اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

کلانشهرهای کشور در سیطره آلاینده‌ها

تهران (پانا) - افزایش شاخص‌های آلاینده هوا در چند روز گذشته دست از سر کلان‌شهرهای کشور برنداشت و سبب شد فعالیت مدارس در استان‌های آلوده غیرحضوری شود.

کد مطلب: ۱۳۳۱۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
کلانشهرهای کشور در سیطره آلاینده‌ها

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۲۹۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۶۵۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون ۳۳۵ هزار و ۵۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۳۳۰ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۶۵ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۱۶۶ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۹۳ هزار و ۵۶۱ دُز رسید.

نقشه کرونایی کشور

بر اساس آخرین به روز رسانی ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته های گذشته ۰ بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز از ۳ به ۲ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۴ به ۹۵ شهر رسید و تعداد شهرهای با وضعیت آبی نیز در عدد ۳۵۱ شهر ثابت ماند.

وضعیت توله‌یوزهای توران

بعد از پیدا شدن دو توله یوز در منطقه توران، در هفته‌ای که گذشت، غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح آخرین وضعیت این توله‌ها گفت: حال توله یوزهای توران بسیار خوب است و در حال نزدیک شدن به مرحله تغییرات گوارشی هستند که یکی از مراحل بحرانی در روند رشد و بقا توله‌هاست. مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان گفت: در حدود چهار هفتگی دندان های این گونه در حال جوانه زدن است که در خصوص تغذیه آنها طبق پروتکل مراکز پرورش یوزپلنگ در آفریقا پیش خواهیم رفت اما مرحله تغییر تغذیه از شیر به گوشت و تغییر گوارش آنها از مراحل بسیار بحرانی در روند رشد و بقا توله ها است که امیدواریم توله ها بتوانند از این مرحله دشوار به سلامت عبور کنند.

مازوت‌سوزی ممنوع

مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل می‌شود. در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانه‌ها در شوروری سابق و شرق دور مورد استفاده قرار می‌گرفت چراکه آن‌ها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. در کشورهای غربی به کوره‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، کوره‌های ضایعات‌سوز نیز می‌گویند. مازوت که به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می‌شود برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه این ماده، ‌ گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عوامل مهم در درجه‌بندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متاثر از منبع اصلی آن است. در حمل و نقل مازوت به طور معمول به این سوخت، «نفت کثیف» می‌گویند و از آن‌جایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است. در کشور نیز چند سالی می‌شود بحث مازوت‌سوزی در نیمه دوم سال مطرح می‌شود، هر چند طبق قانون مصرف مازوت ممنوع است اما برخی نیروگاه‌های حرارتی از قانون تبعیت نمی‌کنند. داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه مازوت‌سوزی در تهران انجام نمی‌شود، گفت: سوزاندن مازوت در همه نیروگاه‌ها ممنوع است.

ابهامات خرید واگن اجاره‌ای

در هفته‌ای که گذشت، بحث خرید واگن اجاره‌ای به یکی از مباحث جدی در حوزه مدیریت شهری تبدیل شد. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای حل مشکلات حمل و نقل و نیز معضل ترافیک و آلودگی هوا در تهران، خرید واگن برای مترو در اولویت قرار دارد. مهدی چمران گفت: قرار است جلساتی به طور مشخص برای حل موضوع حمل و نقل تهران با حضور شهردار تهران با هدف بررسی ویژه این موضوع برگزار شود، در این باره خرید واگن برای مترو در اولویت قرار دارد چرا که با توجه به تعداد مسافران بار سنگین حمل و نقل بر دوش مترو بوده و نقش موثری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد اما حمل و نقل عمومی چیزی نیست که بتوان به سرعت آن را فراهم کرد؛ بودجه و اعتبار بالایی می‌طلبد. سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در واکنش به استفاده از واگن‌های اجاره‌ای و اتوبوس‌های دست دوم در تهران گفت: اصولا طرح موضوع واگن اجاره‌ای موضوعی مبهم است و بدیهی است تا این موضوع به‌صورت دقیق بررسی نشود و ابهامات آن رفع نشود، اجرا نخواهد شد.

ورود دادستانی تهران به اخلال در نظام دارویی

در هفته‌های اخیر که مشکلات عدیده‌ای در بازار دارویی کشور ایجاد شد، دادستانی تهران برای حل مشکلات حوزه دارویی ورود کرد و در هفته‌ای که سپری شد، علی صالحی، دادستان تهران اعلام کرد که دو نفر در رابطه با انبار داروهای قاچاق و غیر مجاز و همچنین انبارکردن کالای ضروری سرم که این روزها نیاز اساسی مردم است، بازداشت شده‌اند.

اجرای حکم مجیدرضا رهنورد

مجیدرضا رهنورد پایین ده، فرزند محمدجواد که طی اقدام تروریستی ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱، دو نیروی حافظ امنیت را به شهادت رساند و ۴ نفر دیگر را مجروح کرد، در هفته‌ای که گذشت در مشهد و در ملاعام اعدام شد.

توقف حکم اعدام «ماهان صدرات»

درخواست اعاده دادرسی متهم ماهان صدرات مرنی یکی از متهمان اغتشاشات اخیر نسبت به رأی صادره دادگاه انقلاب در اجرای ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری در شعبه نهم دیوان عالی کشور ثبت و اصول پرونده محاکماتی نامبرده جهت رسیدگی و بررسی تقاضای ثبت شده از دادگاه مربوطه مطالبه شده است. در هفته‌ای که گذشت در اجرای ماده ۴۷۶ قانون مذکور قرار توقف اجرای حکم اعدام تا حصول نتیجه از دیوان عالی کشور صادر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار