سخنگوی تلفیق بودجه ۱۴۰۱ خبر داد؛

تصویب ۳ همت اوراق برای مقاوم‌سازی، بهسازی و نوسازی مدارس

هنوز تصمیمی درباره ارز ترجیحی اتخاذ نشده است/ تمامی پروژه‌های جهادی و بسیج سازندگی در مناطق کم برخوردار، از پرداخت مالیات و عوارض معاف شد

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت تمامی پروژه‌ها و طرح‌های زودبازده و عام‌‌المنفعه که از سوی گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در مناطق کم‌برخوردار روستایی و شهری اجرایی می‌شود، از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف شدند و واردات آمبولانس و مواردی که در قانون بودجه آمده از پرداخت حقوق ورودی و گمرکی معاف شد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
تصویب ۳ همت اوراق برای مقاوم‌سازی، بهسازی و نوسازی مدارس

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مصوبات امروز (سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه) کمیسیون تلفیق را در جمع خبرنگاران تشریح کرد. زارع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رقم های متفاوت و متناقضی درباره میزان یارانه نقدی طی سال آینده گفته و شنیده می‌شود، اما چرا تاکنون رقم صحیح تاکنون مطرح نشده است، توضیح داد: این موضوع در تبصره ۱۴ بررسی می‌شود لذا هنوز بررسی آن آغاز نشده است ضمن آنکه کمیسیون تلفیق بودجه تاکنون هیچ مصوبه‌ای به غیر از آنچه که در لایحه دولت درباره میزان یارانه معیشتی و نقدی آمده، نداشته است البته شاید برخی همکاران نظرات و محاسبات شخصی خود را بیان کرده باشند اما به محض تصمیم گیری در این خصوص نتیجه را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: کمیته ای میان دولت و مجلس درخصوص ارز ترجیحی (چه حذف و چه ابقای آن) تشکیل شود و ان شاءالله نتیجه نهایی را به محض رسیدن به مصوبه‌ای در کمیسیون تلفیق به اطلاع مردم خواهیم رساند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه درخصوص نحوه اجرای حذف ارز ترجیحی، گفت: روز گذشته پس از برگزاری نشست خبری، دو اصلاحیه درخصوص اوراق مالی اسلامی که براساس آن به شهرداری‌ها و سازمان‌های تابعه آن اجازه داده خواهد شد با تایید وزارت کشور مبلغ ۱۲ همت اوراق مالی اسلامی منتشر کنند و همچنین به شرکت‌های دولتی اجازه داد شد ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کنند، پیش از این، رقم مذکور ۸ همت بود.

نماینده مردم آباده، خرمبید و بوانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین درباره تامین آب و برق روستایی و مناطق محروم، دولت مکلف شد ۲ همت اوراق مالی اسلامی منتشر کند و برای مقاوم سازی، بهسازی و نوسازی مدارس، مبلغ ۳ همت اوراق تصویب شد. همچنین مصوب شد برای مقاوم سازی دانشگاه‌ها و تامین تجهیزات آنها ۲ همت اوراق مالی اسلامی منتشر شود.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی نیز مکلف شد که پرونده مالیاتی مراکز درمانی مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ را تا پایان ۱۴۰۱ رسیدگی کند و درآمد ناشی از آن را به حساب خزانه واریز کند. همچنین از آنجا که دولت به تامین اجتماعی بدهکار است، مکلف شد در اجرای قانون برنامه ششم توسعه، مبلغ ۹۰ همت سهام شرکت های بورسی و غیربورسی خود را بابت پرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی و تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در رابطه با حق‌الامتیاز و حق السهم دولت از کاربرهای ارائه دهنده مخابراتی، گفت: این حق الامتیاز مخابراتی به میزان ۲ درصد افزایش پیدا کرد که ان شاءالله این درآمد به حوزه های فرهنگی اختصاص پیدا خواهد کرد.

زارع بیان کرد: همچنین تمامی پروژه‌ها و طرح‌های زودبازده و عام‌‌المنفعه که توسط گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در مناطق کم برخوردار روستایی و شهری اجرایی می‌شود، از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف شدند و واردات آمبولانس و مواردی که در قانون بودجه آمده از پرداخت حقوق ورودی و گمرکی معاف شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 ادامه داد: اگر چه دولت توجیحاتی برای حذف ارز ترجیحی آورده است، اما هنوز نمایندگان قانع نشده‌اند و طبق مصوبه کمیسیون تلفیق فعلا درآمدهای ارزی دولت با نرخ ets باید محاسبه شود، اما برخی از عزیزان دغدغه واردات دارو و سلامت مردم را دارند و ان شاءالله تصمیم نهایی برای میزان ارز واردات کالاهای اساسی در سال 1401 گرفته خواهد شد که باید در صحن علنی هم مصوب شود.

جمع یارانه‌ای که دولت برای گندم، دارو و نهاده‌های دامی در نظر گرفته 250 همت می‌شود

وی درباره ارقام مشخص شده برای یارانه گندم و دارو، توضیح داد: جمع یارانه‌ای که دولت برای گندم، دارو و نهاده های دامی در نظر گرفته 250 همت می‌شود، اما چون زیرساخت های بن کالاهایی آن فراهم نیست، پیشنهاد دولت این است که چند ماه اول به صورت نقدی پرداخت شود، البته هنوز به نتیجه واحد نرسیده ایم، لذا احتمالاً باید مبالغ بیشتری برای این مهم در نظر گرفت و مابه التفاوت بین ارز ترجیحی و نیمایی وجود دارد که باید از جیب دولت پرداخت و برای مردم جبران شود و ان شاءالله در این خصوص کمیته مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل خواهد شد و با توجه به خط قرمزی که برای آرامش معیشتی مردم و جبران قیمت کالاهای اساسی داریم، تصمیم نهایی را خواهیم گرفت.

زارع درباره برنامه مکتوب دولت نیز توضیح داد: یک برنامه غیررسمی توسط سازمان برنامه و بودجه به مجلس ارائه شده، اما دولت باید به صورت رسمی این برنامه را در قالب نامه ارائه دهد، هر چند هنوز این کار را نکرده است و شاید برنامه غیررسمی ارائه شده صرفاً برای آمادگی ذهنی اعضای کمیسیون تلفیق ارائه شده است. البته ما منتظریم دولت برنامه رسمی خود را هر چه سریعتر ارسال کند تا مشخص شود اکنون که ارز 4200 تومانی را حذف کرده، چگونه می‌خواهد آن را جبران کند.

این نماینده مجلس همچنین در رابطه با حذف ردیف‌های مربوط به وام ازدواج در لایحه بودجه 1401 گفت: پیشنهادهایی برای تنفیذ تبصره‌های 16 و 18 توسط نمایندگان ارائه شده است، لذا به نظر می‌رسد با توجه به این پیشنهادات، این دو تبصره تنفیذ شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار