در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
تئاتر دینی، صرفا نمایش موزهای نیست
تهران (پانا) - کارگردان نمایش «تولد یک سالگی» میگوید نباید تئاتر دینی را صرفا یک تئاتر موزهای دانست بلکه تسلط داشتن به فرهنگ روز جامعه در این زمینه برای اینکه مفاهیم دینی را در جامعه جاری و ساری کرد بسیار مهم است.
نمایش «تولد یکسالگی» دومین کار مشترک به قلم شادی غفوریان و کارگردانی بهاره فاضلی است که امسال به اجرای عموم درمیآید.
این نمایش روایتگر زنانی است که از سفر نیمهتمام زن بودن، مادر بودن، همسر بودن، بیم و امید، زندگی و مرگ سخن میگویند سفری که از دل سه شخصیت داستان به نامهای میمنت، شعله و شادی روایت میشود که این سه شخصیت در نگاه اول وجه اشتراکی با هم ندارند؛ اما سرنوشت در حضور ناپیدای رأفت امام رئوف(ع) در لحظات طلایی رنگ زندگی، آنها را به نوعی با یکدیگر مرتبط میکند.
بهاره فاضلی راد، کارگردان این اثر نمایشی در گفتوگو با پانا با اشاره به حضور این نمایش در جشنواره تئاتر رضوی گفت: «بهعنوان هنرمند در دورههای متعددی در جشنواره رضوی با عناوین مختلف حضور داشتم اما این دوره، دومین سالی است که بهعنوان کارگردان در این جشنواره حضور دارم.»
این کارگردان که سال گذشته عنوان برگزیده جشنواره رضوی را به عنوان کارگردان کسب کرده است، تصریح کرد: «جشنواره تئاتر رضوی یکی از جشنوارههای موثر نمایش مذهبی در ایران است که قطعا اساسیترین هدف این جشنواره در سالهای گذشته گسترش فرهنگ رضوی بوده است و بدون تردید تولید آثار قوی نمایشی توسط گروههای حرفهای میتواند نقش بسزایی در رسیدن به این امر مهم ایفا کند.»
فاضلیراد در ادامه تئاتر را بهترین بستر برای انتقال مفاهیم دینی و معنوی دانست و اظهار کرد: «هنر نمایش یکی از بهترین بسترها برای انتقال مفاهیم عمیق معنوی است. البته جشنواره رضوی در طی این ۱۷ سال برگزاری، فراز و نشیبهای زیادی داشته است. باید عنوان کرد اگر نمایش زندگی بزرگان، بهانهای برای موعظه کردن یا واپسگرایی تاریخی یا بیان تک جملههای اخلاقی یا از این قبیل موارد باشد، چیزی که شکل میگیرد در بهترین نوعش، یک تئاتر تاریخی است نه تئاتر دینی.»
وی با اشاره به این مطلب که تئاتر دینی باید خود را بهروز کند ، گفت: «من فکر میکنم یکی از نیازمندیها برای اینکه ما بتوانیم اندیشههای دینی را در بستر جامعه، جاری کنیم، بهروز بودن است. نباید تئاتر دینی را صرفا یک تئاتر موزهای دانست بلکه تسلط داشتن به فرهنگ روز جامعه در این زمینه که بتوانیم مفاهیم دینی را در جامعه جاری و ساری بکنیم، بسیار مهم است.»
فاضلیراد خاطرنشان کرد: «باید ترویج اندیشههای دینی و مذهبی بهخصوص اندیشههای رضوی، از اهداف اصلی برگزاری این رویداد فرهنگی وهنری باشد رضا(ع) که برای رسیدن به این مرحله باید پارامترهای یک کار بینالمللی را در نظر بگیریم و تلاش کنیم که به آن سطح برسیم و قطعا تا وقتی که نتوانیم خود را در سطح کارهای بینالمللی بالا بکشیم، نمیتوانیم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم.»
این کارگردان تصریح کرد: «بدون تردید نگاه سفارشی و کلیشهای به مفاهیم رضوی نتیجهای جز تولید آثار سخیفی و نازل ندارد و به همین دلیل برای رسیدن به سطح فراملی باید اول استانداردهای کار بینالمللی را در خودمان تولید و تقویت کنیم.»
وی اضافه کرد: «اگر بخواهیم تئاتر دینی ایران را در جهان به خوبی معرفی کنیم باید یک سرمایهگذاری مناسب در این زمینه انجام دهیم چرا که پویایی حیات اندیشه دینی به نظر من به پویایی اندیشه در ظرف فضا و زمان بسته است، نمیتوانیم بدون توجه به این اصل فقط به تکرار بپردازیم.».
فاضلیراد به معضلات تئاتر آیینی ایران در تکرار مفاهیم و شعارزدگی برخی نمایشها اشاره کرد و گفت: «تکرار بدون در نظر گرفتن روح زمان، یک فرهنگ موزهای تولید میکند که بهنظر من قابل اعتنا نیست و باید بدانیم که داشتههای کهن ما بهتنهایی قادر نیستند نیازهای امروزی را برآورده کنند.»
این کارگردان خاطرنشان کرد: «در شکل دادن به تئاتر دینی که امروز بخواهد به صحنه وارد شود باید هوشمندانه در پی این اصل باشیم که فرهنگ و غنای گذشته خودمان را با واقعیتهای امروز زمان پیوند بزنیم و با زبان امروز بیانش کنیم زیرا در اینصورت است که ماندگار خواهد شد و در غیر این صورت ما تلاش زیادی میکنیم که فقط قطعاتی از تاریخ را دوباره نشان بدهیم و در نهایت فقط در نمایش دادن این تاریخ دینی موفق بودهایم.»
ارسال دیدگاه