ضرورت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری جهت کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی اردبیل

اردبیل (پانا) - به منظور تشریح برنامه‌ها و اقدامات بخش آب و تبیین مدیریت مصرف بهینه آب در منطقه مغان، نشست مشترک ائمه جمعه و جماعات شهرستان‌های شمالی استان اردبیل با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۷۸۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری جهت کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی اردبیل

در این نشست علی حیدری اناری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به کاهش شدید نزولات جوی در منطقه و به تبع آن کاهش آورد رودخانه ارس اظهار کرد: کشاورزان منطقه باید به منظور کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی از سیستم های نوین آبیاری استفاده نمایند تا در طول سال زراعی به مشکل نخوریم.

وی با تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت در منطقه تصریح کرد: کاهش شدید منابع آب در رودخانه های تاثیرگذار استان در بخش کشاورزی، تلنگری برای ماست تا برنامه ریزی مدونی در بخش کشاورزی برای تغییر الگوی کشت باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل فرهنگ سازی در مصرف آب علی الخصوص در بخش کشاورزی را یادآور شد و افزود: همه ما باید به دنبال نهادینه شدن مصرف صحیح آب و ترویج این فرهنگ اسلامی در جامعه باشیم تا ذره ای از آبهای سرزمین مان به هدر نرود.

حیدری اناری با اشاره به برنامه ریزی بخش آب استان جهت صرفه جویی در منابع آب در شمال استان عنوان کرد: به منظور کاستن از حجم بالای مصرف آب در شمال استان امسال کشت پاییزه در مغان از ۲۴ هزار هکتار به ۳۶ هزار هکتار رسید تا از میزان مصرف در کشت بهاره کاسته شود.

وی گفت: روند اجرایی پایاب سد خداآفرین مطلوب است و در ناحیه عمرانی یک و ۲ این شبکه به میزان ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: علاوه بر این نواقص‌ موجود در ناحیه عمرانی یک و ۲ پایاب خداآفرین برطرف شده و تسریع و تکمیل ناحیه عمرانی سه و چهار هم نیازمند اعتبار است.

حیدری اناری با بیان اینکه شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در چهار ناحیه در دست اجرا قرار گرفته که در صورت تامین اعتبار لازم در زمان مقرر به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: پایاب خداآفرین با وسعت ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار در قالب چهار ناحیه عمرانی در شمال استان در دست اجر است که بخشی از ناحیه عمرانی یک و ۲ و سیفون دره این شبکه به اتمام رسیده است.

وی از تعیین تکلیف قراردادهای راکد در شبکه آبیاری خداآفرین خبر داد و گفت: ۱۷۶ قرار داد راکد در پایاب خداآفرین تعیین تکلیف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه تکمیل شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین نیازمند ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است، افزود: پیشرفت فیزیکی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین به ۸۵ درصد رسیده و تاکنون برای اجرای این شبکه ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

در این نشست حجت الاسلام علی اکبر باقری بنابی، امام جمعه شهرستان پارس آباد نیز با قدردانی از فعالیت های بخش آب استان در شهرستانهای شمالی استان گفت: بحران آب در شهرستان پارس آباد جدی است و کشاورزان نیز با مسئولان همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بحران آب جدی است، اظهار کرد: مشکل آب جدی است و از کشاورزان انتظار می‌رود در خصوص آب صرفه‌جویی کرده و با مسئولین همکاری‌های لازم را داشته باشند.

امام جمعه پارس آباد با تاکید بر لزوم فرهنگسازی مصرف آب در بین مردم تصریح کرد: ائمه جمعه و جماعات منطقه نیز به نقش محوری خود از طریق تریبون های در اختیار عمل خواهد نمود تا بیش از این در چالش و بحران آب گرفتار نشویم.

باقری بنابی با اشاره به اینکه مسئولان منابع آب استان و مغان نیز باید در این روزهای بحرانی جهادی و شبانه روزی نحوه توزیع آب را مدیریت کنند، خاطرنشان کرد: ضروری است تا کشاورزان با صرفه جویی و مصرف بهینه آب مزارع خود را به آبیاری مکانیزه و قطره‌ای مجهز کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار