خواص بی‌نظیر اسطو خودوس

شهرکرد (پانا) - اسطو خودوس یک گیاه بسیار عالی با فواید بسیار زیاد است.

کد مطلب: ۱۲۶۰۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
خواص بی‌نظیر اسطو خودوس

اسطو خودوس گیاهی است چندین ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگ های متقابل،باریک،دراز سبز رنگ و پوشیده از کرکهای سفید پنبه‌ای؛گل های آن به رنگ بنفش و به صورت سنبله است.قسمت مورد استفاده این گیاه، گل ها و سرشاخه های گلدار آن است.

اسطو خودوس بوی بسیار مطبوعی دارد ،طعم آن تلخ است و بدلیل بوی مطبوع آن در عطرسازی مصرف می‌شود.

اسانس اسطو خودوس که از تقطیر گل و سرشاخه های گلدار این گیاه بدست می آید، مایعی است زرد رنگ یا زرد مایل به سبز که دارای بوی مطبوعی است، اسانس اسطوخودوس دارای حدود ۴۰درصد استات لینالیل است و همچنین در آن ترکیباتی نظیر:اسید بوتریک،اسید پروپیونیک و اسید والریک،لینالول آزاد و ژرامبول وجود دارد.

خواص دارویی این گیاه از جمله این است که اسطوخودوس طبع گرم و خشکی دارد. برای رفع خستگی و آرامش چند قطره روغن اسطو خودوس را در وان آب گرم ریخته و برای مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید،گرفتگی هارا باز می کند؛ تب را پائین می‌آورد و ضد تشنج است؛صفرا بر بوده و کبد را بکار می اندازد و بیماری های کبدی را برطرف می کند؛ برای تقویت عمومی بدن خوب است؛ کرم های معده و روده را از بین می برد، مقوی معده است، بیماری سرفه را برطرف می کند،در معالجه زکام موثر است؛

برای برطرف کردن رعشه و سرگیجه حدود ۵گرم از پودر آن را با عسل مخلوط کرده و هر شب بخورید؛برای رفع فراموشی و تقویت حافظه از دم کرده اسطو خودوس استفاده کنید؛برای رفع بی‌خوابی یک قطره از روغن اسطو خودوس را روی یک تکه پنبه بچکانید و آن را داخل بالش خود قرار دهید. خواب مطبوعی برای شما می‌آورد؛برای برطرف کردن غم و اندوه هر روز دم کرده اسطو خودوس بنوشید؛اگر دست و پای شما خواب می‌رود از این گیاه استفاده کنید؛برای رفع حالت تهوع و سرگیجه مفید است؛سردرد و سردردهای یک طرفه را درمان می کند؛برای معالجه ضعف اعصاب مفید است؛تپش قلب را از بین می‌برد؛آسم را برطرف می کند؛زردی را برطرف می کند؛برای برطرف کردن سوء هاضمه یک قطره اسانس اسطو خودوس را در یک لیوان آب نیم گرم ریخته و یا یک فنجان دم کرده از آن را بنوشید؛اسطو خودوس درمان کننده رماتیسم،آرتروز و نقرس است.برای این منظور کمپرس آن را بر روی عضو مورد نظر بگذارید و یا اینکه دو قطره روغن آن را با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید؛ زخم های کهنه را با مالیدن اسانس اسطو خودوس که در الکل حل کرده اید برطرف کنید؛ برای درمان بیماری های ریوی،۲تا۳ قطره روغن اسطوخودوس را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و پشت بیمار را پاساژ دهید؛ زخم ها را ضد عفونی کرده و التیام می‌بخشد.

برای دم کردن اسطوخودوس باید حدود ۵گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه رادر یک لیتر آب‌جوش ریخته و به مدت ۱۰دقیقه دم کنید. مقدار مصرف این دم کرده ۳-۴فنجان در روز است.

برای درست کردن کمپرس اسطوخودوس۳۰ گرم گل یا سر شاخه گلدار این گیاه را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.

اسانس و روغن اسطوخودوس را می‌توانید از فروشگاه های گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها تهیه کنید برای مصرف، یک قطره از آن را با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و برای ماساژ استفاده کنید و یا یک قطره آن را روی یک حبه قند و یا یک قاشق عسل مخلوط کرده و بخورید.

اسطو خودوس برای اشخاص صفراوی مزاج خوب نیست و باعث آشفتگی می شود، اینگونه افراد باید آن را با سِکَنجِبین یا کَتیرا بخورند.

خبرنگار پانا: فاطمه آقابابایی بنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار