رابط پیوند اعضا بیمارستان امام خمینی شهرستان آباده:

اهدا عضو، بخشیدن زندگی دوباره به انسانها

آباده(پانا)_ رابط پیوند اعضا بیمارستان امام خمینی شهرستان آباده گفت:ترویج فرهنگ اهدا عضو در جامعه امری مقدس است که به زندگی دوباره بیماران نیازمند کمک می کند.

کد مطلب: ۱۴۹۲۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد

مریم اسپرهم مسئول بخش ICU و رابط پیوند اعضا بیمارستان امام خمینی شهرستان آباده در پاسخ سؤال اهمیت ترویج فرهنگ اهدا عضو در جامعه به خبرنگار پانا گفت:« اهدای عضو می‌تواند به دو شکل انجام شود همچنین اهدای زنده و اهدای پس از مرگ. در اهدای زنده، فرد در حین زندگی یکی از اعضای دوگانه خود مانند یک کلیه یا بخشی از کبد را اهدا می‌کند.»

مسئول بخش ICU و رابط پیوند اعضا بیمارستان امام خمینی شهرستان آباده تصریح کرد:«اهدای پس از مرگ زمانی اتفاق می‌افتد که فرد پس از مرگ مغزی یا توقف قلبی به طور رسمی فوتی شناخته شده و با رضایت خانواده یا بر اساس رضایت پیشین خود، اعضای وی برای پیوند استفاده می‌شوند که می‌تواند شامل اعضایی مانند کلیه، کبد، قلب، ریه، پانکراس و روده باشد. همچنین می‌توان بافت‌هایی مانند پوست، استخوان، و قرنیه چشم را نیز اهدا کرد.»

وی با اشاره به اینکه بیماران زیادی چشم‌انتظار دریافت اعضای هدیه شده هستند گفت: «فرایند مرگ مغزی از عدم خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به مغز منجر می‌شود. این دو مورد ممکن است به علل مختلفی مانند: ضربه شدید به سر، تصادفات رانندگی، سقوط از ارتفاع، سکته مغزی خونریزی دهنده، تومورهای مغزی، خونریزی‌های داخلی مغز، ایست قلبی - تنفسی و غیره اتفاق بیفتد که با انتقال مریض به بیمارستان، پزشکان با استفاده از روش‌های خاصی امکان مرگ مغزی در وی را بررسی می‌کنند. »

این مقام مسئول ادامه داد:«در این افراد ضربان قلب، فشارخون و دمای بدن پایین می‌آید. همچنین با انداختن نور در چشم بیمار، تحریک اندام حرکتی و حسی فرد، گرفتن نوار مغزی از بیمار مرگ مغزی تأیید می‌شود .»

وی اضافه کرد: «قلب تا زمانی که دارای اکسیژن‌رسانی باشد، به ضربان خود ادامه می‌دهد. در بیمار مرگ مغزی، دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) اکسیژن لازم را برای ضربان قلب فراهم خواهد کرد و پس از جداکردن دستگاه از بیمار قلب هم از کار خواهد افتاد.»

اسپرهم در مورد مراحل اهدا عضو در آباده گفت: «تنها در بیمارستان آباده تشخیص بیمار مرگ مغزی و سلامت اهداکننده از نظر بیماری‌هایی همچون هپاتیت، سرطان، کبد چرب انجام می‌شود و برای بقیه کارهای اهدا از بیمارستان پیوند شیراز یک تیم کامل پزشکی همراه با روان‌شناس برای صحبت‌کردن و آماده‌کردن خانواده فردی که دچار مرگ‌مغزی‌شده برای اهدا عضو به آباده اعزام می‌شوند. »

 رابط پیوند اعضا بیمارستان امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه اهدا عضو اهدا زندگی است اضافه کرد: «چالش اصلی اینجا است که پذیرش و باور ازدست‌دادن عزیزی برای نزدیکان فرد کار بسیار سختی است؛ ولی در میان همین اشک‌هاست که یک زندگی تازه، فرصت دوباره نفس‌کشیدن و لبخند به زندگی متولد می‌شوند و با اهدای عضو یک بیمار مرگ مغزی، افرادی از مرگ نجات می‌یابند. اینان با اهدای عضو عزیزشان مرگ و زندگی را به هم پیوند زده و به بیماران زندگی دوباره می‌بخشند.»

خبرنگار : هیام نعمت الهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار