معاون پرورشی دبیرستان شاهد محسنین منطقه ۱۴:

شناسایی ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان، از اهداف هدایت تحصیلی است

تهران (پانا) - معاونت پرورشی دبیرستان شاهد محسنین منطقه ۱۴، اهداف هدایت تحصیلی را، شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی، مسیر آینده شغلی و حرفه‌ای دانش‌آموزان و کمک به هدایت متوازن دانش‌آموزان به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، بر اساس سیاست‌های توسعه‌ای کشور برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۶۸۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان، از اهداف هدایت تحصیلی است

محمدرضا کاظمی مهیاری؛ معاون پرورشی دبیرستان شاهد محسنین منطقه ۱۴ در خصوص انتخاب رشته گفت: «یکی از اهداف و وظایف مهم آموزش و پرورش ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه و تربیت انسان های سالم، کار آمد و مسئول جهت ایفای نقش اثربخش در زندگی فردی و اجتماعی آینده جامعه است. در این راستا آموزش و پرورش تحت عنوان راهنمایی و هدایت تحصیلی شغلی به دانش آموز کمک می کند تا خود را بهتر بشناسد و تصمیم گیری صحیح تری را در انتخاب مسیر آینده تحصیلی و شغلی داشته باشند. هدف از راهنمایی و هدایت تحصیلی و شغلی، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان جهت انتخاب مناسب ترین رشته تحصیلی بر اساس توانایی و علاقه آنها و متناسب با امکانات و نیازهای شغلی کشور است. آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان چند هدف مهم را پیگیری می کند.»

وی ادامه داد: «انتخاب رشته لحظه حساس و مهمی است. چرا که تصمیم گیری برای سرنوشت آینده دانش آموزان است. انتخاب باید آگاهانه صورت گیرد. چنانچه انتخاب رشته درست انجام نشود و به واقعیت های موجود توجه نشود، ادامه تحصیل موفقیت آمیز نخواهد بود و منجر به تغییر رشته و یا ترک تحصیل خواهد شد. هدایت تحصیلی فرآیندی است که به انتخاب رشته تحصیلی و شغلی کمک می کند و اهداف هدایت تحصیلی شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی های شخصیتی دانش‌آموزان، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی، مسیر آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزان و کمک به هدایت متوازن دانش آموزان به شاخه ها و رشته های تحصیلی بر اساس سیاست های توسعه ای کشور است.»

کاظمی با بیان اینکه هدف هدایت تحصیلی را تصمیم گیری منطقی و عاقلانه دانش آموز همراه با رضایت درونی او دانست افزود: «در امر تحصیل فرزندان، خانواده و والدین نقش بسیار مهمی دارند، به طوری که عامل خانواده از فاکتورهای تأثیرگذار و مهم در زمینه پیشرفت تحصیلی دانش آموز یا وقوع افت تحصیلی است. انگیزه‌ها و علایق تحصیلی دانش آموز در خانواده شکل می‌گیرد و به آن جهت داده می‌شود و مسیری برای هدایت آن فراهم می‌شود. خانواده سرعت دانش آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تنظیم می‌کند. به همین سبب مشاوران تحصیلی با آگاهی بخشی خانواده ها، مشاوره و راهنمایی والدین در کنار دانش آموزان، به سو دهی این فاکتور مؤثر و در نتیجه موفقیت در امر تحصیل تأثیر بسیار دارد.»

وی در راستای اجرای فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه و براساس سند تحول بنیادین گفت: «گسترش و تنوع دادن به حرف و مهارت های مورد نیاز جامعه، تعلیم متناسب و برنامه ریزی شده آن در همه دوره های تحصیلی و برای همه دانش آموزان، از مأموریت های مدارس است که این امر به ویژه در دوره اول متوسطه در قالب برنامه های کمیته هدایت تحصیلی مدرسه و منطقه به صورت جلسه های توجیهی، آموزش خانواده، کارگاه های آموزشی، یک روز در هنرستان، دعوت از صاحب نظران و...اجرا می شود.»

کاظمی مهیاری در مورد نقش مشاوران در هدایت تحصیلی اظهار کرد: «مسئولیت اصلی انتخاب رشته بر عهده دانش آموزان است و مشاور، والدین، معلمان و سایرین نقش راهنما را دارند. بنابراین با افزایش آگاهی و جمع آوری اطلاعات، می توان هرچه بیشتر در شناخت خود و رشته های تحصیلی مسیر را با دقت انتخاب کرد تا از تغییر رشته جلوگیری شود. بنابراین نقش و جایگاه مشاوره تحصیلی در دستیابی دانش آموزان به اهداف آموزشی ضرورت دارد تا نقش بی بدیل مشاوره تحصیلی در آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزان دوره متوسطه تبیین شود.»

وی در پایان خاطر نشان کرد: «فرآیند هدایت تحصیلی باید به طراحی مسیر زندگی تحصیلی و شغلی دانش آموزان منجر شود که لازمه آن یک انتخاب آگاهانه و آزادانه است و سیاست اداره کل بر این است که با اتخاذ تدابیر لازم و بهره گیری از همه ظرفیت های موجود و بسیج، همه امکانات برای هدایت مطلوب دانش آموزان از یک سو و پاسخ‌دهی حداکثری به تقاضای دانش آموزان و خانواده های آنان از سوی دیگر اقدام شود.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار