طاهره حکیمی:

دانش‌آموزان با ورود به فضای بازی‌های فکری از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند

تهران (پانا) - معاون پرورشی دبستان شهید سیدین منطقه ۱۴، اهداف برگزاری و توسعه بازی‌های فکری در مدرسه را دور کردن دانش‌آموزان از فضای مجازی دانست که دانش‌آموزان با ورود به فضای بازی‌های فکری و سرگرمی، از نشاط و سرگرمی سالم در محیط مدرسه و خانواده بهره‌مند و با افزایش تاب‌آوری در خود، از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۷۵۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان با ورود به فضای بازی‌های فکری از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند

طاهره حکیمی؛ معاون پرورشی دبستان شهید سیدین منطقه ۱۴، با تأکید بر آنکه توسعه بازی‌ های فکری در آموزش و پرورش، موجب فاصله گرفتن دانش‌آموزان از فضای مجازی می شود گفت: «از آنجا که بازی‌ های فکری باید در آموزش و پرورش توسعه پیدا کند و اعتقاد ما بر این است که باید مدارس ما مدارسی شاد و پویا باشند و از آسیب‌ها و گرفتاری‌های موجود فاصله بگیرند، دانش آموزان باید به سمت برنامه هایی که سرشار از خلاقیت و ابتکار است رو بیاورند. بازی های فکری، نمونه عملی کار گروهی و کار جمعی است و کار گروهی در فضای فرهنگی جامعه ما، نیازمند برنامه‌ ریزی بیشتری است تا نسل امروز و فردا کار جمعی و گروهی را یاد بگیرند و به شکل هماهنگ و بر مبنای یک گروه استوار کار را پیش ببرند. در همین راستا بر آن شدیم تا با هدف تقویت خلاقیت دانش آموزان، دور کردن دانش آموزان از فضای مجازی و آموزش هم زیستی مسالمت آمیز، روزی را به عنوان روز شاد در مدرسه نام گذاری کنیم.»

وی رسالت روز شاد در مدرسه را، ترویج نشاط و پویایی در بین دانش‌آموزان است و عنوان کرد: «مهارت‌ آموزی، یکی از اولویت‌های سند تحول بنیادین است که مهارت اجتماعی، مهارت ارتباطی و مهارت زندگی را در برمی‌گیرد و بازی‌های فکری و سرگرمی در روز شاد در مدارس، به معنای واقعی می تواند این مهارت‌ها را در بین دانش‌آموزان نهادینه کند و ۴ ساحت از ۶ ساحت تربیتی را به نحو احسن عملیاتی می‌کند.»

حکیمی خاطر نشان کرد: «انجام بازی‌های فکری به صورت گروهی در مدارس، موجب چالاکی ذهن دانش‌‌آموز می شود و در افزایش رشد هوش ریاضی، سطح فهم و درک مطلب دانش‌آموزان، نقش بسزایی دارد. این بازی‌ها با قابلیت چالاکی ذهن، باعث افزایش تمرکز و دقت بچه‌ها می‌شود و به شادابی و پویایی ذهنی و رشد اعتماد به نفس آنان کمک می‌کند. از آنجا که آینده این بازی‌ها بسیار روشن است و با توجه به خطرات و آسیب‌هایی که فضای مجازی در ذهن و روح افراد ایجاد می کند، به خانواده‌ها و دیگر مدارس توصیه می‌کنم که حتما در راستای گسترش این بازی‌ها در سطح خانه و مدرسه اقدام کنند. چرا که این بازی ها در مقطع ابتدایی در تقویت تمرکز، هماهنگی بین نیمکره‌های مغز و هماهنگی بین چشم و دست، بسیار تأثیرگذار است.»

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات صورت گرفته، بازی‌ های فکری و گروهی با تأثیری که بر سیستم مغزی دارند، استرس را در دانش‌آموزان کاهش می دهند، به تعادل روانی آن‌ها کمک می‌کنند و موجبات آرامش ذهنی، تقویت قوه خلاقیت و ابزاری مناسب برای افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی دانش‌آموزان را به ارمغان می آورند، افزود: «بازی‌های فکری، محیطی مساعد برای قرار گرفتن در جمع همسالان، یافتن اشتراکات، سلایق و ارتباط‌ های حقیقی و ملموس در بین دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. با بازی های فکری و گروهی، استعداد های فکری دانش‌آموزان کشف می‌شود و در این راستا، توسعه، تقویت و هدایت می‌‌شود.»

حکیمی در پایان ضمن تشکر از مدیریت دبستان به منظور ایجاد چنین فضایی جهت دور کردن دانش آموزان از فضای کرونایی و مجازی گفت: «با توجه به اینکه در دوران کرونا، از اجرای بازی‌های رقابتی دانش‌ آموزان محروم بودیم، به لطف روز شاد توانستیم بستری را برای انجام بازی‌های فکری و گروهی دانش آموزان با شور و هیجان خاصی برگزار کنیم و جو صمیمی بین آن‌ها برقرار کنیم. علاوه بر مدارس، والدین نیز با آگاهی از انتخاب بازی فکری مناسب برای دانش‌آموزان، می‌توانند آن‌ها را در تبدیل شدن به فرد مفیدی برای جامعه یاری کنند.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار