پیشرفت‌های استان همدان در سه سال اخیر

همدان (پانا) - صبح امروز، استاندار همدان قبل از برگذاری نماز جمعه این هفته، به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت برخی از پیشرفت‌های سه سال اخیر استان همدان در حوزه‌های مختلف را بیان کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۶۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
پیشرفت‌های استان همدان در سه سال اخیر

علیرضا قاسمی‌فرزاد گفت: ما در طول سال‌های خدمت خود تلاش کردیم بخش‌های مختلف جامعه رشد و پیشرفت مناسبی داشته باشد. از موقع استقرار دولت سیزدهم، واحد‌های تولیدی و کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل بسیاری وجود داشت، اما در طول این سه سال در استان همدان با همکاری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ۳۰۵ واحد تولیدی در حوزه کشاورزی، صنعتی، معنوی، گردشگری ‌و خدمات به چرخه تولید بازگشتند.

وی افزود: طبق آخرین گزارش و نامه‌ای که سرپرست ریاست جمهوری و معاون اول دولت سیزدهم ارائه کرد، اعلام شد که در سال ۱۴۰۲ استان همدان رتبه اول را در احیای واحدهای تولیدی کسب کرده است. استان همدان رشد ۲۰ درصدی در صدور پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی و ۱۶ درصدی مجوزهای تاسیس صنعتی را توانست کسب کند.

وی ادامه‌ داد: همچنین توانستیم در حوزه تاسیس و رفع موانع تولید هم رتبه پنج کشوری را کسب کنیم. ما واحدهایی را توانستیم به چرخه تولید دربیاوریم که محصولات آن‌ها در کشور کم‌نظیر و بی‌نظیر بودند. ما با توجه به مواد اولیه‌ای که در استان تولید می‌شود، تلاش کردیم رتبه‌بندی را در همدان ایجاد کنیم.

استاندار همدان بیان کرد: بررسی‌های وزارت کشور از عملکرد واحدهای تولیدی در طول سه سال اخیر مشخص کرد که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ توانستیم رتبه دوم کشور را در اقدامات و عملکرد مناسب کسب کنیم. ما در حوزه معدن توانستیم ۶۰۰ درصد حقوق دولتی که باید به کارکنان وصول می‌شد را افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: استان همدان در حوزه اشتغال جزو سه استان برتر بود که در هر سال تحققی بالغ بر ۱۰۰ درصد داشته و در سال گذشته ۱۱۸ درصد تعهد اشتغال محقق شد. اگر یک مجموعه واحد تولیدی تعطیل شود، افراد سراغ گرفتن بیمه بیکاری می‌روند؛ اما در سه سال اخیر شاهد رشد منفی بیمه بیکاری معادل رشد منفی ۲۳ درصد در همدان بودیم.

وی گفت: ما تسهیلات حمایت را ۵ برابر کرده و بالغ بر ۶۱ کانون شهری و روستایی، مورد توجه ما قرار گرفتند. در بیمه‌های اجباری بالغ بر ۱۰ هزار نفر در حوزه تامین اجتماعی برای اولین بار در استان بیمه اجباری شدند که نشان دهنده افزایش رونق کسب و کار است.

استاندار همدان اظهار داشت: ما برای رفع مشکلی کم‌آبی در استان همدان با پشتکار و حمایت‌های صورت گرفته، آب را ظرف ۶ ماه از فاصله ۱۶۰ کیلومتری به همدان انتقال داده و در طول یک سال تصفیه‌خانه بسیار بزرگ و کاملی در استان ساخته شد. در حال حاضر مصرف شبانه‌روزی آب استان همدان قریب بر ۲ هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه است.

وی افزود: ۳۶۰ روستا در دست اقدام برای آب‌رسانی توسط جهاد سازندگی سپاه یا حوزه محرومیت‌زدایی سپاه است که از زحمات و تلاش‌های آن‌ها صمیمانه سپاسگزاریم‌.

وی بیان کرد: راه‌اندازی اولین مرکز تخصصی دانش‌بنیان‌ها برای قیمت‌گذاری مناسب و ارتقا کیفیت محصولات و تولیدات کشاورزی و ایجاد بخش فناوری در مجموعه جهاد کشاورزی، از جمله دست‌آوردهای استان همدان است.

وی ادامه داد: سند اصلاح الگوی کشت برای اولین بار در کشور در استان همدان ایجاد شد و همچنین با راه‌اندازی گسترده بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و دامداری در استان، توانستیم رتبه سوم کشوری را کسب کنیم.

علیرضا قاسمی فرزاد گفت: هر دوره جوجه‌ریزی بین ۴۲ تا ۴۵ روز است که در سال‌های گذشته در هر دوره حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شد که اکنون آن‌ را به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه افزایش دادیم؛ این کار باعث ثبات قیمت مرغ، فراوانی آن و صادرات به استان‌های دیگر و خارج کشور شد.

وی اظهار داشت: مجموعه تولیدی نهاد در بخش دولتی با کمک مجموعه‌های مختلف و منابع طبیعی، تولید ۲ میلیون و ۵۴۵ هزار اصله درخت را خواهند کاشت. 

وی گفت: قریب بر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در شهرهای استان همدان برای طرح نهضت ملی مسکن و کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی قرار داده شده است. در ۳۰ شهر، زمین مناسب برای اجرای این طرح تامین شده و اقدامات اجرای طرح در دو شهر باقی مانده درحال انجام است.

استاندار همدان عنوان کرد: ما روزانه شاهد ۵ میلیون لیتر مصرف سوخت بنزین و نفت گاز در استان هستیم. جایگاه‌های ارائه فرآورده‌های نفتی افزایش ۱۱ درصدی داشته و این جایگاه‌ها از ۹۶ عدد به ۱۰۸ عدد افزایش پیدا کرد. با توزیع روزانه ۴۰۰ هزار متر مکعب سی ان جی در بخش حمل و نقل سبب صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی شد.

وی ادامه داد: در بیمه سلامت با تصویب دولت محترم، پنج دهک اول که درآمد آن‌ها نسبتا پایین است از پرداخت بیمه معاف شده و به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند. بیمه‌شدگان روستایی استان و پنج دهک اول جمعیتی، بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر را تشکیل داده‌اند که معادل حدود ۵۰ درصد جمعیت کل استان همدان است.

وی خاطرنشان شد: دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در حال تلاش است که با پیروی از تب ایرانی با استفاده از گیاهان دارویی، داروهای موثری را تولید کند. تکمیل و راه‌اندازی بیمارستان تخصصی کودکان که با پیشرفته‌ترین و مجهزترین تجهیزات پس از ۱۴ سال، همدان را به قطب درمانی در غرب کشور برای بیماری‌های تخصصی کودکان تبدیل کرد.

علیرضا قاسمی فرزاد در پایان گفت: مرکز پرتو درمانی جامعه سرطان بعثت به عنوان اولین مرکز پرتو درمانی استان همدان افتتاح و افرادی که به آن‌جا مراجعه می‌کنند در سال گذشته و امسال معاف از پرداخت هزینه درمان بودند؛ همچنین بزرگترین بلوک خوابگاهی خوابگاه دختران ریحانه ۲ اخیرا افتتاح شد. امیدواریم این خدمات مورد رضایت خداوند و مردم عزیز استان همدان قرار گیرد.

دانش‌آموز خبرنگار پانا: شیما ویس‌مرادی و محدثه اکبری

 

نویسنده : شیما ویس مرادی, محدثه اکبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار