مخاطبان رویداد استاپ موشن دانش‌آموزان هستند

‌آمده‌ایم برای نوجوانان «بال» باشیم نه «وبال» آن‌ها‌/ به‌دنبال همکاری با سازمان دانش‌آموزی و دیگر نهادهای زیرمجموعه آموزش‌وپرورش هستیم

تهران (پانا) - در آیین رونمایی از پوستر رویداد ملی استاپ موشن بر لزوم توجه به ظرفیت بالای نوجوانان برای ورود به حوزه فعالیت‌های مرتبط با انیمیشن و استاپ موشن تأکید شد و دبیر رویداد ملی استاپ‌موشن از تلاش‌ برای امضای تفاهم‌نامه فعالان زیست‌بوم مانند سازمان دانش‌آموزی‌؛ اتحادیه انجمن اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای ایجاد یک هم‌افزایی در این حوزه خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۷۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
مخاطبان رویداد استاپ موشن دانش‌آموزان هستند

صبح امروز نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر «رویداد ملی استاپ موشن» با حضور سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان، امیررضا مافی، رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره و محسن مشرقی دبیر این رویداد در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

می‌خواهیم کودکان و نوجوانان بال داشته باشند و ما وبال آن‌ها نباشیم

در ابتدای این نشست سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان به اسامی اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد شاره کرد و گفت: قصد داریم اتفاقی نو را در حوزه کودک و نوجوان رقم بزنیم و سعی شده است رشد فعالیت هنری دانش آموزان و کودکان در مسیر اتفاق بیفتد زیرا باید نوجوانان را کمک کنیم که بال داشته باشند و وبال آن‌ها نباشیم.

وی در ادامه به مصرف‌زدگی در فعالیت کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: متأسفانه امروز شاهد یک مصرف‌زدگی در نوجوانان و عدم کنشگری هستیم اما سعی ما بر این است که به سمت مستعدپروری برویم و این امر یکی دیگر از رویکردهای ماست که به‌عنوان ورودی نوجوانان مستعد است و بعد آن‌ها را توانمند می‌کند.

عباسی تصریح کرد: تنوع‌بخشی به سبد مصرف کودکان و نوجوانان یکی دیگر از اهداف ماست که بخشی از این تنوع‌بخشی را می‌توانیم با کمک نوجوانان انجام بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری این رویداد در استان‌های منتخب اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروز حجم توجه به تهران به‌قدری زیاد است که تمام مسائل از دریچه تهران دیده می‌شود. شکستن این حصر رسانه‌ای و توجه و تولید مستلزم این است که هنرمندان در مناطق خود فعال شوند و این روایت تک‌بعدی را تغییر دهند. چون زبده‌ترین هنرمندان از سراسر ایران هستند و صرفاً محدود به تهران نیستند.

نمی‌خواهیم جشنواره برگزار کنیم/ تربیت، یک زیست میان مربی و بچه‌هاست

در ادامه این نشست امیررضا مافی رئیس مرکز انیمیشن حوزه هنری با اشاره به برگزاری این رویداد فرهنگی هنری گفت: تمرکز مرکز انیمیشن حوزه هنری بر تولیدات متنوعی است که در حوزه انیمیشن ساخته می‌شود و در پی آن است که این موارد را توسعه بدهد.

وی ادامه داد: یکی از گونه‌های بسیار مهم که در دوره‌ای کمتر به آن توجه شده استاپ‌موشن است. از سوی دیگر موضوع فرا تهران حائز اهمیت است. ضمن اینکه کودکان و نوجوانان سهم زیادی را از مخاطبان دارند توجه ما به این طیف باعث می‌شود همکاری ما با حوزه هنری کودک و نوجوان بیشتر شود.

مافی با تأکید بر این موضوع که ما نمی‌خواهیم یک جشنواره برگزار کنیم، گفت: ما یک مسیر را برای مشارکت کودکان و نوجوانان هموار می‌کنیم. ما اتفاق‌نظر داشتیم که نقطه مغفول همین مسیر‌سازی و مسیریابی است ما بر موضوع تربیت بیشتر تأکید کردیم چون تربیت یک زیست میان مربی و بچه‌هاست. استاپ موشن به‌عنوان یکی از گونه‌هایی است که ذیل انیمیشن تعریف می‌شود. مرکز انیمیشن حوزه هنری تأکید دارد این‌گونه در سراسر کشور فعال شود.

رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره خش دیگری از سخنان خود تربیت نیروی نوجوان و جوان را یکی از برنامه‌های این مرکز دانست و گفت: ما بر مسیر بودن این رویداد تأکید داریم و همین مسأله آن را متجلی خواهد کرد اگر بتوانیم این مسیر را هموار کنیم که همانا وظیفه سازمانی ماست ما باید در تربیت نیروی جوان با تأکید بر فرا تهران اقدام کنیم که یکی از مسیرهای بروز این اتفاق همین رویداد ملی استاپ‌موشن است.

مخاطبان این رویداد دانش‌آموزان هستند/ به‌دنبال همکاری با سازمان دانش‌آموزی و دیگر نهادهای زیرمجموعه آموزش‌وپرورش هستیم

در بخش دیگری از این نشست محسن مشرقی دبیر رویداد ملی استاپ موشن نیز با اشاره به این مطلب که ما یک جشنواره نیستیم، گفت: عبارت رویداد ملی را به این دلیل برگزیدیم که مخاطبان این رویداد دانش‌آموزان هستند حتی کسانی که تا حالا هیچ انیمیشن و استاپ‌موشنی تولید نکرده‌اند، مخاطب ما هستند. نگاه ما رو به آینده است. انتهای این مسیر برای ما جذاب است و آینده را در دستان این نوجوانان می‌بینیم‌.

مشرقی در ادامه با اشاره به این مطلب که توجه ما به مسیر رشد است‌، اظهار کرد: ما به نوجوانان فرصت شروع و جسارت آغاز را می‌دهیم. معمولاً جشنواره‌ها اختتامیه دارند اما نگاه ما نسبت به این رویداد یک نقطه آغاز است. یک مسیر ادامه‌دار طراحی کرده‌ایم و در تلاشیم که انتهای آن به یک بازار مستمر گره بخورد. ما اصولی هم داریم. یک اصل هم‌آموزی است تا نوجوانان از هم دیگر یاد بگیرند، تعامل، کار تیمی، رشد مخاطب و بازی‌وارسازی هم از دیگر هدف ماست. دوست داریم نوجوانان از سمت مصرف‌کنندگی به سمت تولید بروند.

وی تأکید کرد: در کنار استاپ موشن بچه‌ها هنر بیان روایت و قصه‌گویی را یاد می‌گیرند، تجربه کار تیمی نوجوانان از اولویت‌های ماست در ارزش‌گذاری کارها در کشور ما به کارهای فردی توجه می‌شود اما ما کار تیمی را مدنظر داریم. دوره اول در دوران کرونا به‌صورت خانگی برگزار شد که موفقیت‌های خوبی به دست آورد و به پشتوانه آن دوره دوم را برگزار می‌کنیم. آنچه بچه‌ها در این رویداد تجربه می‌کنند شبیه یک کسب‌وکار خانگی است وقتی آموزش‌های فنی رسانه‌ای را به نوجوانان یاد می‌دهیم او در یک سردرگمی قرار می‌گیرد و این‌یک نقطه انحطاط آن‌ها خواهد بود. بنابراین ما بخش بازار‌گاه در نظر گرفتیم تا بتوانند سفارش‌دهنده داشته باشند و این جریان ادامه‌دار باشد.

دبیر رویداد ملی استاپ‌موشن در ادامه به بخش بازار‌گاه اشاره کرد و گفت: بخش بازار‌گاه یک حلقه وصل بین نوجوانان و مشتریان استاپ‌موشن خواهد بود در همین بخش بچه‌ها با هم رقابت هم دارند، چون ممکن است یک پروژه را چند گروه بگیرند و بهترین‌ها انتخاب شوند اگر بتوانیم مدل موفقی را در این بخش طراحی کنیم و به آن ایده‌آل خودمان برسیم، می‌توانیم این بخش را به حوزه‌های دیگر هم وصل کنیم این کار باعث می‌شود یک نهضت تولید محتوا رخ دهد.

مشرقی درباره شرایط سنی علاقه‌مندان حضور در این رویداد هم توضیح داد: مخاطب این رویداد دانش‌آموزان کشور هستند طبیعتاً مخاطبان جدی دانش‌آموزان متوسطه خواهند بود اما بچه‌های مستعد دیگر هم می‌توانند بیایند حتی با موبایل هم می‌توانند اثر بفرستند.

وی در پاسخ به سوال پانا درباره ورود مربیان به مدارس و آموزش ساخت انیمیشن و استاپ‌موشن گفت: در تلاشیم با فعالان زیست‌بوم مانند سازمان دانش‌آموزی‌؛ اتحادیه انجمن اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهم‌نامه داشته باشیم تا یک هم‌افزایی در این حوزه صورت بگیرد.

در پایان این نشست رسانه‌ای از پوستر رویداد ملی استاپ موشن رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار