۵۰ مدرس فضای مجازی به کادر اداری مدارس مازندران آموزش می‌دهند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران گفت: «۵۰ مدرس فضای مجازی آموخته‌های خود را در اختیار مدیران و کادر اجرایی مدرسه و مربیان پرورشی قرار می‌‌دهند.»

کد مطلب: ۸۰۳۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
۵۰ مدرس فضای مجازی به کادر اداری مدارس  مازندران آموزش می‌دهند

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، محمد شعبانی در نشست خبری که به مناسبت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی با اصحاب رسانه استان برگزار شد، ضمن تأکید بر اینکه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی منحصر به مقطع خاصی نیست، گفت: تمامی مواردی که به دانش‌آموزان مربوط می‌شود، در حوزه فعالیت‌های پرورشی قرار می‌گیرد که خود از دامنه‌ی وسیعی برخوردار است و نشان از اهمیت فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی دارد.

او با اشاره به فلسفه‌ی شکل‌گیری امور تربیتی در آموزش و پرورش گفت: در سال 58 یکی از بحران‌های جدی در دستگاه تعلیم و تربیت فعالیت‌های انحرافی گروهکهای مختلف بود. امور تربیتی با نگاه اصلاح شرایط و ساماندهی آن شکل گرفت.

شعبانی افزود: مصداق قابل دفاع بودن عملکرد امور تربیتی در آن مقطع، یک هزار و 700 شهید دانش‌آموز در کنار 300 شهید فرهنگی است که نشان از عملکرد خوب حوزه تربیتی در آن زمان است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران با یادآوری اینکه در دهه شصت مربیان پرورشی برای اصلاح ساختار فعالیت‌های تربیتی در سطح مدارس فعال شدند، گفت: این دهه در واقع دهه اصلاح ساختارها بود. با ورود به دهه هفتاد نقش‌آفرینی معلمان پرورشی به عنوان ناقلان مباحث فرهنگی هویت‌ساز در کنار مباحث دینی و معنوی مربوط به دانش‌آموزان در این زمان بسیار مورد توجه بود.

شعبانی وجود مدل‌های گوناگون تربیتی را یکی از مشکلات امور تربیتی اعلام کرد و گفت: سوالاتی که پیش می‌آمد این بود که آیا مربیان پرورشی می‌توانند نقش‌آفرین باشند و آیا سایر نهادها و خود خانواده در کنار آموزش و پرورش هستند و در کاهش مشکلات مدرسه و دانش‌آموزان به آن یاری می‌رسانند؟

او افزود: در حال حاضر کوچ جامعه از حوزه فرهنگی به حوزه اجتماعی که تحت تأثیر تکنولوژی جدید مانند فضای مجازی، رویکرد فرهیختگان و آسیب‌های اجتماعی شکل گرفته است، از مسائل مطرح در حوزه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی است و پیچیدگی مفهوم تربیت در سطح مدارس از این مسائل نشأت گرفته است.

شعبانی وجود تناقض‌های فرهنگی در میان کارگزاران فرهنگی را عامل لطمه وارد شدن به انسجام ملی در حوزه فرهنگی دانست و گفت: راه‌کارهای معاونت پرورشی و فرهنگی در این برهه، عمق بخشی و عینیت‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی مانند حذف گزارش‌نویسی‌های صوری و حذف بخشنامه‌های ایضایی و توجه به بخشنامه‌های پایدار بوده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه مربیان نیاز دارند که جسارت نزدیک شدن به واقعیات دانش‌آموزان را داشته باشند و از آسیب‌های اجتماعی نترسند، گفت: ملاک تربیتی ما دانش‌آموزان خاص نیستند، بلکه باید حوادث زیرپوست مدرسه تحت عنوان تربیت پنهان را باید دید. مربیان ناجی دانش‌آموزان هستند و نباید تمرکزشان روی دانش‌آموزان خاص باشد.

شعبانی یکی از ابتکارات و نوآوری‌های حوزه پرورشی در سال‌های جاری را برگزاری مسابقه خلاصه نویسی کتاب با عنوان «ایران می‌خواند» برشمرد و گفت: در سال گذشته که سال اول اجرای این طرح بود، 11 هزار دانش‌آموز شرکت کردند و در سال تحصیلی جاری تا کنون 13 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده است و طبق آن به این نتیجه رسیده‌ایم که اقبال دانش‌آموزان به کتاب‌های رمان و تاریخ بیشتر است، همچنین دریافته‌ایم که حدود 60 درصد دانش‌آموزان قدرت خلاصه‌نویسی را دارند و 40 درصد در این زمینه دچار ضعف هستند.

او افزود: در سال گذشته از 100 دانش‌آموز شرکت کننده در طرح «ایران می‌خواند» تجلیل شد که امسال با همکاری اداره کل نهادهای کتابخانه‌های عمومی و استانداری مازندران، از 200 دانش‌آموز برگزیده قدردانی شود.

شعبانی با اشاره به برگزاری جشنواره دل‌سو (نامه به پدر و مادر) در مدارس استان گفت: 23 هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت کردند که برنامه‌ی نهایی آن در 10 شهر برگزار خواهد شد و افتتاحیه آن در شهرستان بابل برگزار می‌شود.

این مسئول با عنوان اینکه آموزش و پرورش مازندران 22 هسته مشاورده و پنج مرکز مشاوره برای اقدامات پیشگیرانه در حوزه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، گفت: اولویت مطالبات دانش‌آموزان در مراجعاتی که به مشاوره‌ها داردند به توجه به روابط اجتماعی میان عوامل اداری و اجرایی مدرسه با دانش‌آموز و خانواده اختصاص دارد. کنترل خشم و توجه به مهارت‌های زندگی در جایگاه دوم و سوم قرار دارد.

شعبانی با اعلام اینکه 200 مربی مسلط به فضای مجازی شناسایی شده‌اند تا با هماهنگی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری تحت آموزش قرار گیرند، گفت: در نهایت 50 نفر از آنان انتخاب شده و به عنوان «مدرس فضای مجازی« آموخته‌های خود را در اختیار مدیران و کادر اجرایی مدرسه و مربیان پرورشی قرار دهند.

معاون آموزش و پرورش مازندران به برگزاری جشنواره دانش‌آموزی عکس 30 اشاره کرد و گفت: 10 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره عکس 39 که اختصاص به راهپیمایی 22 بهمن سال جاری داشت، ارسال شد که در مراسم بزرگداشت هفته امور تربیتی در 14 اسفندماه از آنان قدردانی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار