یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

چگونه می‌توان نرخ ترک تحصیل را میان دانش‌آموزان کاهش داد

تهران (پانا) - یک پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد که با استفاده از روش‌های اقتصاد رفتاری می‌توان اقدامات اثرگذاری در حوزه آموزش‌وپرورش انجام داد؛ از جمله اینکه این ایده در کاهش نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان بسیار مؤثر است.

کد مطلب: ۱۳۷۸۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
چگونه می‌توان نرخ ترک تحصیل را میان دانش‌آموزان کاهش داد

محسن ملایی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «از آنجایی‌که اقتصاد رفتاری تلاش می‌کند تا بر مکانیسم‌های روان‌شناختی اثرگذاری داشته باشد، می‌تواند کاربست موثری در حوزه آموزش داشته باشد که کمتر به آن توجه شده است. یکی از کاربردهای مهم اقتصاد رفتاری، بررسی دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان است.»

علوم رفتاری پتانسیل زیادی برای مواجه با تصمیم‌های اشتباه آموزشی دارد

ملایی با اشاره به کاربردهای اقتصاد رفتاری در برنامه‌ریزی‌های آموزشی عنوان کرد: «همه ما ممکن است در مواجهه با تصمیم‌های مهم در زندگی‌مان دچار خطا شویم. مهم آن است تا آنجا که می‌توانیم به‌عنوان سیاست‌گذار تلاش کنیم، محیط و شرایط تصمیم‌گیری را به گونه‌‎ای طراحی کنیم که حداقل اشتباه و خطا صورت گیرد. دانش‌آموزی که تصمیم به ترک تحصیل می‌گیرد نیز از قاعده مستثنی نیست. سیاست‌گذاران آموزشی کشور باید به این مساله بپردازند و علوم رفتاری، پتانسیل‌های زیادی برای مواجهه با این گونه مسائل دارد.»

این پژوهشگر اقتصادی اظهار کرد: «گاهی با یک پیامک انگیزشی به خانواده دانش‌آموزی که ترک تحصیل‌کرده و کمک برای برنامه‌ریزی در طول هفته، می‌توان فردی را از خطر ترک تحصیل نجات داد.»

تجربه انگلستان در کاهش نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان با ابزار اقتصاد رفتاری

این پژوهشگر اقتصادی اظهار کرد:‌ «در سال 2015 در انگلستان با همکاری برخی دانشمندان علوم رفتاری اقدام به اجرای یک آزمایش کنترل‌شده تصادفی برای کاهش نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان کردند. آمارها در انگلستان نشان می‌داد که حدود ۷۸ درصد از جمعیت بریتانیا از توانایی شمارش اعداد، که از یک نوجوان ۱۶ ساله انتظار می‌رود برخوردار نبوده و این آمار برای توانایی خواندن و نوشتن حدود ۴۳ درصد از جمعیت بریتانیا است. سوال این بود که چرا با وجود آنکه اکثریت جمعیت بزرگسال بریتانیایی در مدارس و دانشگاه‌ها ثبت‌نام می‌کنند، وضعیت توانایی‌های آموزشی آن‌ها مطابق با آمارهایی است که عنوان شد. یک پاسخ ممکن، آن است که این افراد با موانع جدی و بزرگی برای حضور در مدرسه و تکمیل دوره‌های آموزشی خود رو‌برو بوده و بسیاری تصمیم به ترک تحصیل می‌گیرند. برای رفع این مشکل، تیم بینش‌های رفتاری با استفاده از یافته‌های علوم رفتاری به طراحی یک مداخله رفتاری پرداختند تا بر باورها و انگیزه‌های دانش‌آموزانی که تصمیم به ترک تحصیل می‌گیرند اثر بگذارند. مداخله رفتاری مورد استفاده در این پژوهش، ارسال پیامک‌های انگیزه‌بخش و کمک به برنامه‌ریزی درسی برای دانش‌آموزانی بود که به‌خصوص در یادگیری ریاضیات و زبان انگلیسی دچار مشکل بودند.»

وی افزود: «نتایج این آزمایش نشان داد که اگرچه نرخ حضور در مدرسه در میان ۱۶۳۲ نفر شرکت‌کننده (چه در گروه کنترلی و چه در گروه آزمایشی) در این طرح در طول ۱۰ هفته در حال کاهش بوده است اما گروه آزمایشی که این پیامک‌ها را دریافت می‌کردند حدود ۷ درصد حضور بیشتری در مدرسه داشتند. نتیجه جالب‌تر این پژوهش آن است که تعداد دانش‌آموزانی که به دلایل ابتدایی در مدرسه حضور نداشتند را به یک‌سوم تعداد اولیه خود رساند.»

مشورت گرفتن از اقتصاددانان برای حل مسائل آموزش‌وپرورش

ملایی با بیان اینکه اقتصاد رفتاری تلنگری است تا انتخاب افراد را به سمت یک تصمیم عقلانی‌تر سوق دهد، گفت: «توجه به ابزارهای اقتصاد برای حل مسائل آموزش‌وپرورش مستلزم آشتی اقتصاددانان با آموزش‌وپرورش است و برای این مهم آموزش‌وپرورش باید از مشورت و راه‌حل‌های پیشنهادی اقتصاددانان برای حل مسائل کمک بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار