اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از تداوم آلودگی هوا تا بحران کم‌آبی در کشور

تهران (پانا) - تداوم آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور و غیرحضوری شدن فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها، کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی، بازداشت ترانه علیدوستی، حواشی آبگیری سد چمشیر و تشکیل پرونده برای ۴ شرکت متخلف دارویی بخشی از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۳۳۲۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد
از تداوم آلودگی هوا تا بحران کم‌آبی در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۸۸۹ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۷ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۲۷ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۹۲۳ دُز رسید.

آمار کرونا

طبق اعلام وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۶۲۹ نفر رسیده است و مجموع جان‌باختگان این بیماری نیز، به ۱۴۴ هزار و ۶۷۲ نفر رسیده است. تاکنون ۷ میلیون ۳۳۵ هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

تداوم آلودگی هوا

شاخص کیفیت هوای تهران و 7 کلانشهر دیگر در هفته‌ای که گذشت، همچنان در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌های جامعه قرار داشت و به‌همین دلیل نیز کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل و در تمامی روزهای هفته‌ای که سپری شد مدارس و مراکز آموزش عالی فعالیت خود را به‌صورت غیرحضوری ادامه دادند.

بحران کم‌آبی در کشور

کمبود نرخ بارش در کشور طی چند سال اخیر موجب تداوم خشکسالی در بسیاری از استان‌های کشور شده است. این در حالی است که طی روزهای گذشته آبفای استان تهران نیز در قالب پیامک، هشدارهایی را درباره مصرف آب به شهروندان صادر کرده است. در هفته‌ای که گذشت نیز علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص شرایط منابع آبی کشور هشدار داد که چراغ‌های قرمز وضعیت تأمین آب کشور روشن شده است. هرچند وقت یکی از استان‌ها با مشکل مواجه می‌شود و در بحث مدیریت منابع آب اینکه به‌صورت مسکن از جای دیگری آب بیاوریم اصلاً پذیرفته شده نیست. منابع آب کشور قابل مدیریت است و نباید مردم را بترسانیم. وی تصریح کرد: امروزه علم خیلی از کارها را راحت انجام می‌دهد. ظرفیت‌های مختلف آبی در کشور وجود دارد که باید توسط مسئولین شناسایی شود و وزارت نیرو به‌عنوان متولی امر باید تمام منابع آب کشور را شناسایی و اولویت‌بندی کند. بعد هم به لحاظ کیفی و کمی ارزیابی بشوند تا در مواقع موردنیاز هرکدام وارد مدار بشوند و کشور با مشکل مواجه نشود.

جزئیات پرونده شرکت عمران پردیس

امیرحسین جابرانصاری، سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس به اتهام شائبه تخلفات مالی و اداری دستگیر و دفتر کار او پلمب شد. او از ۱۸ اردیبهشت سال جاری جایگزین پیمان پیرفرشی ـ سرپرست قبلی شرکت عمران پردیس شده بود. این پنجمین تغییر مدیریتی شرکت عمران پردیس در چهار سال اخیر بود. این در حالی است که از اوایل امسال به دلیل رکود فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی در پردیس، متقاضیان انتقاداتی به مدیریت این شهر داشتند. تاخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر، وجود ایرادات متعدد در واحدها، کمبود مراکز درمانی، تفریحی، تجاری، ورزشی، مشکلات حمل و نقل، بخشی از مصائب زندگی در پردیس است که ساکنان این شهر از آن گله‌مند هستند. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت درباره دستگیری سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: فرد مورد نظر مرتکب جرم شده که پرونده وی در شعبه سوم ناحیه ۲۸ دادسرای عمومی و انقلاب تهران ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان تهران مورد رسیدگی است. وی به اتهام دو فرقه ارتشا که تفهیم اتهام شده و قرار بازداشت موقت نیز برای او صادر و با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شده است. سخنگوی قوه قضاییه در توضیح جزئیات این پرونده گفت: این پرونده به جز این فرد ۵ متهم دیگر نیز دارد که به ترتیب یکی از نفرات دیگر راشی تبعه یکی از کشورهای همجوار است و در آنجا حضور دارد که اقدامات در حال انجام است، راشی دیگر پرونده با رعایت موازین قانونی احضار شده و همچنین متهم دیگری با قرار وثیقه بازداشت، برای متهم دیگری جلب صادر شده است که در حوزه موضوع تعقیب شده است و یکی دیگر از متهمین با صدور تامین قرار وثیقه با تودیع وثیقه تا صدور حکم و اجرای حکم آزاد است.

تشکیل پرونده برای 4 شرکت دارویی متخلف به اتهام اخلال در نظام دارویی

در هفته‌ای که گذشت، پانزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. در واکنش به حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون بین‌المللی مقام زن، سفر اخیر هیأت عالی قضایی به استان زنجان، توضیح درباره دستورات 15‌گانه رئیس قوه قضاییه، جزئیات سفر اخیر دادستان کل فدراسیون روسیه، استرداد 12 مجرم ایرانی محبوس در روسیه، گزارش برخورد با دستگاه‌ها و نظام‌های صنفی که از اجرای مجوزهای صدور کسب و کار استنکاف داشته‌اند، تشکیل پرونده برای 4 شرکت دارویی به اتهام اخلال در نظام دارویی، آخرین وضعیت پرونده حمید نوری، احضار چند مقام مسئول در ارتباط با قانون هوای پاک، رفع ممنوع‌الخروجی حمید فرخ‌نژاد و کاهش شکایت‌ها نسبت به صدور چک بلا‌محل برخی محورهای مهمی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

دادگاه پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

در هفته‌ای که سپری شد، پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی صبح امروز «دوشنبه ۲۸ آذر» با حضور متهمان، وکلای متهمان، شکات، خانواده جان‌باختگان، وکلای خانواده جان‌باختگان و نماینده دادستان در دادگاه نظامی استان تهران برگزار شد. بنابر این گزارش، در پنجمین جلسه دادگاه یکی از وکلای جانباختگان با دعوت قاضی در جایگاه قرار گرفت و نظرات و نکات خود در مورد پرونده را بیان کرد. همچنین هشت نفر از اولیای دم جانباختگان با حضور در جایگاه اظهارات خود را مطرح کردند.

بازداشت «ترانه علیدوستی»

در پی برخی اظهار نظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر، همچنین انتشار مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی قبلی، از سوی برخی چهره‌ها و تعدادی از سلبریتی‌ها در هفته‌های گذشته، برخی از این افراد جهت پاسخگویی به مقام قضایی به دادستانی تهران احضار و برخی نیز با دستور قضایی بازداشت شده‌اند. در همین راستا، ترانه علیدوستی که در مورد برخی ادعاهای مطرح‌شده‌اش مستند و سندی را ارائه نکرد، ساعتی پیش به دستور مقام قضایی بازداشت شد.

اما و اگرهای آب‌گیری سد «چمشیر»

سد چمشیر در انتظار پایان فرآیند بررسی‌های پیش از بهره‌برداری قرار گرفته و در دی ماه سال ۱۴۰۱ فرآیند آبگیری سد آغاز می‌شود، اما آبگیری این سد، انتقادهای متعددی به همراه داشته که پاسخ به آن‌ نیاز به بررسی‌ علمی دارد. این سد در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و روی رودخانه زهره در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و شمارش معکوس برای آبگیری آن نگرانی‌ها را درخصوص تکرار یک فاجعه دوچندان کرده است. سدی که روی سازند گچساران، یعنی همان سازندی که سد گتوند روی آن بنا شده، ساخته شده است. اکنون سد چم‌شیر در آستانه آبگیری است. این خبر با وجود اینکه هنوز وزارت نیرو نظر نهایی خود را اعلام نکرده است به گوش می‌رسد. علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود تا وزارت نیرو نتایجش را درباره آبگیری سد چم‌شیر ندهد، نمی‌توان پاسخی داد. هر چند هدف از احداث این سد، آب‌دهی به اراضی کشاورزی در پایین‌دست استان کهگیلویه همچنین بوشهر و تامین آب شرب برای مردم این مناطق بوده است اما مخالفان این پروژه معتقدند خساراتی است که بر منطقه تحمیل می‌شود بسیار فراوان است. ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران درخصوص ابهامات مربوط به آبگیری و بهره‌برداری از سد چمشیر گفت: سد چمشیر یکی از سدهای بزرگ کشور است که وزارت نیرو آن را با هدف بهبود اراضی زیر کشت در پایاب استان های خوزستان و بوشهر و نیز تولید الکتریسیته، روی رودخانه زهره احداث کرده است و این سد تاکنون حدود 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تا زمان مشخص شدن ابهامات و نیز ارایه گزارش بازنگری شده حق‌آبه رودخانه توسط وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست برای انجام نظارت‌ها و پایش‌های معمول اقدام خواهد کرد. سازمان حفاظت محیط زیست اجازه تکرار گتوند دوم را نخواهد داد و حتما باید نتایج ارزیابی مطالعات در دریاچه سد چمشیر به تایید مراجع ذی‌صلاح برسد و تا اطمینان حاصل نشود، این سازمان هیچ مجوزی برای آبگیری نخواهد داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار