رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

هیات به عنوان کانون جهادتبیین نمی‌تواند نسبت به غزه بی‌تفاوت باشد

تهران (پانا) - رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت گاهی در جهاد تبیین می‌خواهیم یک معنا ارتقا یابد، تلقی از معانی تغییر کند و منطق محاسبه ایجاد شود. تنها ظرفیت هیأت برای جهادتبیین، سخنرانی اثرگذار نیست.

کد مطلب: ۱۴۹۲۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
هیات به عنوان کانون جهادتبیین نمی‌تواند نسبت به غزه بی‌تفاوت باشد

حجت‌الاسلام محمد قمی در هم‌اندیشی داوران سومین مهرواره «هوای نو» در تهران اظهار کرد: حضرت زهرا(س) دسته عزاداری راه می‌انداختند و به مزار شهدای اُحُد می‌رفتند و روشنگری می‌کردند که در این رویداد، افرادی پیامبر(ص) را تنها گذاشتند و چه شد. ایشان در خانه مجلس روضه داشت و با صدای بلند اشک می‌ریخت تا جنایات را تبیین‌گری کند.

وی ادامه داد: تبیین، ریشه روشنی دارد که به معنای روشن کردن تفاوت‌های 2 پدیده است. آن جایی که فعل فرد تبیین‌گر به وضوح ذهنی مخاطب منجر شود، تبیین حاصل شده است.

قمی با بیان اینکه این روشنگری گردن هیأت است گفت: تبیین فاصله حق و باطل از ابتدا شده است. احساسات برانگیزی عزای سیدالشهدا(ع) مانعی برای تکلیف تبیین نشده است. اینکه رهبر انقلاب می‌فرماید هیات کانون جهاد تبیین است از این باب است که این نهاد دیرپا از اول محل روشنگری بوده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: پیوند خوردن حماسه، عاطفه و عقلانیت یعنی معرفت نتیجه‌اش هدایت به سمت خداست. 

وی تصریح کرد: جنگ اصلی، جنگ اذهان عمومی است و سرمایه عظیمی به خط شده تا ذهنیت و تلقی تغییر کند و شما وظیفه جهادتبیین برای مقابله دارید که رهبر انقلاب می‌فرماید هیأت برای این کار تشکیل شده است.

قمی گفت: این پدیده همه جهات معنوی و همه جهات حماسی‌اش به هم آمیخته است‌. در جبهه‌ها روضه می‌خوانند و بچه‌ها شهید می‌شدند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تبیین فقط سخنرانی روشنگرانه در هیأت نیست. در قرآن داریم گاهی همین که در معرض تماشای آیات الهی قرار گیرد، برای او حق روشن می‌شود. غصه اول ما در هیأت این است که قرآن و کتاب خواندن مغفول است.

وی گفت: البته فقط کتاب خواندن و سخنرانی مدنظر نیست بلکه می‌توان بشتری را ایجاد کرد با دیدن آن تامل برانگیز شود. نماد و فضاسازی در هیأت ظرفیتی برای تأمل است.

قمی گفت: بیان درست، دودمه روشنگرانه، از ظرفیت‌های هیأت برای تبیین است. هیأت نمی‌تواند نسبت به غزه بی‌تفاوت باشد این می‌تواند در دودمه بیاید و اثرگذار باشد. شاید اصلاً ندانیم مداح و شاعر کیست اما اثر دارد. پویش‌های دسته جمعی موفق معنا در جامعه ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در جهاد تبیین می‌خواهیم گاهی می‌خواهیم یک معنا ارتقا یابد، تلقی از معانی تغییر کند، منطق محاسبه ایجاد شود و این اتفاقات گاهی سخنرانی می‌خواهد، گاهی گفت‌وگو نیاز دارد. تنها ظرفیت هیأت برای جهادتبیین، سخنرانی اثرگذار نیست بلکه گاهی با لحن خوب قاری می‌توان معنایی را رساند و تأمل ایجاد کرد.

وی گفت: مخاطب هیأت باید کنشگر جهادتبیین شوند و در این عرصه مهم خود اقدام کنند.

هیأت‌ها می‌توانند مسائل بزرگ خانواده و جمعیت حل کنند

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در این جلسه گفت: در دوران دفاع مقدس زنده نگه داشتن انقلاب وظیفه بوده و امروز بحث جهاد تبیین به عنوان بزرگترین رسالتی است که بر دوش هیأت‌ها است.

وی ادامه داد: حفظ و برگزاری جلسات مطلوب است. حتما این جلسات می‌توانند مسائل بزرگ از جامعه اسلامی را در خصوص خانواده و جمعیت حل کنند.

باباخانی گفت: هم اکنون فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم و ظرفیت هیأت‌ها بیشتر از چیزی است که در حال حاضر در حال انجام است.

وی افزود: حلقه رسانه در این خصوص نقش موثری دارد چرا که دوستان رسانه ملی از جنس هیأت هستند.

اگر هیأت درست عمل کند در عرصه فرهنگی موفق می‌شویم

ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو هم در این جلسه گفت: هوای نو یک رویداد فرهنگی است و قرار بر این است که استمرار داشته باشد.

وی افزود: نگاه ما نسبت به این مسئله بلند مدت است و تصور ما این است که نگاه هوای نو به آینده است، چرا که یکی از موتورهای پیشران انقلاب اسلامی هیأت است.

ملتجی افزود: نوجوانان و جوانانی که در حال تشکیل دادن هیئچأت هستند برای ما بسیار اهمیت دارند و به همین دلیل هوای نو نامگذاری شد.

وی ادامه داد: کار کردن در عرصه هیأت بسیار دشوار است و نیازمند جزئیات و دقت‌های فراوانی است و نمیتوان به راحتی ورود کرد.

ملتجی گفت: هوای نو قرار بود صنفی عمل کند اما به سمتی می‌رود که مستقل شود و به وسیله نهادهای مردمی ادامه دار شود.

وی بیان کرد: اگر در کشور هیأت‌ها کار خود را به درستی انجام دهند، در کار فرهنگی بسیار موفق خواهیم بود.

ملتجی با اشاره به اینکه باید مدل برگزاری هیأت را به کل دنیا ارائه بدهیم، افزود: امسال قرار است هوای نو را وارد عرصه بین المللی کنیم اما قرار نیست شعاری باشد، به این معنا که در مرحله اول کشورهایی که شیعه دارند و بعد در هر جای دنیا که هیأت وجود دارد آن را احصا کنیم.

در بخش پایانی این مراسم احکام داوران سومین دوره مهرواره هوای نو توسط حجت‌الاسلام قمی به افراد اهدا شد.

منبع : ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار