سیدولی موسوی*

خبرنگاران؛ سفیران آگاهی از مطالبه‌گری تا امیدآفرینی

یاسوج (پانا) - فعالیت‌های اطلاع‌رسانی خبرنگاران همراه با سختی‌های خاصی است که ضروری است مسئولان ضمن توجه به سختی‌های این شغل، قدردان زحمات آنان باشند و برای حل مشکلات آن‌ها برنامه داشته باشند.

کد مطلب: ۱۴۹۲۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
خبرنگاران؛ سفیران آگاهی از مطالبه‌گری تا امیدآفرینی

17 مرداد، یادآور شهادت مظلومانه شهید محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی و روز خبرنگار، یادآور رشادت‌ها و مجاهدت‌های زنان و مردان بابصیرتی است که با هدف روایت حقیقت، بیرق بزرگ آگاهی‌بخشی را در جامعه به دوش کشیده‌اند.

در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات، خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی نقش مهم و تاثیر‌گذاری در آگاهی‌بخشی در جامعه بر عهده دارند. امروز اطلاع‌رسانی، جزو حقوق شهروندان است و وظیفه خبرنگاران است که از طریق اطلاع‌رسانی، آگاهی و بصیرت جامعه را بیفزایند. بدون اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف، عدالت اجتماعی دست‌یافتنی نیست؛ چرا که طریق اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، آحاد جامعه را با حقوق خود آشنا می‌سازد.

خبرنگاری از شغل‌های سخت و پراسترس در دنیا محسوب می‌شود که در عصر امروز که تار و پود زندگی بشر با رسانه عجین شده، نقش معناداری پیدا کرده است. خبرنگاران در کنار مطالبه‌گر بودن و نقادی (نقد سازنده) با اخبار امیدبخش و امیدآفرین و بیان اقدامات و دستاوردهای نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف پیشگام هستند.

یکی از ویژگی‌های مهم خبرنگاران، ارتباط رو در روی آن‌ها با اقشار جامعه است و به همین دلیل درک و تحلیل‌های منطقی‌تری از مسائل دارند که باید نظرات آن‌ها مورد توجه تصمیم‌گیران قرار گیرد.

امروز وقت آن فرا رسیده که خبرنگاران در کنار اخبار و انتقادهای سازنده با نگاه تحلیلی، راهکار نیز ارائه دهند و با پختگی، کمک‌حال مدیران برای نفع مردم و حل مشکلات آنان باشند.

امروز وقت آن فرا رسیده که مسئولان با اهالی رسانه و خبرنگاران ،ارتباط موثر و مداوم جهت ارایئ عملکرد و ارتباط با مردم داشته باشند؛ چرا که یکی از ویژگی‌های مدیریت در عصر امروز داشتن اخلاق رسانه‌ای است.

خبرنگاران با اعتمادسازی می‌توانند در رشد و سازندگی جامعه، تاثیر به‌سزایی داشته باشند و نقش خویش را تبیین اهداف و مسیر انقلاب اسلامی به خوبی ایفا کنند.

خبرنگاران، وظیفه مهم جهاد تبیین را بر عهده دارند. این وظیفه باید در عین آنکه منجر به تبیین اقدامات و امیدآفرینی می‌شود، فضا را به سمتی سوق دهد که افراد مطالبه‌گر و البته قلم به دستان اخلاق‌گرا و منصف نیز طرد نشوند؛ زیرا اگر مطالبه‌گری منصفانه وجود نداشته باشد، بسیاری از مشکلات حل‌نشده باقی می‌ماند.

خبرنگاران می‌توانند سفیران آگاهی‌بخش و صدای رسای جامعه باشند و با فعالیت‌ خود روح خودباوری و امید را در مردم زنده کرده و نقش محوری و زیربنایی در شکل‌گیری هویت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور ایفا کنند.

خبرنگاران با بیان حقایق در خصوص عملکرد مسئولان، کمبودها و کاستی‌ها، وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و از سوی دیگر انعکاس مشکلات و آلام مردم رسالت خطیری بر عهده دارند.

از جهتی دیگر در دنیای امروز، نفوذ رسانه‌ها و فضای مجازی و سرعت گردش اطلاعات، عامل اصلی شکل‌گیری تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ملی و جهانی است. از این رو خبرنگاران مستقل، منصف و آزاداندیش به عنوان چشمان تیزبین جامعه با آگاهی‌بخشی و تلفیق سرعت و دقت در انعکاس اخبار، نقشی بنیادین در شناخت حقیقت و مهندسی تحولات کشور به نفع مردم دارند.

به‌طور کلی خبر و انتقال هر نوع پیامی از مبدا به مقصد، تاثیرات زیادی بر احوال، اوضاع و حتی سرنوشت گیرنده دارد. در جهان امروز که به واسطه پیشرفت فناوری‌ها به‌خصوص در حوزه اطلاعات و ارتباط، دیگر مرزهای جغرافیایی و سیاسی از بین رفته و همه دنیا بسان دهکده‌ای است که کوچکترین جزئیات آن در کسری از ثانیه از هر نقطه‌ای از این عالم پهناور به دورترین نقاط می‌رود.

در این برهه از زمان نیز که امید تبدیل به دارایی بی‌بدیلی برای جامعه شده است، مهارت خلق و حراست از امیدآفرینی در جامعه، رسالت خطیر خبرنگاران است که حفظ و حراست از مرزهای فرهنگی جامعه را نیز بر عهده دارند.

فعالیت‌های اطلاع‌رسانی خبرنگاران نیز در جامعه همراه با سختی‌های خاص خبرنگاری است و ضرورت دارد مسئولان ضمن توجه به سختی‌های این شغل، قدردان زحمات آنان باشند و پای درد دل‌های آنان بنشینند و برای کاهش مشکلات این قشر فعال و پویای جامعه برنامه داشته باشند تا با فراغت بال و آرامش خاطر برای اعتلای فرهنگی جامعه، تلاش مضاعفی داشته باشند.

با بیانی دیگر در عصر فرااطلاعاتی امروز اگر جامعه را به عنوان یک تَن واحد در نظر بگیریم، خبر و پیام مانند خون در رگ‌های این تَن است و خبرنگار و به‌طور کلی هر انتقال‌دهنده‌ای به مثابه قلبی می‌ماند که این خون را پمپاژ می‌کند.

برای سلامت جامعه باید خبررسانی دقیق و هوشمندانه و امیدآفرین باشد، علی‌الخصوص در جامعه اسلامی ما که در این دهکده جهانی اطلاعاتی روزانه مورد هجوم تهاجم‌های فرهنگی و جنگ نرم و هدفمند دشمنان قسم‌خورده است.

در این دهکده جهانی که روزانه انبوهی از اطلاعات و اخبار متنوع و بعضا متناقض و جعلی منتشر می‌شود، کارتل‌های بزرگ رسانه‌ای که تحت سیطره نظام‌های سلطه‌گر و استعمارگر می‌باشند در جهت اهداف خود مردم بمباران خبری می‌کنند. در زیر این بمباران‌های خبری که هر روزه در شبکه‌های اجتماعی بر ما وارد می‌شود باید اول بیندیشم که مصلحت و تعالی ما در کدام مسیر است و دوم باید رسانه‌هایی صادق، وطن‌پرست و معتقد به مبانی فرهنگ و اهداف کشور ما برای مقابله باشند.

بدون تردید در شرایط کنونی اگر نتوانیم رسالت آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم را به خوبی انجام دهیم، طبق قاعده بقا از بین خواهیم رفت.

در کشور ما که شاید از حیث ابزار و فناوری‌های ارسال و انتقال پیام در توسعه نباشیم باید روی محتوا و اثرگذاری پیام، کار کنیم و برای تربیت خبرنگاران و عالمان عرصه رسانه کوشید تا افراد حرفه‌ای و متعهد با تولید محتوای فاخر، افکار عمومی را در جهت درستی هدایت کنند تا در زیر بمباران‌های خبری و فضاهای مجازی آسیب نبیند و در جهت مدیریت این جهان موازی باید ساختارسازی کرد و سواد رسانه‌ای مردم افزایش یابد.

در پایان این روز ارزشمند را که در تقویم رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران به نام روز خبرنگار مزین شده است به همه خبرنگاران فرهیخته دیارم که با فعالیت‌های مؤثر، تخصصی، اخلاق‌محور و منصفانه به رشد و اعتلای فرهنگی و شفاف‌سازی در جامعه کمک می‌کنند، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض کرده و از خداوند منان، بهترین‌ها را برای آنان مسئلت می‌نمایم.

به امید طلوع فرداهایی زیباتر و روشن‌تر برای ایران عزیز

*فعال فرهنگی و رسانه‌ای

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار