وزیر آموزش و پرورش:

بسیاری از مشکلات کشور به دلیل کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت است

جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت را با حفظ کرامت معلمان بالاتر ببریم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت را با حفظ کرامت معلمان باید بالاتر ببریم و نباید این جایگاه را تضعیف کرد. تمام مشکلات تربیتی کشور را متوجه کم‌کاری در نظام تعلیم و تربیت نکنید، متوجه کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت بدانید.

کد مطلب: ۱۵۲۱۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
بسیاری از  مشکلات کشور به دلیل کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت است

علیرضا کاظمی، عصر امروز در جلسه شورای سیاستگذاری ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در قم با اشاره به اینکه در زیست‌بوم تعلیم و تربیت، هزاران متغیر جزیره‌ای وجود دارد که بایکدیگر همسو نیستند، گفت: در نگاه کلان تعلیم و تربیت برای این متغیرها، نقش درستی تعریف نشده تا به جای موازی‌کاری، هم‌افزا کار کنند.

وی با بیان اینکه همواره آموزش و پرورش از کوچک‌انگاری، ساده‌انگاری و بی‌ثباتی رنج می‌برد، ادامه داد: چالش‌های فوق سبب شده تا از نگاه کلان و تمدنی دور بمانیم.

کاظمی با تأکید بر قدردانی از زحمات معلمان بیان کرد: جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت را با حفظ کرامت معلمان باید بالاتر ببریم و نباید این جایگاه را تضعیف کرد. تمام مشکلات تربیتی کشور را متوجه کم‌کاری در نظام تعلیم و تربیت نکنید، متوجه کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت بدانید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت، کار سخت و پیچیده‌ای است، تصریح کرد: به‌طور قطع می‌توان گفت فعالیت در این حوزه از هر بخشی سخت‌تر است.

وی با تاکید بر اینکه در دوره جدید تعلیم و تربیت بنا نداریم کیلومتر آموزش پرورش را صفر کنیم، گفت: در گذشته اقدامات خوبی شروع شده که آن را ادامه می‌دهیم. زیرا محور برنامه‌های این نظام، سند تحول بنیادین است.

کاظمی ادامه داد: آنچه که سبب شده در این مسیر عقب بمانیم و نگاه تمدنی شکل نگیرد، ریشه در ساختار نظام آموزشی، معماری نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی مدارس دارد. یعنی پیوستگی تعلیم و تربیت با فضای روز جامعه مناسب و منطبق نیست و به نوعی می‌توان گفت گسستگی میان برخی اجزای نظام تعلیم وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماموریت‌های این وزارتخانه، اظهار کرد: موضوع عدالت آموزشی، کیفیت، هوش مصنوعی، جایگاه و منزلت معلمان، اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین با ۳ برنامه محوری، برنامه درسی، افزایش جایگاه کیفی و کمی دانشگاه فرهنگیان و آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین ماموریت‌های این آموزش و پرورش قلمداد می‌شوند.

وی با اشاره به تکالیف سازمان تعلیم و تربیت کودک افزود: در سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز ۳ برنامه محوری دنبال می‌شود که پوشش صد درصدی دانش‌آموزان، تولید محتوای باکیفیت و نیروی انسانی متخصص از جمله آن‌ها هستند. باید تمامی شبکه‌های استانی، منطقه‌ای و روستایی تحت پوشش صد درصدی تعلیم و تربیت قرار گیرند.

کاظمی به ماموریت‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش باید حلقه اتصال ظرفیت‌ها باشد نه مجری ظرفیت‌ها و این حوزه باید سیاستگذار باشد نه مجری سیاست‌ها؛ بنابراین از جمله مأموریت‌های این حوزه باید رویکرد کیفیت‌بخشی باشد و افزایش ضریب و نفوذ برنامه‌ها متناسب با مقاطع، نیازها، جنسیت و با در نظر گرفتن ابزارهای نوین جهانی باشد.

وی ادامه داد: در حوزه دو گنجیه ارزشمند نیروی کیفی و محتوای علمی و پژوهشی وجود دارد. در آموزش و پرورش هم بخش‌های مختلف آموزشی و دانشگاهی فعال است. باید دید آیا میان این ۲ ارتباط سازنده‌ای شکل گرفته و آیا از ظرفیت‌ها به خوبی و جهت توسعه استفاده شده است.

خبرنگار : بهنام آقاجانلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار