اندیشگاه قرآنی در وزارت فرهنگ راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - قائم‌مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه اندازی اندیشگاه قرآنی برای تولید متون راهبردی عملیاتی و طرح های اجرایی علمی اندیشه‌محور خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۲۱۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
اندیشگاه قرآنی در وزارت فرهنگ راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ایرنا، محمدمهدی عزیززاده با اشاره به کلان‌طرح‌های پیش‌بینی شده برای اجرا در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: تاسیس اندیشگاه قرآنی در وزارت ارشاد یکی از طرح هایی است که در مراحل پایانی قرار دارد و ماموریت آن مطالعه، اندیشه و تولید متون و ادبیات راهبردی در حوزه قرآن است. مثلا در نشست های حکمرانی قرآنی که در این معاونت برگزار می شود، تعداد قابل توجهی از پژوهش و مطالعه برای تنظیم اسناد راهبردی قرآنی وزارت خانه ها تهیه می شود یا متونی درباره این که چگونه قرآن را در نظام مدیریت اجرایی کشور وارد کنیم.

وی افزود: با وجود بسیاری از محدودیت های مالی و اعتباری، حدود سه میلیارد تومان از اعتبارات معاونت قرآن را برای این اندیشگاه درنظر گرفته ایم که تا آخر سال تخصیص می یابد. مراحل ثبت این اندیشگاه و کارهای مقدماتی پژوهش ها و نشست ها نیز آغاز شده و همچنین قراردادهای اسناد راهبردی و تولید متون نوشته شده در مراحل پایانی است و امیدوارم بتوانیم خروجی های علمی و گزارش های فنی این اندیشگاه را تا آخر سال و در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن ارائه کنیم.

اندیشگاه قرآنی در وزارت فرهنگ راه‌اندازی می‌شود

عزیززاده در پاسخ به این سوال که آیا تاسیس چنین اندیشگاهی با وجود پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه، موازی کاری نیست، اظهار داشت: ماموریت پژوهشگاه ها و اندیشگاه ها بسیار متفاوت است. پژوهشگاه ها در حوزه های مربوط به پژوهش های راهبردی و توسعه ای و کلان و کاربردی فعالیت می کنند ولی ما به لایه های پژوهش های علمی ورود نمی کنیم و به نظریه پردازی و تولید متون راهبردی عملیاتی می پردازیم و لذا جنس طرح های اجرایی علمی اندیشه محور با پژوهش های پژوهشگاه های کشور تفاوت دارد.

راهبری فعالیت های قرآنی کشور به عهده معاونت قرآن و عترت است

وی با بیان این که متون راهبردی قرآنی در پژوهشگاه های کشور تولید نمی شود، ادامه داد: وظیفه ما راهبری و سیاست گذاری فعالیت های قرآنی کشور است که ابزار آن، تولید علم و دانش است. بخشی از قراردادهای ما مربوط به تولید متون راهبردی برای وزارت خانه هاست که چگونه می خواهند بحث قرآن را در وزارتخانه های خود به پیش ببرند. مثلا سند راهبردی قرآنی برای وزارت میراث فرهنگی جزو دستور کار معاونت قرآن است که با گروهی از اندیشمندان قرارداد نیز تنظیم کرده ایم. به همین دلیل ما آن لایه از اسناد راهبردی مدیریتی را تولید می کنیم که از شان سیاستگذاری و وظایف ما محسوب می شود.

انجمن خادمان صحیفه سجادیه به ثبت رسید

قائم مقام معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که کارهای تخصصی سه گانه در حوزه های قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به عنوان کلان طرح های این معاونت است، از فعالان مردمی در این حوزه ها خواست تا انجمن های تخصصی را با حضور پیشکسوتان و صاحبنظران تشکیل دهند تا بتوانند صاحب ساختار تشکیلاتی در کشور شوند و از طرف دیگر بتوانند مطالبات صنفی خود را انجام دهند و به گفته عزیززاده تشکیل این انجمن ها تقریبا شبیه آن چیزی است که در انجمن های مختلف هنری و هنرمندان پیشکسوت در حوزه فرهنگ انجام می شود.

وی با اشاره به سابقه راه اندازی انجمن خادمان قرآن گفت: این انجمن از سال ۹۳ شروع به فعالیت کرد ولی استقرار نهایی آن هیچ وقت اتفاق نیافتاد، مجامع تخصصی آن شکل نگرفت و انتخابات آن نیز انجام نشده بود که در یک سال گذشته هم انتخابات انجام شد و هم مجامع تخصصی آن شکل گرفت و اخیرا جلسه شورای عالی انجمن خادمان قرآن تشکیل و انتخابات آن برگزار شد و گزینه های دبیرکلی برای اخذ تصمیم نهایی و بررسی صلاحیت ها به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شد.

عزیززاده ادامه داد: همین کار را برای انجمن صحیفه سجادیه انجام دادیم که ثبت آن انجام شده و امیدوارم جلسه شورای عالی صحیفه سجادیه، طی یک ماه آینده برگزار شود و شاهد برگزاری انتخابات آن نیز باشیم.

وی درباره انجمن نهج البلاغه گفت: هنوز کارهای این انجمن، نهایی نشده و امیدوارم تا پایان سال این سه انجمن صاحب مکان شوند و بتوانیم در بودجه و اعتبارات کمک اولیه خوبی به آنها داشته باشیم و پیشکسوتان و صاحبنظران این حوزه بتوانند خدماتی را تعریف کنند و مشارکت داشته باشند و دولت نیز وظیفه خود را برای حمایت از این انجمن ها داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار