اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۳۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان گرمی

اردبیل (پانا) - معاون منابع طبیعی و آبخیزداری اردبیل گفت طرح‌های آبخیزداری در سطح ۳۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان گرمی اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۰۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۳۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان گرمی

رضا قانع مقدم، معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اردبیل با اشاره به اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان گرمی گفت: تاکنون ۴۴سازه مکانیکی در شهرستان گرمی اجرا شده که نقش موثری در مهار اثرات مخرب سیل اخیر داشته است.

وی تصریح کرد: برای مطالعه آبخیزداری در ۲ حوضه دیزج و سلاله که جزو مناطق سیل خیز شهرستان گرمی هستند اعتبار اندکی تخصیص یافته که اگر مسئولان در تامین اعتبارات برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اهتمام داشته باشند می‌توانیم مناطق بحرانی سیل خیز را شناسایی و با اجرای طرح‌های آبخیزداری از خسارت احتمالی پیشگیر کنیم.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداریاستان با تاکید بر لزوم اهتمام و مساعدت مسئولین برای اجرای طرح‌های آبخیزداری گفت: در سال ۱۴۰۱در مجموع ۴۴۹میلیارد ریال به آبخیزداری مصوب شده بود که از این رقم تاکنون ۲۱۰میلیارد ریال تخصیص یافته است.

قانع مقدم با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق مختلف استان می‌تواند از خسارت بیشتر سیل جلوگیری کند، افزود: اگر آب، خاک، پوشش گیاهی مرتع و جنگل مدیریت شود با طرح‌های آبخیزداری می‌توان جلوی سیلاب را گرفت.

وی ذخیره نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و ۲ منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیزداری استان است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: طرح‌های پیشران توسعه در حوضه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوضه آبخیزداری، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مراتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرایی قرار گرفته است.

به گفته قانع مقدم ، از مهم‌ترین خطراتی که استان را به دلیل بی‌توجهی به حوضه آبخیزداری تهدید می‌کند از بین رفتن غنای خاک در بخش زراعت و باغ است که می‌تواند بازدهی در این بخش را با چالش روبرو کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار