نغمه ثمینی: شخصیت‌های زیادی می‌توانند از دل کهن الگوها متولد شوند

تاثیر فرهنگ بر شکل‌گیری کاراکترها

تهران (پانا) - نغمه ثمینی در کارگاه فیلمنامه نویسی بخش «دارالفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به طرح مباحثی درباره شکل گیری فیلمنامه و عناصر آن پرداخت.

کد مطلب: ۸۱۴۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
نغمه ثمینی: شخصیت‌های زیادی می‌توانند از دل کهن الگوها متولد شوند

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه فیلمنامه‌نویسی نغمه ثمینی در دومین روز از برگزاری کارگاه های بخش «دارالفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ظهر و عصر چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه در پردیس چارسو برای اعضای این بخش برگزار شد.

نغمه ثمینی در ابتدای این کارگاه گفت: بزرگ ترین دلیل برگزاری این جلسات رد و بدل کردن ایده هایمان با یکدیگر است.

وی با بیان اینکه ورک شاپ زمانی جالب خواهد بود که حضار از تجربه مدرس به درستی بهره ببرند، عنوان کرد: تمام بحث من امروز روی فرهنگ و شخصیت در فیلمنامه متمرکز است. کاراکترها بوجود آمده از فرهنگ‌ها هستند و باید به گونه ای ساخته و پرداخته شوند که برای مخاطبان باورپذیر باشند. آنچه برای من مهم است نشان دادن این موضوع است که تا چه حد فرهنگ در ساخته شدن کاراکتر موثر است و زمانی که فیلمنامه می نویسم به این موضوع دقت می کنم که چه چیزهایی ما را به کاراکتر نزدیک تر می کند.

ثمینی با اشاره به اینکه جالب ترین بخش فیلمنامه از نظر وی پی رنگ است، گفت: رشته اصلی تحصیلی من تئاتر است و همیشه نوشتن نمایشنامه برایم جذاب تر از فیلمنامه نویسی است چون در تئاتر صدای اصلی متعلق به نمایشنامه نویس است اما در سینما کارگردان فرد اول هر فیلم است.

وی در توضیح شکل گیری شخصیت ها در فیلمنامه بیان کرد: راه های مختلفی وجود دارد که شما را به کاراکتر می رساند که روانشناسی یکی از راه های آن است، همچنین مساله پیشینه یک شخصیت نیز در فیلمنامه جایگاه مهمی دارد.

این فیلمنامه نویس با ذکر مثالی بیان کرد: در فیلم «شاید وقتی دیگر» بهرام بیضایی این کارگردان و نویسنده به دوران ما قبل ۳ سالگی کاراکتر می‌پردازد.

وی در بخش دیگر صحبت هایش توضیح داد: ما از دل کهن الگوها می توانیم کاراکترهای زیادی بسازیم. در الگوهایی که به اساطیر می رسد به دو کلان نقش می رسیم؛ اسطوره خدای شهیدشونده و اسطوره اژدها کشی.

فیلمنامه‌نویس مجموعه «شهرزاد» گفت: شخصیت های شهیدشونده دائما ارزش، اهمیت، اعتبار و قدرتشان را از قربانی بودن می گیرند و بافت شخصیت بر اساس فداکاری و قربانی شدن است، اما در شکل مقابل یعنی اژدهاکشی با فردی مواجه هستیم که غلبه می کند و اژدهاکش است و بر بدی ها چیره می شود.

وی در پایان تاکید کرد که ما برای نوشتن فیلمنامه و نمایشنامه باید الگو را بشناسیم و تکمیلش کنیم.

در پایان ورک شاپ مازیار میری مدیر «دارالفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور روی سن و با اهدای دیپلم افتخار از نغمه ثمینی تجلیل کرد و گفت: خوش به حال شما که در این دو روز با یکی از بهترین فیلمنامه نویسان ایران ورک شاپ داشتید. امیدوارم که در این دو روز اتفاقات خوبی برای شما رخ داده باشد.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار