در گفتوگو با پانا
تئاتر هنر زندگی کردن است
تهران (پانا) - بازیگر تئاتر دیوار میگوید این نمایش قصد دارد نشان دهد راه کج به مقصد نمیرسد و برای رسیدن به اهداف باید از راه درست اقدام کرد و به نوعی هنر زندگی کردن را می آموزد.
سعید قبادی بازیگر تئاتر دیوار که این روزها بر صحنه تالار فرهنگ درحال نقشآفرینی است در گفت وگو با پانا با اشاره به کوچه پس کوچههای پاریس که راوی قصه «دیوار» بودند گفت: «داستان دیوار از خانهای در دل کوچههای شهر پاریس شروع میشود، خانهای که متعلق به سارا و میکائیل است.»
وی در ادامه گفت: «سارایی که در این قصه زندگی میکند در سر سودای شهرت و قدرت میپروراند و برای تحقق این رویای خود تلاش میکند تا در پی اتفاقات رخ داده در شهر پاریس به آرزوی خود برسد و صاحب قدرت و شهرت بشود اما مسیر برای سارا پیچیدهتر از چیزی است که سارا فکر میکرد و این مسیر از سارا قربانیهایی طلب میکند که اولین آنها میکائیل بود.»
سعید قبادی با اشاره به این مضمون که تئاتر دیوار فضایی سورئال و به دور از حقیقت دارد ادامه داد و گفت:«انسان هایی که در این شهر به دنبال ثروت هستند رفته رفته به خوک تبدیل میشوند و میکائیل همسر سارا نیز به خوک تبدیل خواهد شد اما اقدامات خود سارا به جایی میرسد که بزرگان و قدرت داران شهر به دنبال او میآیند و وعدههای دروغین سارا را همراه خود میکنند.»
وی در ادامه پیام نمایش دیوار را برای مخاطبان بازگو کرد و گفت:«در نهایت حرف «دیوار» این است که بهتر است از راه درست به دنبال اهداف خود باشیم چرا که در غیر این صورت افراد سواستفادهگر در مسیرهای فرعی زندگی ما حضور دارند و به اسم کمک سرنوشت بدی را برای ما رقم میزنند همانطور که آرزوها و اهداف سارارا در دنیای قصه «دیوار» با خاک یکسان کردند و سرنوشت سیاهی برای سارا رقم خورد.»
وی ادامه داد و گفت: «قصه دیوار، قصه طمع هست و قصهای آشناست برای همه ما چرا که این قصه و این جهان خلق شده تلفیقی از قصههایی است که عرفان قوهستانی نویسنده طراح و کارگردان کار آن هارا شنیده و یا دیده است.»
او از ایفای نقش خود در تئاتر دیوار گفت: «من نقش بادیگاردی را بازی میکنم که همراه یکی از این سواستفادهگر ها به خانه سارا میآیند و میخواهند با وعدههای دروغین از او سو استفاده کنند و موفق هم میشوند.»
سعید قبادی با بیان این موضوع که کار دیوار کاری است برای مردم گفت: «ما یک تیم تقریبا چهل نفره هستیم،چهل نفری که با صحنه تئاتر عاشقیها کردهایم و برای این صحنه و برای خوده تئاتر زندگی میکنیم و کار دیوار که حلقه اتصال بین ما چهل نفر بود کاری است مردمی و دغدغهمند. من به شخصه نه تقاضا دارم و نه خواهش میکنم که کار مارا ببینید بلکه توصیه میکنم کار دیوار را به تماشا بنشینیند چرا که این کار برای مردم است و اصلا دید تجاری ندارد و ما این را حتی در بلیط فروشی تئاتر دیوار هم ثابت کردهایم.»
وی در پایان بیان کرد:«زحمات بچههای «دیوار» زمانی به نتیجه میرسد که مردم تئاتر دیوار را ببینند نه فقط مخاطبان تئاتر چرا که کار ما کاری است برای مردم و به خاطر مردم ساخته شده است.»
نگار زاهدی نوازنده گروه هنری تئاتر «دیوار» در ادامه درباره ویژگیهای این نمایش گفت:«موسیقی روایتگر احساسات است و زمانی که همراه با هنر زنده تئاتر می شود روحی دوباره به صحنه می بخشد،در این تئاتر موسیقی در هر صحنه بیانگر احساسات و عواطف شخصیت ها است و جدای از بازیگران خود راوی قصه احساسات است.»
وی ادامه داد: «سازی که همواره نواخته میشود و دیگر سازها و نواها را با خود همراه می کند ویالون سل است و در روند نمایش رفته رفته دیگر سازها با ویالون سل همراه میشوند و گاهی ما شاهد قطعههایی هستیم که خود بچهها به شکل بداهه خلق میکنند و درواقع موسیقی هنر خلاقی است.»
زاهدی ساز هایی را نام برد که نمایش را همراهی میکنند: «ویالنسل، ویالن، گیتارالکترونیک، پیانو، درامز، ترومپت و فلوت واوا ساز ها و نواهایی هستند که در این کار حضور دارند و به شکل گروهی تئاتر دیوار را همراهی می کنند.»
زاهدی در پایان گفت و گو با پانا بیان کرد:«تئاتر هنر زنده است و به موسیقی زنده نیاز دارد و دلیل آن این است که روح در موسیقی زنده جریان دارد و موسیقی است که همواره زندگی را معنا می کند و یکی از خوبی های تئاتر دیوار برای ما نوازنده ها این است که مارا پنهان نکردند و ما در صحنه حضور داشتیم و حضور ما هم دلیلی داشت که کشف دلیل آن بر عهده خود مخاطب است.»
ارسال دیدگاه