رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجا‌ن‌شرقی؛

لزوم اصلاح الگوی کشت در ستاد احیای دریاچه ارومیه

تبریز (پانا) - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی به همراه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از پروژه‌های بخش آب و کشاورزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان‌شرقی، طرح بوته‌کاری و نهال‌کاری حاشیه دریاچه ارومیه را در شهرستان آذرشهر به صورت میدانی بررسی کردند.

کد مطلب: ۱۳۳۳۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد
لزوم اصلاح الگوی کشت در ستاد احیای دریاچه ارومیه

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان‌اذربایجان‌شرقی، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در بخش کشاورزی در راستای جبران کاهش ۴۰درصدی تخصیص آب در بخش کشاورزی ضرورت داشت اقدامات سازه ای شامل اجرای شبکه های فرعی ۳ و ۴ در اراضی پایاب سدها و اجرای کانال های آبیاری و اجرای سیستم های نوین آبیاری و اقدامات نرم افزاری شامل اصلاح الگوی کشت و آموزش و ترویج کشاورزی و اصلاح و احیا باغات انجام می‌شد، گفت: به یاری خداوند و به همت کشاورزان و همکاران محترم در تمامی زمینه های مذکور اقدامات خوبی صورت گرفته و با پیگیری نمایندگان و تامین اعتبار مورد نیاز اقدامات قبلی تکمیل و طرح های جدیدی در مشارکت با جوامع محلی شروع خواهد شد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ما از ضرورت و اهمیت آبخیزداری غفلت کردیم، چرا که هرچقدر آب را به زیر زمین ببریم، در حفظ منابع آب و سفره های زیرزمینی موفق‌تر خواهیم بود.

وی اصلاح الگوی کشت را در کنترل و مدیریت منابع و مصارف آب بسیار موثر دانست و افزود: اگر مدیریتی در این حوزه صورت نگیرد و شاهد افزایش مصرف آب و توسعه بی رویه کشاورزی باشیم، مجدداً با کم آبی جدی مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه باید نخبگان، علما، مسئولان و مردم به صورت یکدل و یک جهت در راستای صرفه جویی و مصرف درست آب تلاش کنیم، تصریح کرد: رسانه‌ها در کنار نقد سازنده کمک کنند تا موج مطالبه برای اقدام موثر در این حوزه شکل گیرد و مردم به سمت مصرفِ به‌اندازه و درست آب سوق یابند.

علیزاده در ادامه با تاکید بر اینکه باید راهکارهای پیشنهادی برای احیای دریاچه ارومیه، کِشت جایگزین و جلوگیری از توسعه بی رویه کشاورزی به سرعت در بهبود معیشت مردم ملموس شود، ابراز کرد: در غیر این‌صورت مردم همراهی نخواهند کرد.

وی در مورد ضرورت تخصیص حقآبه های سدها و رودخانه ها به محیط زیست و دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: اگر حق طبیعت داده نشود، طبیعت حق خود را خواهد گرفت که فرونشست زمین یکی از نشانه های همین امر است که خطرات جدی برای طبیعت و آیندگان دارد.

در این بازدید، علاوه بر مدیران مربوطه سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، معاون عمرانی استاندار و مدیرعامل شرکت‌ آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز نمایندگان را همراهی می‌کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار