رابط پیوند اعضای بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان آباده:

اهدای عضو، بخشیدن زندگی دوباره به انسان‌ها است

آباده (پانا) - رابط پیوند اعضای بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان آباده گفت: ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه، امری مقدس است که به زندگی دوباره بیماران نیازمند کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۹۲۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد

مریم اسپرهم، مسئول بخش ICU و رابط پیوند اعضای بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان آباده در پاسخ به اهمیت ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه به خبرنگار پانا گفت: «اهدای عضو می‌تواند به 2 شکل انجام شود. اهدای زنده و اهدای پس از مرگ؛ در اهدای زنده، فرد در حین زندگی، یکی از اعضای دوگانه خود مانند یک کلیه یا بخشی از کبد را اهدا می‌کند.»

مسئول بخش ICU و رابط پیوند اعضای بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان آباده تصریح کرد: «اهدای پس از مرگ، زمانی اتفاق می‌افتد که فرد پس از مرگ مغزی یا توقف قلبی به‌طور رسمی، فوتی شناخته شده و با رضایت خانواده یا بر اساس رضایت پیشین خود، اعضای وی برای پیوند استفاده می‌شوند که می‌تواند شامل اعضایی مانند کلیه، کبد، قلب، ریه، پانکراس و روده باشد. همچنین می‌توان بافت‌هایی مانند پوست، استخوان و قرنیه چشم را نیز اهدا کرد.»

وی با اشاره به اینکه بیماران زیادی چشم‌انتظار دریافت اعضای هدیه‌شده هستند، گفت: «فرآیند مرگ مغزی از عدم خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به مغز منجر می‌شود. این 2 مورد ممکن است به علل مختلفی مانند ضربه شدید به سر، تصادفات رانندگی، سقوط از ارتفاع، سکته مغزی خونریزی‌دهنده، تومورهای مغزی، خونریزی‌های داخلی مغز، ایست قلبی - تنفسی و... اتفاق بیفتد که با انتقال مریض به بیمارستان، پزشکان با استفاده از روش‌های خاصی، امکان مرگ مغزی در وی را بررسی می‌کنند.»

این مسئول ادامه داد: «در این افراد، ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن پایین می‌آید. همچنین با انداختن نور در چشم بیمار، تحریک اندام حرکتی و حسی فرد، گرفتن نوار مغزی از بیمار مرگ مغزی تایید می‌شود.»

وی اضافه کرد: «قلب تا زمانی که دارای اکسیژن‌رسانی باشد به ضربان خود ادامه می‌دهد. در بیمار مرگ مغزی، دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) اکسیژن لازم را برای ضربان قلب فراهم خواهد کرد و پس از جداکردن دستگاه از بیمار، قلب هم از کار خواهد افتاد.»

اسپرهم در مورد مراحل اهدای عضو در آباده گفت: «تنها در بیمارستان آباده، تشخیص بیمار مرگ مغزی و سلامت اهداکننده از نظر بیماری‌هایی همچون هپاتیت، سرطان، کبد چرب انجام می‌شود و برای بقیه کارهای اهدا از بیمارستان پیوند شیراز، یک تیم کامل پزشکی همراه با روان‌شناس برای صحبت‌کردن و آماده کردن خانواده فردی که دچار مرگ مغزی شده برای اهدای عضو به آباده اعزام می‌شوند.»

رابط پیوند اعضای بیمارستان امام خمینی(ره) آباده با اشاره به اینکه اهدای عضو، اهدای زندگی است، اضافه کرد: «چالش اصلی اینجا است که پذیرش و باور از دست دادن عزیزی برای نزدیکان فرد، کار بسیار سختی است ولی در میان همین اشک‌ها است که یک زندگی تازه، فرصت دوباره نفس کشیدن و لبخند به زندگی متولد می‌شوند و با اهدای عضو یک بیمار مرگ مغزی، افرادی از مرگ نجات می‌یابند. اینان با اهدای عضو عزیزشان، مرگ و زندگی را به هم پیوند زده و به بیماران، زندگی دوباره می‌بخشند.»

خبرنگار : هیام نعمت الهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار