اجرای نخستین دوره طرح "مهندس کارآموز" در شیراز

شیراز (پانا) - رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، ۲۰ خرداد را زمان آغاز نخستین دوره طرح "مهندس کارآموز" در شیراز دانست و گفت: این طرح با هدف تقویت مهارت فنی و کاربردی فارغ التحصیلان صنعت ساختمان و در راستای توانمند سازی عملی دانشگاهیان برای نخستین بار در کشور و در فار راه‌اندازی می‌شود.

کد مطلب: ۹۱۷۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
اجرای نخستین دوره طرح "مهندس کارآموز" در شیراز

مرتضی سیف زاده، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در طرح "مهندس کارآموز" افزود: رعایت ایمنی،آسایش،آرامش و بهداشت در ساختمان از اولویت‌های صنعت ساختمان است و در این زمینه مهندسان "پایه سه" حساس‌ترین مهندسان هستند که بیشتر در زمینه ساختمان‌های مربعی و با زیربنای ۶۰۰ متر مشغول هستند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه سکونتگاه اغلب مردم توسط مهندسان "پایه 3" ساخته می‌شود، توانمندسازی این گروه از مهندسان در اولویت کاری این طرح است و این طرح به صورت پایلوت در فارس با همکاری دانشکده فنی شهید باهنر اجرا می‌شود و به زودی در تمام استان‌های کشور اجرا می‌شود.

به گفته‌ی او، آنچه در این طرح مهم است نحوه اجرای کار است و هردو دستگاه باید توان خود را برای اجرای این طرح که به صورت پایلوت در حال اجراست داشته باشند

فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی برای ورود به حِرفه کاری، باید سه سال از مدرک آنها گذشته باشد که از این به بعد شرکت در طرح "مهندس کارآموز" و دوره‌های مذکور برای دریافت پروانه و مجوز فعالیت از نظام مهندسی شرط است، و افراد در صورت قبولی در آزمون می توانند مدرک پایه سه خود را بگیرند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با تاکید بر اینکه برای ورود به حرفه، 2 شرط داشته که باید در دانشگاه درس بخوانند و یا اینکه 2 نفر مهندسین که پایه یک دارند باید وی را مورد تایید قرار دهند، اضافه کرد: آموزش های آکادمیک تئوری مد نظر ما نیست، بلکه آموزش های کاربردی است و فردی که در دوره شرکت می کند باید استانداردها را بشناسد و به شکل کاربردی بتواند آن را به کار ببرد.

او با تاکید بر اینکه تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه فنی و حرفه ای امضا می‌شود و تمرکز آن روی دوره‌های آموزشی پایلوت طرح "مهندس کارآموز" خواهد بود، اظهارداشت: در سه سال کارآموزی باید افراد بتوانند ارائه خدمات جدی را در دستور کار قرار دهند و این آموزش‌ها به ما اطمینان خواهد داد که افراد اطلاعات و تجربه کافی را دریافت خواهند کرد.

سیف‌زاده، اضافه کرد: 20 خرداد، نخستین دوره طرح "مهندس کارآموز" در شیراز راه اندازی می‌شود و این دوره بیش از 200 نفر متقاضی خواهد داشت و هدف آن طرح تقویت اطلاعات دانشجویان است.

او عنوان کرد: از سال‌ها قبل مسئله همکاری صنعت و دانشگاه مطرح بوده است و ما دانشگاهی می خواهیم که از لحاظ تئوری توانمند باشد و از لحاظ عملی هم بتواند نیاز نظام مهندسی را برطرف کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای فارس، نیز با اشاره به اینکه طرح "مهندس کارآموز" برای اولین بار در کشور، در شیراز آغاز به کار می کند، گفت: امکانات سخت افزاری برای برگزاری این طرح به شکل منطقه ای و استانی را داریم که توانایی داریم ادامه کار دهیم.

محمد جامعی، با اشاره به اینکه تمام فارغ التحصیلان هفت رشته معماری، شهرسازی، عمران، تاسیسات مکانیکی، نقشه برداری، حمل و نقل و ترافیک و همچنین تاسیسات برقی می توانند در این دوره شرکت کنند، اضافه کرد: همه دانشجویان سراسر کشور می‌توانند در این طرح شرکت کنند و دانشجویان باید برای گذراندن این طرح به شیراز بیایند.

او با اشاره به اینکه نحوه اجرای کار مهمترین مسئله هست، اضافه کرد: اگر این طرح خوب اجرا شود در تمام استان ها اجرایی می‌شود و اگر بد اجرا شود شاید اجرای آن در کشور، لغو می شود.

جامعی از حضور بخش خصوصی در تکمیل این طرح خبر داد و افزود: آمادگی داریم سرفصل های رشته های هفت رشته ذکر شده را تغییر دهیم.

وی با اشاره به اینکه 173 دانشگاه فنی و حرفه ای در کشور وجود دارد، اظهارداشت: دانشگاه فنی و حرفه ای جز دانشگاه های نسل سوم هست که کارآفرین و محصول محور است و برای نیل به این هدف باید با صنعت مرتبط باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار