دبیر ستاد اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:

اختتامیه و نمایشگاه دومین رویداد الف‌تا از ۲۱ تا ۲۳ شهریور در برج میلاد تهران برگزار می‌شود

ثبت ۱۰۸ هزار اثر و تجربه از معلمان و مدیران در دومین رویداد الف‌تا/ نمایشگاه در دو بخش مدارس پیشتاز و تک‌تجربه‌ها برگزار می‌شود

تهران (پانا) - نشست خبری ‌علی پارسانیا دبیر ستاد اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با موضوع «رویداد بین‌المللی الف‌تا» و «اقدامات آموزش و پرورش در جهت اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» بعدازظهر امروز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
اختتامیه و نمایشگاه دومین رویداد الف‌تا از ۲۱ تا ۲۳ شهریور در برج میلاد تهران برگزار می‌شود

علی پارسانیا در این نشست اظهار کرد: مراسم اختتامیه و نمایشگاه دومین رویداد الف تا از ۲۱ تا ۲۳ شهریور در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: ما ۴ خلا در آموزش و پرورش داشتیم و این رویداد برای پاسخ به این خلأهای طراحی شد. یکی از این خلاها این بود که مدارسی داریم که معلمان و مدیران آنها به صورت ویژه در حال انجام کارهای آموزشی و تربیتی هستند ولی زحمات آنها دیده نمی‌شود. ما نیازمند سازوکاری ویژه برای دیده شدن و شنیده شدن این عزیزان هستیم. مسأله دوم اینکه تجربیات خوب، الهام‌بخش و امیدآفرین در سراسر کشور توسط معلمان و مدیران شکل می‌گیرد اما متاسفانه در همان مدرسه و منطقه می‌ماند در حالی که باید این تجربه تکثیر شود. باید این تجربیات را بشناسیم و بشناسانیم. خلا سوم این بود که یکی از راهبردهای تحول در نظام‌های اجتماعی، قله‌سازی از قهرمانان است. قهرمانی می‌تواند فضای جامعه را تغییر دهد که الگو شود. ما در آموزش و پرورش قهرمان داریم اما به قله تبدیل نمی‌شوند. الف‌تا برای قله‌سازی است. مسأله چهارم هم که یک خلا بود، این بود که تمام کارهای تحولی ما بخشنامه‌ای و از بالا به پایین بود.

پارسانیا اضافه کرد: اینکه ما بخواهیم فقط در مرکز طراحی و ابلاغ کنیم و مدیر مدرسه اجرا کند حتما محکوم به شکست است. ما برای تغییر و تحول نیازمند حرکت از پایین به بالا هستیم. الف تا دنبال این است که زمینی فراهم کند که دستوری نباشد، برای این است که یک حرکت شبکه‌ای جمعی رخ دهد. رابطه یک‌سویه بالا به پایین باید از بین برود. 

دبیر ستاد اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: سال گذشته استقبال خوبی از الف تا شد و ۱۶ هزار اثر به دبیرخانه رسید. اما امسال ۱۰۸ هزار تجربه در وبگاه الف‌تا توسط معلمان ثبت شد. ۱۸۰ هزار فرهنگی هم در حال حاضر عضو وبگاه هستند. از سال گذشته یک بانک تجربیات شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه امسال رادیو الف تا به رویداد اضافه شده است و این حاصل گفتگوهای کارشناسان ما با معلمان و مدیران است، گفت: امسال نمایشگاه تغییراتی داشته است. از جمله نحوه ارائه‌ها تغییر کرده است. علاوه بر غرفه‌ها که «غرفه روایت‌گری» نام دارد نشست‌های تجربه‌نوردی در ۱۵ دقیقه با حضور کارشناسان برگزار خواهد شد. این تجربه‌ها ضبط و در وبگاه بارگذاری خواهد شد.

پارسانیا گفت: تک تجربه‌ها و مدارس پیشتاز دو بخش نمایشگاه را تشکیل می‌دهد. ۹ هزار اثر در بخش مدارس پیشتاز و ۹۹ هزار اثر مربوط به بخش تک‌تجربه است. ۹ هزار مدرسه ثبت اثر داشتند که ۶۲ مورد انتخاب شده‌اند و در نمایشگاه حضور دارند. تک‌تجربه‌ها نیز تجربه خاص یک نفر است که ۸۵ اثر در مرحله کشوری در این حوزه پذیرفته شدند و به صورت موضوعی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

دبیر ستاد اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در پایان این نشست گفت: نقشه راه سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی یک سال کار تصویب و ابلاغ شده است. در این نقشه راه ۱۴۷ پروژه داریم که یکی از پروژه‌ها الف‌تا است. 

وی در پایان افزود: شعار امسال نمایشگاه الف‌تا «۱۷۲۰ سال تجربه را در یک روز درو کن» است. این عدد مجموعه تجربه سنوات خدمت معلمان و مدیرانی است که در دومین رویداد الف‌تا در مرحله کشوری پذیرفته شده‌اند و در نمایشگاه حضور خواهند داشت. 

در ادامه این نشست حسین علی مردان‌شاهی، مهراب رضایی، زینب کاویانی و خدیجه زارعی از مدیران و معلمان و برگزیدگان اولین رویداد الف‌تا بخشی از تجربیات خود را با رسانه‌ها در میان گذاشتند. 

خدیجه زارعی، معلم - مدیر مدرسه ریحانه روستای مسجده از کبودرآهنگ استان همدان

من دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت بودم. من وقتی سند را می‌خواندم میگفتم چقدر خوب است ولی این کجا اجرا می‌شود. 

الف تا آمد تا این سند پس از سال‌ها اجرا شود. تعلیم و تربیت امری دستوری نیست و باید در میدان دیده شود. نقش مناطق کم‌برخوردار یکی از بخش‌های جالب الف‌تا برای من بود. این کار به معلمان و مدیران دور از مرکز هویت می‌داد. 

من معلم یک منطقه روستایی دورافتاده بودم و حتی اداره کل آموزش و پرورش منطقه کارهای ما را نمی‌دید. انباشت تجربه‌های الف‌تا یک شبکه‌ای ایجاد کرده است که آموزش و پرورش را به سمت تنوع در حوزه‌های مختلف هدایت می‌کند. 

من براساس چالشی که با دانش‌‌آموزان مدرسه داشتم و اینکه از روستایی بودن خود خجالت می‌کشیدند، سعی کردم برای هویت روستایی طرح درس بنویسم و این هویت روستایی را در نظام تعلیم و تربیت به رسمیت بشناسانم. یک موضوع دیگر جنسیت‌محوری بود. سعی کردم جنسیت و هویت دخترانه را در مدارس روستایی در طراحی‌های آموزشی و طرح درس‌هایی که انجام می‌دادم به رسمیت بشناسانم.

زینب کاویانی، مدیر هنرستان فنی و حرفه‌ای مائده از بندر گز استان گلستان 

هنرستان ما روی زیست بوم منطقه کار کرد. ۷۰ درصد دانش‌آموزان بچه روستایی و کشاورز بودند ولی عملا اتفاق خوبی برای آن‌ها نمی‌افتاد و از هویت خود خجالت می‌کشیدند. روی پالایش رشته‌ها کار کردیم. ما دیدیم که دانش‌‌آموزان می‌توانند. از این هنرستان اکنون ۱۵۰ محصول کشاورزی خلاقانه از همان بندر در کشور توزیع می‌شود و حتی به خارج از کشور صادر می‌شود. دختران ۱۶ ساله این کار را انجام می‌دهند. 

دختران ما اکنون مدیر اقامتگاه‌های گردشگری در روستا و بندر شده‌اند. این دختران جریان‌ساز اجتماعی و اقتصادی منطقه شده‌اند. حدود ۵ سال این کار را دنبال کردیم. یک نکته اینکه یک تیم هنرستان این کار را انجام می‌داد ولی احساس تنهایی می‌کردیم. ولی وقتی وارد الف‌تا شدم یک امیدی در من و بچه‌ها ایجاد شد که نه، انگار در همه جای ایران و به ویژه آموزش و پرورش اتفاقاتی خوب در حال رخ دادن است. 

قشنگ‌تر از همه این بود که از همه برگزیدگان برای برگزاری رویداد دوم کمک گرفته شد. بها داده شد و در رویداد سال دوم بهترین بخش این بود که ما برگزیدگان جدید را همراهی می‌کنیم که حضور قوری‌تری داشته باشند. ما در هنرستان از دروس تخصصی امتحان نمی‌‌گیریم بلکه ماموریت بچه‌ها این بود که از هر محصولی که در منطقه داشت هدر می‌رفت یک محصول تولید کنند. برای مثال از بادمجان کیلویی ۵ هزار تومان سر زمین الان ادویه بادمجان را با کار مطالعاتی گسترده و با قیمت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به خارج از کشور صادر می‌کنند. ما دانش‌‌آموزانی را تربیت میکنیم که در منطقه خود، فرصت را ببینند و تولید کنند و در آینده یک جریان اقتصادی را راهبری کنند.

مهراب رضایی مدیر مدرسه روستایی از روستای مال امیری علیا از شهرستان صحنه استان کرمانشاه

محرومیت‌زدایی از مدارس چندپایه روستایی ماموریت من بود. من سال‌ها در روستاها مشغول خدمت بودم. بعد از ۱۳ سال فعالیت به خاطر دیده نشدن و داشتن تحصیلات عالی ‌و به خاطر اینکه ارزش گذاری برای کارهای ما نمی‌شد، می‌خواستم از این شغل دست بکشم. من به روستایی رفتم که هیچ امکانات آموزشی، بهداشتی و رفاهی و عمرانی وجود نداشت. کلاس‌ها ۶ پایه بودند. دانش‌‌آموزان خیلی ضعیف بودند. محرومیت زیادی وجود داشت و ما در صدد بودیم این مشکلات را حل کنیم. با استفاده از ظرفیت خیرین مبالغ خوبی را جذب کردیم. مدرسه را از نو ساختیم، دانش‌‌آموزان را به درس علاقه‌مند کردیم. نمرات توصیفی را هم حتی از کلاس درس حذف کردیم، دانش‌‌آموزان بدون ترس وارد مدرسه می‌شدند. از ظرفیت و بوم منطقه شامل کشاورزی استفاده کردیم. برای خودکفایی زمین کشاورزی اجاره می‌کردیم و محصول کشاورزی توسط دانش‌آموزان و اولیا کشت می‌کردیم و درآمدهای چندمیلیاردی به دست می‌آوردیم و حتی مدارس مختلف دیگری را هم تحت پوشش قرار دادیم.

اکنون همه معلمان به تکاپو افتاده‌اند و اکنون از استان من فقط ۱۷ هزار اثر برای حضور در الف‌تا ثبت‌نام کردند. این یعنی اینکه فقط در یک استان ۱۷ هزار ایده معلمان چ مدیران وجود دارد. ما با دست‌های خالی سعی کردیم ضعیف نباشیم و قوی شویم.

حسین علی مردان شاهی، مدیر مدرسه سمپاد از شهر تربت‌جام استان خراسان رضوی

من سال ۹۲ مدیر مدرسه سمپاد شدم. با خانواده‌هایی که فقط عاشق آموزش و آن هم فقط دو درس ریاضی و فیزیک بودند. آن زمان همه کارها تک‌ساحتی بود تا اینکه وارد حوزه چندساختی شدیم. طرحی به نام هیات مدیره دانش‌‌آموزی ارایه کردم و هر کلاس امور آن کلاس را مدیریت می‌کرد. اوایل خانواده‌ها می‌گفتند چرا باید دانش‌‌آموز ما دیوار مدرسه را رنگ کند. 

وارد حوزه‌ای شدیم که بچه‌ها نقش‌آفرینی کنند. اتفاق مهمی بود. من در موسیقی محلی هم کار می‌کنم، در فرهنگ بومی محلی هم بچه‌ها را آشنا کردیم و اکنون با افتخار با لباس محلی در تربت جام راه می‌روند. ما اکنون در مدرسه سرایدار نداریم و بچه‌های به ظاهر مدعی، نظافت را انجام می‌دهند. من هم در کنار آن‌ها لذت می‌برم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار