گزارش پانا از اهمیت آموزش مفاهیم پایه‌ای صنعت بیمه به دانش‌آموزان:

ضرورت آموزش مفاهیم پایه‌ای صنعت بیمه از دوران مدرسه

تهران (پانا) - کارشناس صنعت بیمه بر ضرورت آموزش مفاهیم پایه‌ای صنعت بیمه از سنین مدرسه و کودکی به دانش‌آموزان، تصریح کرد بیمه مرکزی، اقداماتی را در قالب زنگ بیمه و کتب آموزشی و داستانی برای آموزش مفاهیم بیمه و انواع بیمه‌ها آغاز کرده و برنامه‌ها به این منظور در حال انجام است.

کد مطلب: ۱۳۵۷۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت آموزش مفاهیم پایه‌ای صنعت بیمه از دوران مدرسه

در سال‌های اخیر به همت بیمه مرکزی و وزارت آموزش و پرورش تلاش‌هایی برای آشنایی کودکان و دانش‌آموزان با مفهوم بیمه و نقش آن در زندگی آغاز شده و کتاب‌هایی نیز در قالب داستان به چاپ رسیده است. در این کتب بیمه عمر و سرمایه‌گذاری در قالب داستان و با زبان کودکانه معرفی شده و علاوه بر آن طرح بیمه عمر و سرمایه‌گذاری آتیه فرزندان نیز با مفاهیمی ساده معرفی شده‌اند.

یمه و بیمه‌گری به بخش مهم و غیرقابل حذف جامعه و همچنین زندگی شخصی افراد تبدیل شده است. به عبارت ساده‌تر، بیمه یک حامی‌ست و در شرایط مختلف از افراد آینده‌نگر در برابر خطرهای احتمالی مختلف حمایت می‌کند. اما متاسفانه بیشتر افراد تنها زمانی متوجه اهمیت بیمه در زندگی می‌شوند که دچار حادثه و خسارتی شده‌اند که جبران آن از توان‌شان خارج است.حال این پرسش مطرح است که آشنایی با بیمه باید از چه سنی آغاز شود و آیا آشنایی با بیمه‌ها، مفهوم و انواع آن از دوران تحصیل و مدرسه ضرورتی دارد یا خیر؟

وحیدرضا باختری،کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه آموزش بسیاری از مفاهیمی که نقش کلیدی و اساسی در زندگی افراد جامعه دارند باید از سنین بسیار پائین آغاز شود، عنوان کرد:‌ «در زمینه آموزش بیمه و ضروریات بیمه برای زندگی اقداماتی به منظور انجام این آموزش‌ها در مدارس از سال‌های گذشته توسط بیمه مرکزی آغاز شده است. اجرای زنگ بیمه در مدارس از جمله این اقدامات بوده است.»

وی ادامه داد: «در قالب کتاب و داستان نیز آموزش برخی از مفاهیم بیمه‌ای از دوران دبستان آغاز شده است.»

ضریب پائین نفوذ صنعت بیمه در کشور ما و ارتباط آن با اقتصاد خانوارها

کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه ضریب نفوذ پائین صنعت بیمه در کشور ما بیش از آنکه ریشه فرهنگی داشته باشد مربوط به اقتصاد خانوارها است،‌ تصریح کرد: «اگرچه فرهنگ‌سازی می‌تواند ضریب نفوذ بیمه را در کشور ما افزایش دهد اما شرایط اقتصادی کشور نیز نقشی تعیین‌کننده دارد. وقتی افراد درآمد کافی داشته باشند استقبال مناسب‌تری از پوشش‌های بیمه‌ای خواهند داشت و تمایل دارند که اموال خود را با استفاده از شیوه‌های مختلف بیمه کنند.»

استقبال طبقه متوسط به بالای جامعه از پوشش‌های بیمه‌ای

باختری عنوان کرد:‌ «البته ممکن است قشر مرفه جامعه آنقدر سطح درآمد و زندگی بالا داشته باشد که نیاز به پوشش بیمه‌ای هم نداشته باشد اما به طور معمول افراد طبقه متوسط به بالای جامعه از پوشش‌های بیمه‌ای استقبال بیشتری دارند. وقتی شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که مشکلاتی وجود دارد نیازهای آینده‌نگرانه اولویت خانواده‌ها نخواهد بود.»

وی تاکید کرد: هر چه شرایط اقتصادی خانواده‌ها بهبود داشته باشد تعلق‌خاطر خانواده‌ها به بیمه افزایش خواهد یافت، به طور مثال در بحث بیمه‌های عمر با وجود آنکه صنعت بیمه قدم‌های بسیار خوبی در این زمینه برداشته و شرکت‌های مختلف فعالانه در این زمینه عمل کرده‌اند، انتظارها از استقبال افراد از آن بالاتر است.طبیعی است که وقتی شرایط اقتصادی و تورمی وجود دارد فروش بیمه‌نامه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.»

این کارشناس صنعت بیمه عنوان کرد: «نگاه بلندمدت و آینده‌نگرانه موجب می‌شود تا مردم از پوشش‌های بیمه‌ای استقبال کنند و فروش بیمه‌های عمر نیز از وضعیت مناسبی برخوردار باشد. بنابراین باید در کنار فرهنگ‌سازی از دوران مدرسه و کودکی، شرایط اقتصادی خانوارها نیز به گونه‌ای بهبود یابد که سهم بیمه در سبد هزینه‌های خانوار افزایش یابد.»

در شرایط اقتصادی باثبات بیمه هم به جایگاه واقعی خود می‌رسد

کارشناس صنعت بیمه تصریح کرد:‌ «در شرایط اقتصادی باثبات بیمه هم جایگاه خود را در اقتصاد ایران به دست خواهد آورد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار