در نشست خبری «سینما متروپل» مطرح شد

حسینی: هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد که به خزانه کل ضربه بزند

تهران (پانا) - نشست خبری فیلم سینمایی «سینما متروپل» با حضور محمدعلی باشه‌اهنگر (کارگردان)، سیدحامد حسینی (تهیه‌کننده)، حامد باشه‌آهنگر (نویسنده)، علیرضا زرین‌دست (مدیر فیلمبرداری)، حمید باشه‌آهنگر (تدوین‌گر)، کامران خلج (طراح چهره‌پردازی)، حسن باشه‌آهنگر، فرید قبادی و شهریار فرد از جمله بازیگران این فیلم برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۴۶۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد که به خزانه کل ضربه بزند

در ابتدای این نشست،محمدعلی باشه‌آهنگر (کارگردان) فیلم «سینما متروپل» گفت: سال ۵۹ آبادان به محاصره افتاد آنچه چه بایستی مقاومت مردم را برجسته می کرد حضور و نگاه فرهنگی بود که در خود سینما مترو پل انجام می شد.من بچه همان متروپل هستم. شاید آنجا سی قدم بیشتر نبود. همان زمان ما و تعدادی از بچه ها تصمیم گرفیتم سینما راه بندازیم و فیلم را به نمایش بگذاریم و یقیه این ماجراها را در فیلم می‌بینید.

در بخش دیگری از این نشست علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری گفت: من فکر نمی کردم اینقدر خبرنگار و دوربین باشد. این قصه را فکر می کنم وقتی فیلم ملکه را کار می کردیم آن زمان آقای آهنگر داستان فیلم برای من تعریف برایم کرد. محوریت عشق به سینما در این فیلم انگیزه ای بیشتر از مضاعف برای من ایجاد می کرد. ما یک جاهایی مجبور شدیم با شرایط و امکانات کنار بیاییم . ولی قسمت فیلمبرداری اش واقعا سخت بود .

در ادامه حسین باشه‌آهنگر یکی از بازیگران این فیلم سینمایی درباره حضورش در این فیلم گفت: یکی از پارامترهای که ممکن است نقشی را برای بازیگر جذاب کند، موضوع فقدان یا از دست دادن است. هما‌ن‌گونه که مانند کاراکترم در فیلم مدام تلاش می‌کردم تا سینما را زنده نگه دارم، الان هم در واقعیت تلاشم را می‌کنم.

شهریار فرد یکی دیگر از بازیگران فیلم درباره چگونگی حضورش در این فیلم افزود: امیدوارم همه از فیلم لذت برده باشند. اینقدر همه چیز کامل اتفاق افتاده. هر حرفی اثر باعث خلل اثر جادویی در فیلم‌ می شود. ترجیح می دهم ببینید و به داستان زمان دهید.

فرید قبادی دیگر بازیگر این فیلم درباره تجربه بازی در فیلم «متروپل» اظهار کرد: دومین همکاری من با سیدحامد حسینی عزیز بود. همچنین کار کردن با آقای باشه‌آهنگر برای من بسیار لذت‌بخش بود. گروهی از بهترین‌های سینما در این فیلم حضور داشتند و هر کدام تلاششان را کردند.

حمید باشه آهنگر تدوینگر فیلم نیز درباره تجربه حضورش در فیلم متروپل گفت: مراحل فوق سختی را پشت شر گذاشتیم در کلام نمی گنجد. نسخه ای که شما می بیند در یک فرصت ده روزه آماده شد. موازی با آن ساخت انیمیشن، موسیقی جلوه های ویژه و... هم در همین ده روز انجام شده است. من در ده روز گذشته، نزدیک پنجاه بار سینما مترو پل را نگاه کردم و الان حالت اشباع به آن دارم و نمی توانم درباره بازخورد و تاثیر آن روی مخاطب حرف بزنم.

در بخش دیگری از این نشست محمدعلی باشه آهنگر درباره اینکه آیا در فیلم ابادان نماد ایران و سینما نجات بخش اوست، گفت: شما مختارید هر برداشتی بکنید فیلم پیچیدگی خاصی ندارد و ممنونم این برداشت را کردید‌؛ من معتقدم فراتر از هر چیزی فرهنگ و هنر روح ها و قلب ها و انسان ها را به هم نزدیک کند به خصوص در کشور ما.

وی افزود: «متروپل» درامی با داستانک‌های مختلف است که هر کدام با درام اصلی پیش می‌روند. در واقع، در یک شهر محاصره شده، قصه‌های متعددی وجود دارد و پیش می‌روند. حتی فکر می‌کنم نکاتی وجود داشت که باید بیشتر درباره آن‌ها در فیلم صحبت می‌کردیم.

محمدعلی باشه آهنگر درباره عدم حضور کیانیان در نشست فیلم سینما مترو پل و اینکه ایشان گفتند جشنواره را تحریم نمی کنند، گفت: من که آقای کیانیان نیستم، با خودشان تماس بگیرید و بپرسید. ماشالله خوب هم جواب می دهند.

حسینی تهیه‌کننده این فیلم درباره این موضوع که آیا پیشنهاد شما باعث حذف سیمرغ مردمی شد، گفت: ما مخالف حذف سیمرغ مردمی نبودیم بلکه جلسه‌ای همراه با دبیر جشنواره فیلم فجر و رئیس سازمان سینمایی تشکیل شد. دو دلیل برای حذف سیمرغ مردمی وجود داشت؛ اول این‌که برخی فیلم‌ها دیر به جشنواره می‌رسید و عدالت در جمع‌آوری آراء وجود نداشت. دلیل دوم هم دسترسی سخت به اینترنت و فضای مجازی بود. در آن جمع، رای‌گیری ایجاد شد و اکثر تهیه‌کنندگان به حذف سیمرغ مردمی رای دادند.

حسینی همچنین بااشاره به هزینه تولید فیلم اظهار کرد: اینکه می‌گویند ۲۷ میلیارد هزینه ساخت فیلم شده، اشتباه است. مسئله برآورد هزینه در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس، متفاوت است. یعنی هرآنچه از خزانه کل برداشته می‌شود، همان‌قدر هم مجدد بازمی‌گردد. هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد که به خزانه کل ضربه بزند. در واقع همانند فوتبال است. درنتیجه هیچ فیلمی از خزانه کل کم نمی‌شود و حتی ممکن آن را پر کند.

در ادامه این نشست، باشه اهنگر کارگردان درباره موسیقی متن و اینکه چرا از آثار مکش ریشتر استفاده کردید و اسمی در آن در فیلم نیامده، توضیح داد و گفت: اسامی تمامی فیلم هایی که در فیلم به نمایش در می اید را آورده‌ایم. در مورد اسامی موسیقی ها هم باید می آمده. بخشی از فیلم ها هنوز میکس نشده. بایستی ما می نوشتیم ممنون که توجه کردید و حرف‌تان درست است.

این کارگردان درباره شباهت این فیلم با «سینما پارادیزو» گفت : برخی اتفاق‌هایی که در فیلم می‌بینید برای شخص من در دهه شصت افتاده است‌. ما تلاش کردیم ارجاعاتی شبیه به «سینما پارادیزو» نداشته باشیم‌. فیلم‌های زیادی ساخته شده که درباره سینماست و در آینده هم حتما ساخته خواهد شد.

باشه آهنگر کارگردان در پایان درباره ایده گرفتن از فیلم های دیگر اظهار کرد: من جز یکی از فیلم های که گفتید، بقیه این فیلم ها را ندیدم که از انها ایده بگیریم.

داستان فیلم برای خودم اتفاق افتاد. هر آنچه که من فیلم می سازم درصد بالایی از ان برای خود رخ داده. من در خلا فیلم نمی سازم.حتی عکس آپارتچی آن زمان و آن داستان را دارم.

وی در ادامه صحبت هایش اسامی افراد واقعی که در ماجرای واقعی سینما متروپل را نام برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار