کوه خضر نبی(ع) و موزه دفاع مقدس دو نقطه گردشگری در بام قم

قم (پانا) – ارتفاعات کوه خضر نبی(ع) و فضای باز موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم دو نقطه دیدنی و گردشگری در جنوب شهر و بام قم هستند.

کد مطلب: ۱۴۶۸۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
کوه خضر نبی(ع) و موزه دفاع مقدس دو نقطه گردشگری در بام قم

استان قم و بخصوص شهر قم دارای جاذبه های گردشگری بسیاری در حوزه های زیارت، تاریخ و آداب و رسوم اجتماعی است که از آن جمله می توان به حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حرم های متعدد امامزادگان واجب التعظیم و نیز اماکن تاریخی گوناگون اشاره کرد.

ارتفاع کوه خضر نبی(ع) با حدود 1117 متر بلندی نیز از جمله دیدنی ها و نقاط گردشگری شهر قم است که در ضلع جنوبی شهر یا همان جهت قبله واقع شده است. صعود به این ارتفاع پس از توقف در پارکینگ دامنه کوه، از طریق پله های فراوانی که تعبیه شده امکان پذیر است. در بیشتر ایام سال، مسافران به این مکان که بیشتر به بام شهر قم مشهور است، سری می زنند.

در بالای کوه مسجدی قرار دارد که بر بنای بخشی از کوه مشهور به محل عبادت حضرت خضر نبی(ع) و عارفان و سالکان الی الله ساخته شده است و در بیشتر ایام سال، نماز جماعت، دعای ندبه جمعه ها و دیگر مراسمات، در آن برقرار است؛ اطراف مسجد نیز چشم انداز وسیعی از نمای کلی شهر قم بخصوص مسجد جمکران و کوه دوبرادران را در پیش روی بازدیدکنندگان قرار می دهد.

در دامنه کوه، یادمان 14 شهید گمنام دفاع مقدس قرار دارد که محل زیارت و راز و نیاز عاشقان شهداست و این مکان مقدس در تمامی مناسبت های سال بخصوص در ایام تابستان پذیرای مسافران نوروزی و دیگر مراجعان می باشد.

چند خیابان آنطرفتر، ساختمان و محوطه مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان قم قرار دارد که ورود به آن از دو مسیر میدان مفید، ابتدای بلوار شهید عماد مغنیه، پشت ایستگاه آتش نشانی و یا میدان مفید، ابتدای بلوار شهید آوینی، امکانپذیر است.

در محوطه و فضای باز این بنا، ماکت هایی از هواپیماهای جنگنده، انواع موشک ها، خودروها و ادوات جنگی دیده می شود و مسافران با حضور در این مکان و فضای سبز آن، ضمن استراحت خانوادگی، با وسایل و ادوات موجود عکس یادگاری می گیرند.

بخشی از ساختمان موزه هم به نام معراج الشهدای گمنام معروف است و شهدای گمنام را قبل از مراسم تشییع و خاکسپاری به این محل منتقل می نمایند.

این مجموعه در کنار باغ پرندگان و بوستان و کوه خضر نبی(ع)، پاتوق مناسبی برای یک گردشگری مناسب و کم دردسر محسوب می شود.

خبرنگار: مائده عسکری

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار