد. به واسطه اعتمادی که جامعه به قشر معلم دارد، طرح رتبه‌بندی می‌تواند کمک کننده باشد و اجرای آن مطالبه به حق معلمان است.

کد مطلب: ۱۴۳۸۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
طرح رتبه‌بندی مطالبه به‌حقِ معلمان است

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با پانا درخصوص اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: «معلم کسی است که همه ما در هر موقعیتی که باشیم، فرزندان خود را برای تعلیم و تربیت به دست او می‌سپاریم. همچنین اهمیت جایگاه معلم از مبانی دینی روشن است و نیاز به تکرار نیست. حسب شرایط طرحی تحت عنوان رتبه‌بندی برای معلمان اجرا شده است که بخشی از آن مربوط به افزایش حقوق این قشر از جامعه است.»

معلم ایرانی نباید دغدغه معیشت و رفاه داشته باشد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: «اهمیت آموزش برکسی پوشیده نیست و نقش اصلی آموزش هم با معلمان است. معتقدم معلم ایرانی نباید دغدغه معیشت داشته باشد و فراتر از دغدغه معیشت، نباید دغدغه رفاه نداشته باشد زیرا این موضوع در کیفیت آموزش، تعامل با دانش‌آموزان و خانواده تاثیر می‌گذارد.»

وی با بیان اینکه معلمی که دغدغه رفاه نداشته باشد شادابی و نشاط بیشتری دارد، تاکید کرد: «طبیعی است که این معلم می‌تواند شادابی را به جامعه دانش‌آموزان منتقل کند. معلمی که دغدغه رفاه نداشته باشد می‌تواند با علاقه، انگیزه و نشاط بیشتر کار خود را انجام دهد و با نشاط با دانش‌آموزان برخورد کند.»

موسوی چلک تصریح کرد: «معلمی که دغدغه معیشت نداشته باشد، مسئولیت‌پذیری بیشتری دارد و از سلامت روان بهتری برخوردار است. طبیعی است از منظر اجتماعی وقتی یک معلم چنین ویژگی‌هایی داشته باشد آن‌وقت معلمی خلاق، موثر، متعهد و مسئولیت‌پذیر خواهد بود و از زیر دست چنین معلمی دانش‌آموزی تربیت می‌شود که مهارت‌های لازم را برای زندگی کردن و پذیرش مسئولیت جدید خواهد داشت.»

طرح رتبه‌بندی مطالبه به حق معلمان است

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی مطالبه به حق معلمان است، گفت: «معتقدم معلم باید آنقدر حقوق بگیرد که دغدغه رفاه نداشته باشد و با اجرای چنین طرح‌هایی باید فرصت‌هایی را ایجاد کرد که حقوق معلم از مالیات معاف باشد ضمن اینکه ایام بازنشستگی نیز همان حقوق زمان اشتغال را دریافت کند.»

بالاترین سرمایه اجتماعی را در ایران معلمان دارند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اضافه کرد: «بر اساس پژوهش‌هایی که در ایران شده‌ است، بالاترین سرمایه اجتماعی را در ایران معلمان دارند و این خیلی گویا است چرا که باید بر روی معلمان بیشتر سرمایه‌گذاری و توجه کرد. به واسطه اعتمادی که جامعه به قشر معلم دارد، طرح رتبه‌بندی می‌تواند کمک کننده باشد و اجرای آن مطالبه به حق معلمان است که البته معتقدم باید با تورم امروز تناسب داشته باشد تا همه معلمان از آن رضایت داشته باشند.»

وی اضافه کرد: «معلمان را در هر کشوری باید بالای سر گذاشت و روی تخم چشمان نگهداشت زیرا آینده هر کشور به نقش یک معلم در محیط مدرسه وابسته است و در جایگاه تعلیم و تربیت مهم‌ترین نقش را معلمان ایفا می‌کنند. همه ما باید به معلمان افتخار کنیم.»

قانون رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است. همچنین، این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز می‌باشد، این طرح معلمان را در پنج دسته رتبه‌بندی می‌کند. طبق شیوه نامه نطام رتبه‌بندی معلمان، افرادی که در آزمون رتبه بندی شرکت می کنند، با توجه به شایستگی هایی که دارند و امیتازاتی که کسب می کنند در ۵ رتبه قرار می‌گیرند که با رتبه و درجه شغلی مکتسبه از حق و حقوق شغلی بهره‌مند هستند. این قانون با همت دولت سیزدهم و با تعامل و همراهی مجلس یازدهم بعد از سال‌ها به ثمر نشست.

با اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان 940 هزار فرهنگی شاغل و 62123 بازنشسته فرهنگی، مشمول این قانون شده‌اند و وزارت آموزش و پرورش همزمان با اجرای قانون، فضایی برای ثبت اعتراضات فرهنگیان نسبت به رتبه‌های مکتسبه فراهم آورد تا با بررسی مجدد اعتراضات، کاری کند که حقی از هیچ همکاری فرهنگی ضایع نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار