در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

ارتقاء عملکرد فرهنگیان با اجرای طرح رتبه‌بندی

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس با بیان اینکه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان می‌تواند ابزاری قدرتمند برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش باشد، گفت اجرای این طرح، زمینه رشد و ارتقاء جایگاه فرهنگیان را فراهم می‌کند و به بهبود معیشت آنان کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۳۷۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد
ارتقاء عملکرد فرهنگیان با اجرای طرح رتبه‌بندی

مصطفی اقلیما در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و ابعاد اجتماعی این طرح برای فرهنگیان اظهار کرد: «بهره‌گیری از معلمان فرهیخته و با انگیزه در مدارس زمینه‌ساز رشد دانش‌آموزان خواهد بود که در این مسیر فرهنگیان باید از حمایت‌های لازم دولت برخوردار شوند. یکی از ابعاد حمایت از معلمان، اجرای طرح‌هایی همچون رتبه‌بندی فرهنگیان است که ابعاد حمایتی آن بروز پیدا کرده است.»

اجرای طرح رتبه‌بندی زمینه رشد و ارتقاء جایگاه فرهنگیان را فراهم می‌کند

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه اجرای طرح رتبه‌بندی زمینه رشد و ارتقاء جایگاه فرهنگیان را فراهم می‌کند، گفت:‌ «توجه به فعالیت تخصصی و حرفه‌ای معلمان و افزایش بهره‌وری آنان در مدرسه نیازمند اجرای طرح‌های برنامه‌ریزی شده است که طرح رتبه‌بندی معلمان می‌تواند این بستر را فراهم کند. البته بخشی از این موضوع مسایل حقوق و مزایا است و بخش دیگری هم مربوط به کیفیت است که اجرای آن می‌تواند انگیزه‌های اجتماعی معلمان را ارتقا دهد.»

تاثیر طرح رتبه‌بندی بر معیشت فرهنگیان یک اصل اساسی است

وی با بیان اینکه تاثیر طرح رتبه‌بندی بر معیشت فرهنگیان یک اصل اساسی است، بیان کرد: «افزایش درآمد در همه اقشار جامعه بسیار اثرگذار است و انگیزه افراد را در محیط کار افزایش می‌دهد و در واقع یک اهرم ترغیب‌کننده برای ارتقاء کیفیت عملکرد کارکنان محسوب می‌شود؛ معلمان نیز از این قائده مستثنی نیستند اما نکته‌ای که در اجرای طرح‌هایی همچون رتبه‌بندی وجود دارد، شیوه اجرای آن است که باید رضایت جامعه هدف را کسب کند.»

این جامعه‌شناس اضافه کرد: «با تورم و گرانی که امروز در کشور حاکم است، می‌توان گفت اجرای طرح‌هایی همچون رتبه‌بندی برای بهبود معیشت کارکنان بسیار اثرگذار خواهد بود و این مساله نشان می‌دهد که مسئولان نسبت به معیشت فرهنگیان دغدغه‌مند هستند.»

قانون رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است. همچنین، این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز می‌باشد، این طرح معلمان را در پنج دسته رتبه‌بندی می‌کند. طبق شیوه نامه نطام رتبه‌بندی معلمان، افرادی که در آزمون رتبه بندی شرکت می کنند، با توجه به شایستگی هایی که دارند و امیتازاتی که کسب می کنند در ۵ رتبه قرار می‌گیرند که با رتبه و درجه شغلی مکتسبه از حق و حقوق شغلی بهره‌مند هستند. این قانون با همت دولت سیزدهم و با تعامل و همراهی مجلس یازدهم بعد از سال‌ها به ثمر نشست.

با اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان 940 هزار فرهنگی شاغل و 62123 بازنشسته فرهنگی، مشمول این قانون شده‌اند و وزارت آموزش و پرورش همزمان با اجرای قانون، فضایی برای ثبت اعتراضات فرهنگیان نسبت به رتبه‌های مکتسبه فراهم آورد تا با بررسی مجدد اعتراضات، کاری کند که حقی از هیچ همکاری فرهنگی ضایع نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار