ظهره‌وند در گفت‌وگو با پانا :

سفر رئیس جمهور به عراق برای گسترش همکاری‌های اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار است

اولویت دولت چهاردهم کار جدی با کشورهای همسایه است/ مجموع ظرفیت‌های نفتی‌ ایران و عراق بیشتر از ظرفیت ذخایر نفتی کشورهای منطقه است

تهران(پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به عراق از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت روابط دو کشور در حوزه تعاملات مختلف از جمله رفت‌وآمد اتباع و گسترش همکاری‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

کد مطلب: ۱۵۰۰۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
سفر رئیس جمهور به عراق برای گسترش همکاری‌های اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار است

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با پانا در خصوص سفر رئیس جمهوری به عراق، اظهار کرد: «سفر آقای پزشکیان به عراق از اهمیت بسیاری برخوردار است. این سفر نشان دهنده این است که آقای پزشکیان چقدر توانایی دارد تا مواضع اعلامی خود را نشان دهد. اولویت ایشان کار جدی با کشورهای همسایه است. نکته دیگر این است که چنین سفرهایی در کشورهای همسایه اهمیت بسیاری دارد یعنی مولفه‌های مختلفی وجود دارد که روابط ایران و عراق را فوق‌العاده نشان می‌دهد؛ اشتراک دینی و مذهبی بین ایران و عراق وجود دارد و عراق از نقطه تاریخی مشترک با ایران برخوردار است. همچنین نقطه اشتراک هویتی نیز دو کشور هست.»

وی افزود: «هم‌راستا بودن در فرصت‌ها سبب می‌شود عراق نقش مهمی در حوزه مقاومت داشته باشد. نکته دیگر نگاه مردم ایران و جهان تشیع است. جایگاه عراق که در جهان تشیع دارد، خود باعث می‌شود مولفه ژئوپولیتیکی در تعامل پایدار بین دو کشور باشد. نمونه آن راهپیمایی اربعین است. عراق از یک جنبه در تنگنای ژئوپولیتیکی است اما از سوی دیگر می‌تواند به یک پل بین ایران و غرب آسیا تبدیل شود. ما باید بتوانیم این موقعیت را فعال کنیم. فعالیت این موقعیت تاثیر مستقیم بر روی منافع فعلی ما خواهد داشت.»

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه عراق و ایران اقتصاد مکملی دارند، گفت: «نیازهای عراق از جانب ایران می‌تواند تامین شود. مجموع ظرفیت‌های نفتی‌ ایران و عراق بیشتر از ظرفیت ذخایر نفتی کشورهای منطقه است. بنابراین ما می‌توانیم نقش بسیار موثری را در بازار نفت داشته باشیم و مسیر ترانزیتی خودمان را به سطح بالا ارتقا دهیم. به عراق و کردستان عراق می‌توانیم موقعیت به بنادر جنوبی کشور دهیم که بسیار حائز اهمیت است برای عراق که به دریای عمان و خلیج فارس راه پیدا کنند.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «تعدادی از اتباع ما که در زندان عراق هستند، باید آزادی آنها یا انتقالشان به ایران انجام شود؛ پیگیری آقای محمدرضا نوری نیز باید انجام شود. سرنوشت ما و عراق از جنبه امنیتی به یکدیگر گره خورده است. وجود بازیگر اخلالگر، آمریکا در عراق جز محورهای اصلی است. مجلس عراق خروج حامل نیروهای عراق را مصوب کرده است اما آنها کماکان امروز فردا می‌کنند. موضع‌شان این است که 2025 پایگاه‌ها را ترک می‌کنند. این موضوع را باید به صورت جدی از عراق مطالبه کنیم چون تاثیر سو در صورت‌بندی امنیت این بخش از آسیا دارد. نیروهای داعشی را آمریکایی‌ها مدیریت می‌کنند که برخلاف منافع امنیتی منطقه است.» 

ظهره‌وند در خصوص توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق اظهار کرد: «روابط دو کشور در حوزه تعاملات مختلف از جمله رفت‌وآمد اتباع ما و گسترش همکاری‌های اقتصادی ما می‌توانیم مرز را هم برداریم. اگر آقای پزشکیان یک دورنمای روشنی را برای مقامات عراق ترسیم کند، مسائل مرزی نیز حل خواهد شد. ما باید تراز نگاه‌مان را به همکاری‌های آینده ارتقا دهیم. ایران و عراق باید به نوعی حرکت کنند که به هیچ عنوان اجازه اخلالگری دشمنان را ندهند.»

لازم به ذکر است، مسعود پزشکیان صبح چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، در سفر رسمی سه روزه عازم عراق شد.

این نخستین سفر خارجی پزشکیان به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران است.
خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار