براساس مبانی معرفت‌شناسی سینمای دینی؛

«دکوپاژهای برزخی» شامل تحلیلی بر سریال «وضعیت سفید» منتشر شد

تهران (پانا) - کتاب «دکوپاژهای برزخی»؛ تحلیلی بر سریال وضعیت سفید براساس مبانی معرفت‌شناسی سینمای دینی نوشته نعمت‌الله سعیدی توسط انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
«دکوپاژهای برزخی» شامل  تحلیلی بر سریال «وضعیت سفید» منتشر شد

کتاب «دکوپاژهای برزخی»؛ تحلیلی بر سریال وضعیت سفید براساس مبانی معرفت‌شناسی سینمای دینی نوشته نعمت‌الله سعیدی توسط انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.


در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب این‌طور آمده است: «در تاریخ هنر از همسایگی فلسفه و ادبیات بسیار گفتهاند و نمایشنامه هم از صناعات ادبیات است و هم در شمار تفلسف. هنر مدرن در ایران امروز اما بهدلایل و علل عمدی و سهوی، از معرفت بومی و تفکر ایرانی کموبیش جدا افتاده است.


بازی «هنر برای هنر» بیش از آنکه در آرزوی رهایی هنر از سیاست باشد، دستاویز خروج هنر از ذیل فرهنگ بوده است؛ غافل، بلکه آگاه از اینکه هنر متعالی این سرزمین همواره به تابش مهر فرهنگ بالیده و آهنگ فر داشته است و نه ذوق ذلت. غربزدهها که «آلاحمد» مریضشان میدانست و اسیر وبایشان میدید، هیچگاه نپسندیدند که ایران در دوران معاصر همچونان دورۀ تمدن اسلامی، در جهان هنر، گردنفرازی و دگراندیشی کند و گمان بَرَد که فراتر از سقف غرب، آسمانی و آرمانی هست...


در میانۀ چنین میدانی، کیمیایند هنرمردانی که پرچم هویت برافرازند؛ آهنگ فر در سر و خلعت آیین در بر، به جستوجوی خویش برآیند و دکان دگراندیشی در برابر بازار خودفروشی بگشایند... کتاب پیش رو هرولهای است به شوق پیوند دوبارۀ اندیشه و هنر و حلقهای از یک مجموعه.»
«سریالها و آثاری مثل وضعیت سفید، طلایهداران تاریخ و تمدنی دیگر هستند؛ تاریخی که شاید فعلاً هنوز خیلی از آن فاصله نگرفتهایم که قابل شناخت باشند و تمدنی که هنوز به آن خیلی نزدیک نشدهایم! این ویژگی را تمام پدیدههای عظیم دارند. مثلاً ما تا از کرۀ زمین فاصله نگیریم و از فضایی دوردست به آن خیره نشویم، متوجه شکل ظاهری و بسیاری از ویژگیهای آن نخواهیم شد. شاید همین سریال وضعیت سفید نیز نیاز داشت چند دهه صبر کند، تا بتواند بسیاری از ابعاد و جزئیات مقطع تاریخی مذکور را روایت کند.»


بنابرین گزارش، سریال تلویزیونی «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله در سال 1390 از شبکه سه سیما پخش شد. داستان سریال مربوط به زمان شروع موشک‌باران تهران در جریان جنگ تحمیلی است که بر اثر آن، اعضای خانواده‌ای پرجمعیت که تقریباً همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند برای دوری از حملات دشمن، ساکن باغ مادرشان در روستایی واقع در حومه تهران می‌شوند.


براساس این گزارش، کتاب «دکوپاژهای برزخی» که برخی از سکانس‌های سریال «وضعیت سفید» به صورت QRکد در آن آمده است، در 392صفحه، شمارگان 1000نسخه و قیمت 85هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و و علاقمندان جهت تهیه این کتاب‌، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.


لازم به ذکر است پیشتر نیز دو کتاب «سکه تقدیر»؛ تحلیلی بر سریال روزی روزگاری براساس مبانی زیبایی‌شناختی دینی سینما و «فیلم، فیگور، فلسفه»؛ تأملاتی در زیبایی‌شناسی دینی سینما به قلم نعمت‌الله سعیدی منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار