در گفت‌وگو با پانا بررسی شد:

بررسی اهمیت مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها

تهران (پانا) - یکی از موضوعات مهمی که دغدغه خانوادهاست این است که فرزندشان بعد از تحصیل در مدرسه قرار است با چه مهارتی و در چه شغلی درآمد داشته باشند و آینده خود را بسازند.اینجاست که موضوع مهارت مهم می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۷۹۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
بررسی اهمیت مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها

عموماً و از گذشته اینگونه بوده که دانش‌آموز بعد از دیپلم و در زمان انتخاب رشته دانشگاه تازه به فکر آینده شغلی و مهارتی خودش می‌افتد. سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا عنوان می‌کند که اگر آموزش‌های هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار باشد هیچ دانش‌آموز مهارت آموخته‌ای بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار نمی‌ماند.

یکی از مراکز مهم مهارت پروری در نظام آموزشی هنرستان‌های کشاورزی هستند. مراکزی که به‌نوعی با مسئله مهم امنیت غذایی کشور ارتباط تنگاتنگ دارند. در این زمینه رحمت‌اله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند جوان شدن سن کشاورزان در تأمین امنیت غذایی آینده بسیار اثرگذار است و هنرستان‌های کشاورزی نقش بسیار مهم و مؤثری در امنیت غذایی آینده کشور دارند.

اگر آموزش‌های هنرستان‌ها کاربردی باشد هیچ دانش‌آموزی بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار نمی‌ماند

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اصلاح قوانین کار برای پذیرش فارغ‌التحصیلان هنرستانی و فنی و حرفه‌ای و به‌طورکلی کارآموزان گفت: «در برنامه هفتم توسعه و در راستای سیاست‌های کلی ابلاغی اصلاحاتی در پیش داریم. امیدواریم این اصلاحات برنامه هفتم توسعه به نفع آحاد مختلف جامعه و مخصوص کارگران اجرایی شود.»

وی افزود: «برای کارفرمایانی که کارآموزان را جذب کنند در برنامه توسعه هفتم تشویق‌هایی در نظر گرفته شده است و البته موانع قانونی گذشته هم تا حدودی مرتفع شده تا جذب نیروی انسانی تسهیل شود و از سوی دیگر حقوق آن کارگر هم لحاظ شده است.»

وی با اشاره به اینکه هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در امر مهارت‌آموزی کار مهم و باارزشی انجام می‌دهند، گفت: «مهارت حلقه مفقوده بازار کار است و حالا برای این دانش آموزان که تخصص پیداکرده‌اند باید شرایطی فراهم شود که به‌راحتی جذب بازار کار شوند البته که افراد متخصص و ماهر عموماً بیکار نمی‌مانند.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت کار و آموزش و پرورش و آموزش عالی برای مهارت پرورش در اوقات فراغت نوجوانان طراحی شده است، عنوان کرد: «باید سیاست‌های آمایشی آموزشی را طراحی کنیم و در همین راستا این طرح خلاقانه متناسب با نیاز بازار است. انشاله هر فردی که در این دوره‌های خلاقانه تابستانه که به همت سه نهاد وزارت کار، آموزش و پرورش و آموزش عالی اجرایی می‌شود، شرکت کرد حتماً مابه ازای آن شغل در کشور وجود دارد و مشغول کار می‌شوند.»

مرتضوی افزود: «امکان دارد در برخی از رشته‌ها نیروی مازاد از نیاز کشور تربیت شود ازجمله آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای یا هنرستان‌ها و غیره که اگر آموزش‌ها کاربردی و متناسب با نیاز بازار کار جامعه باشد هیچ دانش‌آموزی بعد فارغ‌التحصیلی بیکار نمی‌ماند.»

تأمین امنیت غذایی آینده در گرو توانمندسازی هنرستان‌های کشاورزی است

رحمت‌اله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی می‌تواند برای کشورها به امنیت غذایی کمک کند، گفت: «نمی‌توان انتظار داشت که در مدت کوتاهی امنیت غذایی کامل را به دست آورد زیرا این مهم نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه مداوم در حوزه کشاورزی و صنعت غذایی دارد.»

نوروزی اظهار کرد: «عواملی مانند تغییرات اقلیمی مشکلاتی را درزمینهٔ زنجیره تأمین غذا ایجاد می‌کند که به اختلافات در امنیت غذایی سرتاسر جهان دامن می‌زند. برای رفع این مشکلات، نیاز به همکاری بین دولت، صنعت و جامعه عمومی است. در این موضوع بعضی کشورها با مشکلات کمتری مواجه هستند اما این به دلیل سرمایه‌گذاری و توسعه مداوم است که در آن حوزه انجام می‌شود، و نه به دلیل اقدامات سریع و کوتاه‌مدت.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اهمیت جوان شدن سن کشاورزان در ایران گفت: «با جوان شدن افرادی که به‌عنوان نیروی کار در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند، بهره‌وری بیشتری در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود. کشاورزان جوان توانایی کار بیشتر و فعالیت در شرایط دشوارتر را نسبت به کشاورزان پیرتر دارند. توجه به جوان شدن کشاورزان در جهت توسعه پایدار نهادهای کشاورزی مهم است. فراهم آوردن شرایطی که افراد جوان به سمت کشاورزی بیایند، توسعه پایدار و درآمد‌زایی بیشتر در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد.»

نوروزی عنوان کرد: «با جوان شدن کشاورزان و استفاده از فناوری‌های جدید در کشاورزی، زمینه‌های شغلی جدید که نیاز به جوانان آموزش دیده دارند، ایجاد خواهد شد، که این مهم اشتغال‌زایی بیشتری را برای جوانان در صنعت کشاورزی به ارمغان می‌آورد. بنابراین، توجه به جوان شدن سن کشاورزان در کشور موضوع بسیار حائز اهمیتی است که به رشد پایدار و توسعه صنعت کشاورزی کمک می‌کند.»

نوروزی با اشاره به اینکه هنرستان‌های کشاورزی به‌عنوان بخش مهمی از نظام‌های آموزشی کشور، دارای جایگاه و اهمیتی بالایی هستند، گفت: «این نوع مدارس باهدف آموزش و پرورش نیروی کار متخصص و ماهر در حوزه کشاورزی، برای جوانان کشاورز به‌عنوان یک راهکار برای پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور مطرح می‌شوند.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: «در این مدارس، دانش‌آموزان بر اساس برنامه‌های آموزشی مشخص، در حوزه‌های کشاورزی، شیلات و آبزی‌پروری، باغداری، دامپروری و حتی در بخش مکانیک کشاورزی آموزش می‌بینند. بنابراین، توجه به هنرستان‌های کشاورزی و توانمندسازی آن‌ها برای جوانان کشاورز، می‌تواند به‌عنوان یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از پیر شدن سن کشاورزان و توسعه کشاورزی کشور مطرح شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار