در دومین روز از هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوان دفتر تهران چه گذشت

تهران (پانا) - هفته فیلم و عکس دفتر ویژه تهران که پس از 7 سال تعطیلی دوباره آغاز به کار کرده است، از روز 29 خرداد‌ ساعت 15 در بنیاد سینمایی فارابی آغاز شده است و تا اول تیرماه ادامه خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۲۸۸۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
در دومین روز از هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوان دفتر تهران چه گذشت

هفته فیلم و عکس دفتر ویژه تهران که پس از 7 سال تعطیلی دوباره آغاز به کار کرده است، عصر دوشنبه 30 خردادماه، دومین روز از برگزاری خود را پشت سر گذاشت.

در بخش عکس 52 فریم عکس از عکاسان شناخته شده در این هفته به نمایش درآمده و هر روزه 2 باکس نمایش فیلم از تولیدات هنرجویان و فارغ‌التحصیلان دفتر تهران نمایش داده خواهد شد. فیلمساز مهمان روز دوم، سعید نجاتی از فیلمسازان سینمای کوتاه بود که در گپ و گفتی صمیمی به پرسش‌های علاقمندان پاسخ داد.

سعید نجاتی درباره ساخت فیلم کوتاه گفت: دوست دارم قبل از اینکه بخواهم از تولید فیلم کوتاه بگویم، از سختی‌های این کار نیز بگویم؛ بنابراین در حال حاضر ترجیح می‌دهم به هنرجویان بگویم به دلیل بالا بودن هزینه ساخت فیلم، به سراغ فیلمسازی نیایند و اگر عاشق سینما هستند می‌توانند در این عرصه دوام بیاورند. از ابتدا نیز مخالف حمایت‌های دولتی بودم، چراکه هیچ دولتی نمی تواند برای مثال 750 نفر را که آموزش سینما دیده‌اند، حمایت کند. البته خیلی خوشحال کننده است که در کشوری زندگی می کنم که انجمن سینمای جوانان ایران چنین آموزش را گسترش داده است.

وی با بیان اینکه آموزش سینما، نگاه متفاوت در زندگی افراد ایجاد می‌کند، اظهار کرد: کسی نمی‌تواند به کسی بگوید که به سراغ فیلمسازی بیاید یا نه، اما بدانید تولید فیلمسازی هزینه‌بر شده است و دیگر دوره ما نیست که با هزینه کم می‌شد فیلم ساخت. آدم‌های عاقل ماشین و خانه خود را نمی‌فروشند تا فیلم بسازند، بنابراین باید این پیشینه را در ذهن داشته باشید تا وارد این حوزه شوید.

کارگردان فیلم کوتاه «دابُر» با بیان اینکه هیچ کار دیگری جزء فیلمسازی در عمرم نکرده است، گفت: اگر ناامید بودم فیلم نمی‌ساختم اما دوست داشتم هنرجوها و علاقمندان را با حقایقی که وجود دارد، آشنا کنم که تصوری متفاوت از سینما را در ذهن دارند.

وی درباره فستیوال‌ها و عملکرد هیات‌های انتخاب و داوری نیز توضیح داد: رویکرد ما به عنوان هیات انتخاب و داوران ببای ایده‌های ناب مهم است. همچنین وقتی خروجی‌های فیلمسازی را در طی سال‌ها و در فستیوال‌ها می‌بینیم، فیلم‌ها را درصد بندی می‌کنند و متوجه می‌شویم که بسیار حرفه‌ای هستند اما گاهی هم دیده می‌شود که سوژه فدا شده یا در به کارگیری امکانات حرفه‌ای کم گذاشته‌اند.

در ادامه نشست با فیلمساز مهمان، کارگاه «برنده جنگ اول روز فیلمبرداری» با حضور کاوه مظاهری آغاز شد.

در این کارگاه کاوه مظاهری درباره تجربه‌های داد زدن کارگردان سر صحنه از حضار پرسید و درخواست کرد که تعدادی از حاضران از تجربه‌های داد زدن سر صحنه بگویند.

مظاهری در سخنانی گفت: در این حرفی نیست که شما چقدر اطلاعات دارید و چقدر در فیلمسازی حرفه‌ای هستید اما فیلم و صحنه‌ای که باید آن را بسازید در لحظه مهم است و باید بتوانید آن صحنه را مدیریت کنید و بقیه عوامل نیز از همین نوع مدیریت است که متوجه می‌شوند شما کارتان را بلد هستید یا خیر. همچنین اگر نابلدی‌تان را در برخی موارد مخفی کنید، بیشتر بیرون می‌زند بنابراین خواهش می‌کنم اگر موردی را بلد نیستید، سر خودتان را گول نزنید و با کسی که مسئولش است و در این کار حرفه‌ای است، صحبت کنید و کنار بیایید. این نابلدی موضوع سخت و مبهمی نیست چراکه قرار نیست هر کارگردانی از همه موارد صحنه سر در بیاورد و ترس هم ندارد. من بارها چنین اتفاقی برایم افتاده که سر از موضوعی در نیاوردم و اتفاقاً آن را تبدیل به سود برای خودم کردم، البته اگر طرف مقابل‌تان آدم همراهی باشد.

وی همچین گفت: به نظر من، فیلم بلند ساختن به لحاظ تولید، خیلی راحتتر از ساختن فیلم کوتاه است و مدیریتش آسان تر است. میزان تنش در فیلم کوتاه ساختن خیلی بیشتر است، چراکه در فیلم کوتاه اگر یک روز از 4 روز آف شود، یعنی 25 درصد کار عقب می‌افتد اما در فیلم بلند که قرار است 40 روز فیلمبرداری باشد، یک روز آف شود، موردی اتفاق نمی‌افتد و می توان در روزهای دیگر تقسیم شود و اتفاق وحشتناکی نمی‌افتد.

کارگردان فیلم کوتاه «روتوش» با اشاره به یک ضرب المثل در این رابطه اظهار کرد: ضرب المثلی هست که می‌گوید «دعوایتان را انتخاب کنید» و من معتقدم به این موضوع که وقتی شرایط جوری پیش می‌رود که باید خشونت داشته باشید، باید آن را انتخاب کنید و جایی سر صحنه داد بزنید. فیلمسازی که این کار را نکرده باشد، تقریباً وجود ندارد. ولی شما یک بار می‌توانید این کرا را انجام دهید و در فیلم بلند نهایتاً دو بار می‌توانید داد بزنید. اینکه می‌گویند دعوایتان را انتخاب کنید نیز به همین موضوع برمی‌گردد که انتخاب کنید کجا داد بزنید تا مدیریت صحیح پیش برود.

وی درباره زمان داد زدن کارگردان نیز گفت: اگر شما اول کار داد بزنید ممکن است انگ اینکه می‌خواهید با داد کارتان پیش رود، پیدا کنید اما بهتر است زمانی نزدیک به پایان کار این کار را انجام دهید. تجربه نشان می‌دهد گاهی شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که نیاز به اعمال خشونت پیدا می‌شود و من منظورم آنهایی نیست که کلا خشونت دارند و فکر می‌کنند می‌توانند با خشونت و فریاد کارشان را تمام کنند.

کارگردان فیلم «بوتاکس» در مورد مدیریت بحران صحنه فیلمبرداری برای کارگردان نیز بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که شما به عنوان کارگردان از ارتباط عوامل اطلاع داشته باشید، برای مثال بین فیلمبردار یا صدابردار و بازیگر همیشه ارتباط خاصی وجود دارد و ارتباطی به جنسیت هم ندارد. شما به عنوان کارگردان اثر اگر می‌خواهید چیزی به بازیگر بگویید، برای یک یا دو بار می‌توانید خیلی هوشمندانه موضوع را از طریق فیلمبردار به او انتقال دهید و این نوعی مدیریت بحران است.

مظاهری گفت: شما به عنوان کارگردان وقتی سر صحنه فیلمبرداری می‌آیید باید مسلط به همه عوامل و صحنه باشید؛ این موضوع خیلی کلی است اما برای اینکه به شرایط مسلط باشید باید دکوپاژ دقیق داشته باشید و صحنه را از قبل هزاران بار در ذهن تان منظم چیده باشید و روابط بین عوامل اصلی با دستیاران و بازیگران مشخص شده باشد. جلساتی پیش از آغاز فیلمبرداری با عوامل بگذارید که همه با هم صحبت کنند. هر چه این موارد را رعایت کنید، تیم‌تان بیشتر تیم می‌شود و فیلمبرداری بدون دردسری را پشت سر می‌گذارید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار