محمد حسین شیخ سفلی:

قصه‌گویی، حس شنیداری و حس انسان‌دوستانه کودکان و نوجوانان را تقویت می‌کند

تهران (پانا) - معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۴ با بیان اینکه قصه گویی حس شنیداری و حس انسان دوستی کودکان و نوجوانان را تقویت می کند، بر اینکه کودکان با قصه‌ها سفر می‌کنند و با دنیای بی‌انتهای تاریخ، ادبیات، ارزش‌های اجتماعی و... آشنا می‌شوند و خودشان را در قالب شخصیت‌های مثبت قرار می‌دهند و از قهرمانان قصه‌ها برای خودشان الگو می‌سازند تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
قصه‌گویی، حس شنیداری و حس انسان‌دوستانه کودکان و نوجوانان را تقویت می‌کند

پویش قصه های قرآنی و آسمانی همزمان با ماه مبارک رمضان با محوریت انسان سازی و تربیت بشر در راستای ترویج سنت قصه گویی، تقویت حس شنوایی، انسان دوستی و آشناسازی کودکان با زندگی ائمه اطهار و بزرگان دین در سرای محلات منطقه ۱۴ برگزار می شود.

محمدحسین شیخ سفلی؛ معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۴ با بیان اینکه قرآن، کتاب آسمانی ما مسلمان است و باید از کودکی مفاهیم آن به کودکان آموزش داده شود تا جنبه های زندگی فردی و اجتماعی آنان را سامان دهد در گفت و گو با پانا گفت: قصه و قصه‌گویی بهترین مسیر برای ورود به دنیای کودکان است و از این مسیر می‌شود کودکان و نوجوانان را با قرآن که بزرگترین کتاب آسمانی و انسان‌ساز است، آشنا کرد. خداوند در قرآن با انسان‌ها به زبان قصه صحبت کرده است و این خود گواهی بر اهمیت و جایگاه قصه و قصه‌گویی است. با فعالیت‌های فرهنگی، هنری و قصه‌گویی با بهره‌گیری از داستان‌های جذاب و آموزه‌های بی‌شمار قرآن، راه را برای علاقه مندی و آشناسازی بیشتر کودکان و نوجوانان با این گنجینه معنوی می‌توان هموار کرد. در همین راستا بر آن شدیم تا به منظور آشناسازی کودکان با کتاب آسمانی، ادبیات، ارزش‌های اجتماعی پویش قصه های آسمانی را همزمان با ماه مبارک رمضان راه اندازی کنیم.

وی با بیان این‌که کودکان و نوجوانان امروزی نیاز دارند با قصه‌ها به سرزمین‌های مختلف سفر کنند و با نژادها، آداب و رسوم و فرهنگ بومی دیگر اقوام مختلف آشنا شوند، تأکید کرد: مخاطبان با اسطوره‌ها و قهرمانان قصه‌ها همزاد پنداری می‌کنند و خودشان را در قالب شخصیت‌های مثبت قرار می‌دهند و از قهرمانان قصه‌ها برای خودشان الگو می‌سازند. قصه‌ها ابزاری برای رشد فکری و خلاقیت کودکان و نوجوانان برشمرده می شوند که می‌توان با زبان قصه، فرهنگ و ارزش‌های دینی را به کودکان و نوجوانان انتقال داد.

شیخ سفلی با اشاره به اینکه قصه گویی به عنوان مؤثرترین روش در تربیت غیرمستقیم کودکان و نوجوانان به فراموشی سپرده شده و برای ساختن آینده‌ای روشن باید احیا شود، خاطرنشان کرد: از آنجا که پرورش فکر و خلاقیت در هر انسانی از همان کودکی و در خانواده شکل می‌گیرد، مادران باید در این زمینه هوشیار باشند و امروز نیز همانند اوایل انقلاب که در صف اول مبارزات حضور داشتند در صف اول تربیت فرزندان خود باشند و نگذارند هجمه‌های فرهنگی دشمن، نسل آینده ما را تهدید کند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند اولین قصه‌گوی عالم است و نخستین قصه را برای حضرت آدم بیان کرد، اذعان کرد: خداوند در قرآن، قصه تمام قوم‌هایی را که پیش از ما بودند، تعریف کرد و با الهام از همین موضوع، کتاب فرهنگ ایران سرشار از قصه‌‌های مختلف است. مانند: شاهنامه که قصه پرافتخار و بی‌نظیر سرزمینمان است و یا هنرهای ایرانی از تئاتر و سینما گرفته تا شعر و داستان و ... همه برگرفته از قصه است. قصه‌ها جزء آخرین سنگرهای دفاع از گذشته بوده اند که از این رو باید این قصه و قصه‌گویی به یک پویش عمومی تبدیل شود.

شیخ سفلی در آخر در خصوص شرایط قصه گو در جشنواره اظهار کرد: قصّه‌گو باید از زمانی که برای قصه گویی صرف می کند لذّت ببرد و قصّه‌ها را با دل بستگی و علاقه تعریف کند. این که تنها متن مورد نظر را به شکل محاوره بیان نماید، برای اجرای قصه مطلوب نیست. بلکه باید قصه را تبدیل به متنی برای قصه گویی کرده و بارها تمرین کند. علاوه بر آن مانند نویسنده باید ابتدا برای داستان زمینه‌ چینی کند و سپس گره و مشکلی برای قهرمان داستان طرح نماید و آرام آرام آن را به سوی اوج پیش ببرد تا این که گره داستان گشوده شود و نتیجه لازم که مقصود قصّه‌گو است، به دست آید.

علاقه مندان به شرکت در این پویش می بایست یک داستان قرآنی را انتخاب کنند، از روی آن بخوانند و صدای ضبط شده را برای سرای محله حسین آباد دولاب ارسال کنند. این پویش تا ۱۲ اردیبهشت مصادف با آخرین روز ماه مبارک رمضان برپا است.

*دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار