قطبی: اگر مشکلات حل نشود حیثیت فوتبال ایران می‌رود

حس می‌کنم امسال هم پرسپولیس قهرمان لیگ برتر می‌شود

تهران (پانا) - سرمربی اسبق پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران معتقد است پرسپولیس امسال هم قهرمان لیگ برتر خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
قطبی: اگر مشکلات حل نشود حیثیت فوتبال ایران می‌رود

به گزارش ایران ورزشی، افشین قطبی چند روزی در سفر بود اما با وجود این، پاسخگوی سؤالات روزنامه ایران ورزشی شد. قطبی را نمی‌توان فراموش کرد؛ مربی مهمی در فوتبال ایران است. جدا از آن که ادبیات خاصی به فوتبال ما اضافه کرد، موفق شد هدایت سه تیم بزرگ را برعهده بگیرد؛ پرسپولیس، تیم ملی ایران و سپس فولاد خوزستان. او خاطرات زیادی در ذهن اهالی فوتبال باقی گذاشته و با وجود اینکه دور از ایران به زندگی مشغول است اما می‌گوید اخبار فوتبال کشورمان را دنبال می‌کند:

قبل از هر چیز، در حال حاضر خودتان چه شرایطی دارید؟ زندگی روبراه است؟

سلام می‌کنم به همه مردم ایران، بخصوص فوتبال‌دوستان و علی‌الخصوص طرفداران، مربیان و بازیکنان پرسپولیس. خوشحالم که با یک رسانه ایرانی، آن هم با نام و نشان ایران (ایران ورزشی) صحبت می‌کنم. بله، وضعیت خوبی دارم و به زندگی مشغولم.

برنامه‌ای برای بازگشت به فوتبال ایران ندارید؟ این احتمال وجود دارد که باز هم هدایت تیم ملی یک کشوری را قبول کنید؟

فعلاً که نه اما مشخصاً اگر روزی امکان خدمت به فوتبال ملی برایم پیش بیاید، با افتخار می‌پذیرم. فوتبال ایران، لیاقت بهترین ‌اتفاقات را دارد و امیدوارم روز به روز با مربیان جوان و افراد باتجربه، شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم.

آیا لیگ ایران، نتایج، اتفاقات، شرایط و حواشی را دنبال می‌کنید؟

بله، بله، من همیشه پیگیر اخبار لیگ ایران از طریق اخبار، یوتیوب و دوستانم در ایران هستم. خوشحالم که فاصله‌ تیم‌ها به یکدیگر نزدیک شده که نشان‌دهنده رشد فوتبال در ایران است. مربیانی مثل رسول خطیبی و علی ربیعی مشغول به کار شده‌اند و روحی تازه به لیگ ایران بخشیده‌اند.

نیم فصل از لیگ ایران گذشت و استقلال قهرمان نیم فصل شد. در حالی که پرسپولیس قهرمان پنج فصل گذشته است. قهرمانی در نیم‌‌فصل می‌تواند از لحاظ روانی، تأثیری روی قهرمان پایان فصل داشته باشد؟

به استقلال بابت این موفقیت تبریک می‌گویم. حضور فرهاد مجیدی و دستیار ایتالیایی او در ایجاد سیستم دفاعی موفق در استقلال مشهود است. باید امیدوار باشیم حضور مشاوران خارجی در فوتبال ایران بیشتر شود و مربیان ایرانی از مشاورانی استفاده کنند که بسرعت تأثیرگذار باشند. پرسپولیس هم با اختلاف سه امتیاز یا شاید یک امتیاز از استقلال عقب‌تر است. پرسپولیس پنج سال قهرمان شده و الان تیم‌های مدعی به‌دنبال آن هستند که نگذارند این اتفاق برای ششمین‌بار رقم بخورد. باید بپذیریم که چهار یا پنج تیم علیه یک تیم می‌جنگند ولی احساس من می‌گوید پرسپولیس بهتر از این می‌شود و در این فصل هم قهرمان لیگ است.

پرسپولیس در این فصل هم برای کسب قهرمانی تلاش می‌کند. به نظر شما، چه موارد و مسائلی باعث می‌شود که یک تیم، برای ۵، ۶ سال قهرمانی‌هایش را ادامه دهد؟

همبستگی، یکرنگی، همدلی، حفظ سازمان تاکتیکی بازیکنان و کادر فنی، اطلاعات به‌روز مربیان و بیش از همه، حمایت طرفداران در روزهای خوب و بد مهم‌ترین عوامل قهرمانی و ادامه دادن به این موفقیت است. طرفداران پرسپولیس، این تیم را تنها نگذاشتند که این موضوع، جزو مهم‌ترین عوامل موفقیت تیم‌شان بود. اگر بخواهم از قدرت نفوذ یا انرژی مثبتی که طرفداران به بازیکنان و مربیان می‌دهند، حرف بزنم، به اندازه یک کتاب می‌شود. خیلی مهم است طرفداران همیشه با تیم محبوب‌شان باشند. خوشبختانه پرسپولیس هوادارانی دارد که با حمایت خود، انرژی مثبت را به بازیکنان و مربیان القا کردند. سرمربی آگاه تیم، یحیی گل‌محمدی هم واقعاً به نحو احسن کار می‌کند. در کادر فنی، افرادی مثل حمید مطهری و کریم باقری حضور دارند که ذهن یحیی را برای قهرمانی‌های بعدی روشن می‌کند. این قدرت را در پرسپولیس می‌بینم که در نیم فصل دوم، با تلاش بازیکنان، خیلی زود صدرنشین شوند و برای ششمین بار، روی سکوی قهرمانی بروند.

پرسپولیس و استقلال به علت نداشتن مدارک حرفه‌ای باشگاهی، از حضور در لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند. چه نظری در این مورد دارید؟

هنوز از این اتفاق ناراحت و شوکه هستم و بابت حذف استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های بین‌المللی حرص می‌خورم. دو تیمی که اسم‌شان در آسیا به‌عنوان یک قدرت ورزشی مطرح است، چقدر راحت باید شانس حضور در سطح اول مسابقات قاره را از دست بدهند. در آسیا، روی استقلال و پرسپولیس، حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. حالا با این اتفاق، خیال همه مدعیان راحت شد. من نمی‌دانم مدیران چطور فکر می‌کنند اما این مسائل، جای سؤال دارد. شاید آنها فکر می‌کنند در آسیا هم مثل ایران، بعضی از کارها را می‌توانند عقب بیندازند. یادتان می‌آید در فصل هفتم، از پرسپولیس شش امتیاز کسر شد؟ آن فصل با دل‌شیر و هماهنگی و همدلی، توانستیم قهرمان شویم اما همان موقع هم، چنین مشکلاتی بود که باعث ضرر پرسپولیس شد.

با توجه به اینکه در کشورهای شرق آسیا کار کرده‌اید، به نظرتان استقلال و پرسپولیس می‎توانند قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را در سال‌های بعد به دست بیاورند؟

امسال فکر می‌کردم استقلال یا پرسپولیس بتوانند قهرمان آسیا شوند چون هر دو تیم، پتانسیل فنی و شخصیت قهرمانی دارند. این موضوع وجهه فوتبال ایران را خراب کرده است و ضرری پیش آمده که نمی‌توان به سادگی جبران کرد. ای کاش مسئولان ورزش کشور، با اندیشه بهتری حرکت می‌کردند. البته به من گفته‌اند بعد از حذف استقلال و پرسپولیس، حالا همه به‌دنبال آن هستند تا گناه را گردن فرد دیگری بیندازند اما این موضوع جالب نیست. خیلی‌ها از من، خارج از کشور می‌پرسند، چرا استقلال و پرسپولیس حذف شده‌اند و من باید بگویم نتوانسته‌اند مدارک لازم را بفرستند. آیا این موضوع جالب است؟ به‌عنوان یک ایرانی واقعاً حسرت می‌خورم. امیدوارم این موضوع برای سال‌های بعد، مشکل‌ساز نشود. به نظر من، مسئولان باید در یک ماه آینده، همه مشکلات را حل کنند. اگر این طور نشود، امکان دارد کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا جریمه‌های بیشتری را در نظر بگیرد. در این صورت، حیثیت فوتبال ایران می‌رود. شاید حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا، یک پتک بر سر مسئولان ورزش باشد. آنها باید بدانند که چه اتفاقاتی ممکن است در آینده رخ بدهد. مهم است که بدانیم با حذف این دو باشگاه، 70 میلیون هوادار فوتبال در ایران غمگین شده‌اند.

جدا از این موضوع، بعضی از اهالی فوتبال می‌گویند باتوجه به پیشرفت تیم‌های شرق و غرب آسیا و همچنین عدم پیشرفت فنی و تکنولوژی در فوتبال ایران، هیچ باشگاهی از کشورمان نمی‌تواند قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود. شما هم چنین اعتقادی دارید؟

من چنین اعتقادی ندارم چون می‌دانم استعداد و هوش فوتبالی ایرانی‌ها شبیه به سایر فوتبالیست‌های دنیاست. ما در وجود بازیکنان‌مان غیرت و تعصب داریم که در وجود خیلی از کشورها نیست. اگر فوتبال ایران قرار باشد در سطح دنیا مطرح شود، باید عقب‌ماندگی خود در بحث تکنولوژی و امکانات را بسرعت از بین ببرد و به‌روز شود. ما نباید از گردونه رقابت با کشورهای شرق و غرب در فوتبال عقب بمانیم.

تیم ملی ایران با کسب یک برد دیگر می‌تواند سهمیه حضور در جام‌جهانی را دریافت کند. آیا مستحق رسیدن به جام جهانی بودیم؟

من خیلی وقت‌ها با دوستانم بخصوص آقای حاج‌باقر که صحبت می‌کنم، به آنها می‌گویم نسلی که الان مشغول فوتبال بازی کردن هستند، بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران را تشکیل داده‌اند. شما به تعداد لژیونرهای ایرانی در دنیا نگاه کنید. مثلاً ما مهدی طارمی و سردار آزمون را در خط حمله داریم. آنها در اروپا، جزو بهترین‌ها هستند. لیست دروازه‌بان‌ها، مدافعان و هافبک‌ها را ببینید. این آرزوی هر مربی‌ای است که چنین بازیکنانی را در لیست خود داشته باشد. از طرف دیگر، بازیکنان ذخیره هیچ تفاوتی با ترکیب اصلی ندارند و بخش زیادی از بازیکنان قدرتمند ایرانی، خارج از لیست باقی مانده‌اند و کمتر به تیم ملی دعوت می‌شوند. سرمربی تیم ملی برای انتخاب بازیکن، دچار مشکل است. با این شرایط، حتماً مستحق رسیدن به جام‌جهانی بودیم و من امیدوارم که بتوانیم به دور بعدی هم صعود کنیم. البته دیگر صعود به جام‌جهانی هم مثل گذشته برای ایران سخت نیست.

*از جمع بازیکنان تیم ملی، کدام یک با عملکرد خود، شما را سورپرایز کرد؟ فکر می‌کنید در صورت رسیدن به جام جهانی، کدام بازیکن ایران، ستاره شود؟

همه بازیکنان ایران، با عملکردشان در هر پستی، باعث سورپرایز شدن من و سایر طرفداران فوتبال شدند. اینها بازیکنانی هستند که در حقیقت اسم ایران را در دنیای فوتبال می‌چرخانند. مثل سردار، طارمی، قلی‌زاده. شاید جالب باشد که بگویم پورعلی‌گنجی در چین باعث شد فوتبالیست‌های ایرانی شناخته شوند. من در چین، شاهد تمجید و تعریف مربیان در مورد اخلاق و مسائل فنی این بازیکن بودم. قطعاً باقی لژیونرها هم چنین شرایطی در کشورهای دیگر داشتند. امیدوارم همه بازیکنان ما بتوانند افتخاری بزرگ برای ایران کسب کنند.

حرف پایانی؟

در سال جدید میلادی، برای همه مردم ایران آرزوی موفقیت و بهترین‌ اتفاقات را دارم. امیدوارم همه با هم، جشن صعود به جام جهانی برگزار کنیم و در جام جهانی هم، به مرحله دوم برسیم. مشتاقانه منتظر شروع جام جهانی با حضور ایران هستم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار