دنیامالی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت ورزش و جوانان:

ورزش کشور را بر مدار پیشرفت و توسعه قرار می‌دهیم

تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: اعتقاد دارم خدمت رسانی مطلوب به نوجوانان و جوانان در این دوران طلایی نباید در راهروی شوراها و بروکراسیهای اداری گرفتار بماند، این امر با اراده راسخ وزارت ورزش و جوانان در پیگیری مجدانه مطالبات جوانان محقق خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
ورزش کشور را بر مدار پیشرفت و توسعه قرار می‌دهیم

احمد دنیامالی در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود با عرض تسلیت فرارسیدن اربعین شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) و با گرامی‌داشت یاد و خاطره حضرت امام (رحمه الله الیه)، شهدای انقلاب شهدای هشت سال دفاع مقدس همرزمان شهیدم در جنگ تحمیلی شهدای مدافع حرم شهدای امنیت، شهدای مجلس شورای اسلامی در حادثه هفتم تیر و شهدای حمله تروریستی داعش جنایتکار به خانه ملت شهیدان خدمت بویژه شهیدان رجایی باهنر و شهید رئیسی و سردار رشید انقلاب و اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: از اعتماد ریاست جمهوری جناب آقای مسعود پزشکیان بابت اعتماد و معرفی اینجانب به‌عنوان خدمت‌گزار ملت در حوزه ورزش و جوانان قدردانی می‌کنم و از همکاران گرانقدرم در مجلس شورای اسلامی بابت فرصتی که برای ارائه برنامه ها و دیدگاه های خود برای تصدی وزارت ورزش و جوانان در اختیار من قرار داده اید، کمال تشکر را دارم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ادامه یادآور شد: با توجه به فاصله زمانی معرفی به مجلس و موعد حضور در کمیسیون های تخصصی مجلس با بهره گیری از جامعه دانشگاهی اساتید ورزشی کشور و تجارب شخصی نقشه راه مدیریت و راهبری ورزش و جوانان ترسیم و در قالب کلیات برنامه تقدیم نمایندگان محترم گردید و در کمیسیون‌های مختلف و طی دو جلسه در کمیسیون فرهنگی به تشریح آن پرداخته شد و از رویکرد عالمانه شما نمایندگان محترم در امور ورزش و جوانان سپاسگذاری می‌کنم.

وی ادامه داد: برنامه تدوین شده با توجه به منویات، رهنمودها و سیاست های رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظله العالی سیاست و برنامه‌های ریاست‌جمهوری آقای پزشکیان و بر مبنای ظرفیت‌های قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی قانون برنامه هفتم پیشرفت قانون احکام دائمی برنامه های توسعه قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات شوراهای عالی ورزش و تربیت بدنی و شورای عالی جوانان و نوجوانان و سایر قوانین مرتبط با حوزه جوانان و ورزش تهیه شده است.

دنیامالی افزود: بحمد الله توفیق خدمت اینجانب در سنگرهای مختلف در حوزه فنی و عمرانی در مسئولیت سازمان بنادر، معاون فنی راه آهن و معاونت عمرانی شهرداری تهران تا حوزه تقنینی در شورای اسلامی شهر تهران و افتخار دو دوره حضور در مجلس شورای اسلامی و بطور ویژه در حوزه مدیریت ورزشی نیز در مسئولیت ریاست فدراسیون قایقرانی کشور، تا عضویت موثر در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی نائب رئیسی کنفدراسیون قایقرانی آسیا، هیئت رئیسه فدراسیون بین المللی ورزشهای زورخانه ای باعث شده به لطف خداوند متعال، به شناختی مناسب نسبت به امور مدیریت و برنامه ریزی و مسائل محوری حوزه های ورزش و جوانان دست یابم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: اینجانب با بررسی نظام مسائل جوانان و ورزش کشور که در برنامه ارائه شده پیش روی شما نمایندگان شریف ملت قرار دارد با چالشهای متعددی در این دو حوزه مهم کشور مواجه هستیم که ایمان دارم با همراهی و تعامل دولت و مجلس می توان با رفع چالش ها و تبدیل تهدیدها به فرصت رضایتمندی مردم شریف ایران بویژه جوانان عزیز و جامعه ورزش کشور را فراهم آورد.

وی بیان کرد: برنامه ریزی اینجانب برای مدیریت حوزه ورزش توجه به راهبرد رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورزش قوی ایران قوی میباشد به همین لحاظ ضمن برشمردن مسائل جوانان و ورزش کشور برای چالشهای ،ورزش ،سیاستها و راهبردهای مناسب ارائه خواهم کرد. در ادامه با تکیه بر این فرموده رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم که مسئله جوانان یک مسئله حقیقتاً «ملی» است و همچنین با عنایت به تعبیر تاریخی ایشان در خصوص جوانان که این قشر فعال و آینده ساز کشور را عطیهای الهی برای دلسوزان نظام می دانند اجازه میخواهم عرائض خود را با محوریت «جوانان» آغاز کنم.

دنیامالی خطاب به نمایندگان تأکید کرد: توفیق این انقلاب مرهون اعتماد امام راحل به جوانان بود و من معتقدم؛ توفیق کشور در جنگ تحمیلی هم مرهون اعتماد نظام به فرماندهان جوانی بود که با ایمان و همت مثال زدنی شان، ناممکنها را ممکن ساختند و از همان زمان نشان دادند که «ما میتوانیم» نه تنها یک میثاق ملی بلکه یک حقیقت همیشه زنده در اراده تمامی جوانان این مرز و بوم است به شرط آنکه به جوانان اعتماد کنیم تا آنها با خلاقیت و نیروی جوانی شان راه حل های جدید و متفاوتی را برای عبور از مشکلات و چالشها پیشنهاد کنند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ادامه تأکید کرد: این مهم اعتقاد راسخ بنده است و بر این باورم که وزارت ورزش و جوانان به عنوان نهادی فرابخشی در موضوع ساماندهی امور جوانان مسئول ایجاد امید در جوانان است و باید به مسئولیت محوری خود که همانا هماهنگ سازی و ایجاد هم افزایی حداکثری میان دستگاه های متولی امور جوانان است به خوبی عمل کند.

وی ادامه داد: از این رو اعتقاد دارم خدمت رسانی مطلوب به نوجوانان و جوانان در این دوران طلایی نباید در راهروی شوراها و بروکراسیهای اداری گرفتار بماند، این امر با اراده راسخ وزارت ورزش و جوانان در پیگیری مجدانه مطالبات جوانان محقق خواهد شد.

دنیامالی افزود: نمایندگان محترم آگاهی دارند که خانواده رکن اصلی جامعه و جوان ایرانی، محور اصلی آن محسوب میشود با توجه به تغییر نسلها باید بپذیریم که نمیتوان با روشهای سنتی به دستاوردها و مقصدهای جدید رسید باید بپذیریم که نسل جدید دارای نیازهای متفاوتی است و پاسخگویی به این نیازها جز با شناخت دقیق و طراحی برنامه های تحولی با جلب مشارکت خود جوانان در فرآیندهای تصمیم سازی و با رعایت اصول و قوانین امکان پذیر نیست. طرح هایی که به صورت فرآیندی از دوره نوجوانی آغاز شده و با محوریت تشکیل «خانواده» و تحکیم آن با تأکید بر «فرزندآوری» ادامه می یابد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان یادآور شد: در اینجا بر این نکته تأکید می‌نمایم که وزارت ورزش و جوانان باید فراتر از رویه های جاری و معمول عمل کند. اینکه تصور کنیم با مصوبه و سند میتوان مشکلات نوجوانان و جوانان را حل کرد تصور نادرستی است لذا می طلبد که وزارت ورزش و جوانان با پیگیری دقیق و کامل مصوبات شورایعالی نوجوانان و جوانان ستادهای ساماندهی امور جوانان در سطوح ملی استانی و شهرستانی به دستگاهی پیشرو و مسئولیت پذیر در حل مشکلات وجوانان و جوانان تبدیل شده و ضمن تبدیل به نقطه امید آینده سازان جامعه زمینه افزایش رضایتمندی جوانان مؤمن و پاک ایران اسلامی را فراهم نماید.

وی در ادامه با بیان برنامه پیشنهادی منطبق بر قانون سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی بویژه برنامه هفتم پیشرفت کشور تهیه شده است، گفت: بهبود سازوکار سیاست گذاری و برنامه ریزی حوزه ی جوانان که لازمه ی تحقق آن رصد بهنگام نیازها ارزشها و نگرشهای جوانان با محوریت استقرار پایگاه جامع اطلاعات جوانان و همچنین کیفی سازی و ارتقاء عملکرد ستادهای ملی استانی و شهرستانی ساماندهی امور جوانان است این امر در گرو استفاده از ظرفیت جوانان نخبه انقلابی و تحول گرا در مناصب ستادی و ادارات کل ورزش و جوانان استانهای سراسر کشور است. مطالبه رئیس جمهور محترم و شما نمایندگان عزیز ریل گذاری صحیح و پایداری است که از رویکردهای کوتاه مدت و سلیقه‌ای مصون بماند و ضمانت‌های اجرایی لازم را برای اجرای دقیق و مستمر برنامه ها داشته باشد.

دنیامالی افزود: ارتقای هویت ملی جوانان با تعمیق باورهای مذهبی و انقلابی حاصل میشود که این راهبرد در مقابل تهاجم گستردهی دشمنان به ارزشها و دستاوردهای انقلاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدیهی است دشمن تلاش دارد که امید را در دل‌های جوانان ما از بین ببرد ضعفهای احتمالی را بزرگ نمایی و تا جایی که میتواند؛ پیشرفتهای کشور را انکار کند نگرانی دشمن آن است که مبادا جوان عزیز ما به ایرانی بودن» و «مسلمان بودن خود افتخار کند. در اینجا وظیفه ی ما دست اندرکاران امور جوانان بسیار سنگین است؛ باید برای نهادینه کردن هویت دینی انقلابی و ملی جوانان تلاش کنیم و این امر میسر نمی‌شود مگر آنکه با برنامه و هدفمند حرکت کنیم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های عملیاتی اینجانب برای تحقق این راهبرد حمایت از اجرای طرح‌های آگاهی بخش و هویت ساز جوانان با محوریت ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی با همکاری دستگاه‌های آموزشی و فرهنگ ساز کشور و بویژه رسانه ی ملی است. ضمن اینکه معتقدم در این مسیر می‌توان از ظرفیت ارزشمند مساجد پایگاه‌های بسیج و همچنین ظرفیت سازمانهای مردم نهاد جوانان استفاده کرد و زمینه را برای تشویق و حمایت از رسانه ها و صنایع هویت ساز جوانان فراهم نمود.

وی راهبرد دیگر را ارتقاء مشارکت جوانان با محوریت توانمندسازی سازمانهای مردم نهاد جوانان دانست و اظهار کرد: اینجانب رجای واثق دارم؛ باید شرایط تمرین مشارکت و مسئولیت پذیری جوانان در عرصه های مختلف فرهنگی اجتماعی و اقتصادی را فراهم نمود مسئولیت پذیری شغلی و اجتماعی جوانان یک فرایند است که اتفاقاً سمن‌های جوانان بهترین فرصت‌های توسعه فردی، اجتماعی و شغلی جوانان هستند که البته تاکنون از این ظرفیت ارزشمند به خوبی استفاده نشده است.

دنیامالی در ادامه با تأکید بر اینکه باید نسبت به بازطراحی ساختار و کیفی سازی خانه های جوانان واگذاری برخی امور به سمن‌های جوانان و همچنین تسهیل فرایندهای صدور مجوز تأسیس سمن ها بویژه سمن‌های روستایی اقدام شود، گفت: تلاش کنیم امکان برقراری ارتباط مستمر و هدفمند اقشار مختلف جوانان با رئیس جمهور و سایر مسئولان کشور فراهم شود.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ادامه گفت: تقویت سیاست‌های تشویقی در جهت ازدواج آسان جوانان و فرزند آوری آنان است که خوشبختانه به لطف درایت و هوشمندی شما نمایندگان ،عزیز ظرفیت های بسیار خوبی در قانون برنامه ی هفتم پیشرفت پیش بینی شده است که ان شاء الله با اهتمام حداکثری اجرایی خواهد شد. این در حالی است که در سیاستهای کلی «جمعیت»، سیاستهای کلی «خانواده» ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و همچنین در قانون مترقی و ارزشمند حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به موضوعات محوری و بسیار مهمی اشاره شده که تدبیر کلی نظام برای حل مسأله ازدواج جوانان را نشان می‌دهد.

وی در ادامه یادآور شد: مسأله‌ای که نمود عینی آن را می‌توان در بالا رفتن سن ازدواج افزایش نگران کننده نسبت طلاق به ازدواج کاهش میزان فرزندآوری زوجهای جوان کمبود آگاهی جوانان نسبت به مهارتهای زندگی و از همه مهمتر توان محدود زوجهای جوان در تأمین معیشت خانواده مشاهده کرد. اینها مسائلی هستند که فراروی دست اندرکاران امر ازدواج جوانان قرار دارد.

دنیامالی با اشاره به راهکارهای حل مشکلات ورزش و جوانان تأکید کرد: آیا باید دست روی دست بگذاریم؟ قطعاً ،خیر اینجانب بر این باورم که باید بیش از پیش برای آگاهی بخشی مستمر و هدفمند در موضوع ترویج فرهنگ ازدواج جوانان با محوریت اجرای کامل قانون تسهیل ازدواج تلاش کنیم در این راستا پرورش مشاوران ازدواج و خانواده با رویکرد ،اسلامی ارزان سازی خدمات مشاوره ازدواج و خانواده تسهیل شرایط ازدواج با استفاده از ظرفیت خیرین و همچنین ارتقاء مهارتهای زندگی جوانان از جمله مهمترین طرح‌هایی است که در راستای تحقق این راهبرد مهم طراحی شده اند.

وزیر پیشنهادی ورزش و پنجم راهکار دیگر دراین زمینه را بهبود و اصلاح سبک زندگی و غنی سازی اوقات فراغت جوانان دانست و گفت: این مهم از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از ارکان تداوم انقلاب اسلامی است و سبک زندگی جوانان از اهمیت مضاعفی برخوردار است چراکه جوانان به مثابه پیشران حرکت انقلاب اگر خود به رعایت سبک زندگی دینی التزام داشته باشند جامعه را هم دنبال خود حرکت خواهند داد.

وی ادامه داد: همین شور و شوق جوانان عزیز ما برای پیاده روی های باشکوه اربعین حسینی رونق همیشگی تکایا و هیأتهای حسینی با حضور جوانان از جمله مظاهر دینی در میان نسل جوان ماست که ان شاء الله باید برای ترویج حداکثری این فرهنگ حسینی و این سبک زندگی علوی در میان نوجوانان و جوانان عزیزمان تلاش کنیم در همین راستا؛ غنی سازی اوقات فراغت جوانان نیازمند سرمایه گذاری است و باید با طرحهای نو و خلاقانه و با تکیه بر فناوریهای نوین و حتی هوش مصنوعی در جهت طراحی و اجرای برنامه های فراغتی اقدام شود و فراموش نکنیم که در این مسیر نوجوانان و جوانان مناطق محروم و کم برخوردار از اهمیت و اولویت بالاتری برخوردار هستند.

دنیامالی تقویت سیاست های حمایتی اشتغال جوانان با همکاری دستگاه‌های ذیربط را راهبرد دیگر دانست و گفت: در این راستا باید اذعان داشت موضوع اشتغال جوانان از اهمیت و حساسیت ویژه ای برای همه به ویژه پدران و مادران که نگران آینده نوجوانان و جوانان خود هستند برخوردار است. گام اول در این مسیر اتخاذ سیاستهای فرادستی با محوریت پیشگیری است که باید تلاش کنیم میان نیازهای بازار کار و مهارتهای جوانان تناسب لازم ایجاد شود که تحقق این امر نیازمند هوشیاری نهادهای آموزشی در ارزیابی بهنگام نیازهای جوانان و آینده پژوهی بازار کار و همچنین حمایت طلبی مستمر وزارت ورزش و جوانان از دستگاه های اجرایی ذیربط است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اضافه کرد: همه شما واقف هستید که وزارت ورزش و جوانان دستگاه متولی اشتغال جوانان نیست اما پیگیری این مهم را وظیفه خود میداند و تلاش خواهد کرد با طراحی یک برنامه جامع با محوریت هدایت شغلی نوجوانان از مدرسه تا دانشگاه با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط، زمینه بهبود وضعیت اشتغال جوانان را فراهم نماید ضمن اینکه باید علاوه بر تشویق و حمایت از جوانان نمونه کارآفرین مسیر مهارت آموزی و توانمندسازی سربازان غیورمان را با همکاری نهادهای ذیربط ادامه دهیم. در نهایت امیدوارم با همت و تلاش جهادی گامهای بلندی در جهت تعالی جوانان عزیزمان برداریم که البته این توفیق بدون حمایت و همراهی شما نمایندگان محترم مردم محقق نخواهد شد.

وی در ادامه در خصوص پیشرفت وضعیت ورزش در کشور بیان کرد: بر کسی پوشیده نیست که ورزش در نظام جمهوری اسلامی ایران دارای نقشی فراتر از کارکردهای فرهنگی و اجتماعی با رویکرد نشاط آفرینی و خلق انسجام و عزت ملی است. معتقدم ورزش میتواند یاریگر اقتصاد و صنعت کشور باشد چگونه؟ آنجا که ورزش مقوله ای اشتغال آفرین است و این ظرفیت اقتصادی مهم چندان مورد توجه دولتها قرار نگرفته است.

دنیامالی ادامه داد: معتقدم ورزش می تواند یاری‌گر حوزه سلامت کشور نیز باشد؛ آنجا که با ورزش می توان هزینه های گزاف حوزه درمان را کاهش داد و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، الگوی حکمرانی سلامت کشور را از درمان محوری به سمت پیشگیری سوق داد. و از همه مهمتر؛ ورزش می تواند یاریگر کشور در حوزه دیپلماسی باشد، آنجا که ورزش می تواند به عنوان یکی از مهمترین عناصر قدرت نرم نظام نقش آفرینی کند و زمینه دستیابی کشور به اهداف دیپلماتیک خود را تسریع نماید. این سه مقوله سه ظرفیتی هستند که تاکنون مغفول مانده‌اند و آنچنان که باید از ظرفیت «ورزش» در مسیر حل مشکلات کشور استفاده نشده است. بنده با تکیه بر تجارب چندین ساله خود در عرصه های سیاستگذاری و مدیریتی کشور مصمم به فعال سازی این ظرفیت عظیم هستم و معتقدیم جایگاه و اهمیت راهبردی ورزش در نظام جمهوری اسلامی ایران هنوز برای بسیاری از سیاستگذاران و مدیران اجرایی کشور آشکار نشده است.

وی ادامه داد: اهمیت این مهم زمانی افزایش می‌یابد که بدانیم؛ ورزش در جهان امروز یکی از میدانهای اصلی جنگ نرم است و دستگاه تبلیغاتی، دشمن میدان ورزش را به عنوان به یکی از عرصه های مهم ترویج ارزشهای مدنظر خود انتخاب کرده است امری که باعث شده سازمان‌های بین المللی ورزش از ادعاهای همیشگی خود مبنی بر جدایی ورزش از سیاست فاصله بگیرند و با سیاست ورزی مغرضانه؛ مرزبندی خود را با کشورهای غیرخودی شفاف تر کنند مواجهه منفعلانه این سازمان‌ها با رژیم منحوس و کودک کش صهیونیستی و برخورد متفاوت با سایر کشورها نمونه‌ای بارز از این سیاست دوگانه است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تأکید کرد: اکنون باید بپذیریم که ورزش در نظام بینالملل در شرایط حساس و ویژه ای قرار گرفته و حرکت عزتمندانه و کنشگرانه نظام جمهوری اسلامی ایران در این میدان نیازمند هوشیاری شجاعت و خودباوری است که بحمدالله این بصیرت و هوشیاری در جامعه پرافتخار ورزش ایران به وفور یافت میشود از نشانه های این بصیرت میتوان به حضور دختران عزیزمان با حجاب اسلامی در میادین بزرگ ورزشی اشاره کرد که با حضور مقتدرانه و عزت آفرین خود نقشه پلید دشمن برای عفت زدایی و ترویج ناامیدی در میان مردم را خنثی میکنند این همان تصویری است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان الگوی شایسته زن مسلمان ایرانی یاد می‌کنند و معتقدند که این دست اقدامات روحیه قوی مسلمان ایرانی را به همه جهانیان نشان می‌دهد.

وی خطاب به نمایندگان تأکید کرد: باید بپذیریم که راهبری و هدایت وزارت ورزش و جوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما دست اندرکاران حوزه ورزش به معنای واقعی کلمه در این برهه حساس زمانی «مسئول» هستیم. اینجانب با اعتقاد را سخ بر این باورم که اولین مسئولیت یک مدیر در تمام سطوح وزارت ورزش و جوانان یک مسئولیت فرهنگی است و همه دست اندرکاران امر باید با تمام توان در جهت تبدیل محیط ورزش به یک محیط معنوی و ارزشی تلاش کنند.

دنیامالی گفت: در حقیقت اخلاق و معنویت باید محور تمامی برنامه های ما باشد که در این راستا باید ضمن تقویت ساختار فرهنگی وزارت ورزش و جوانان نسبت به طراحی و اجرای برنامه های هدفمند آموزشی کیفی سازی فرایند پیوست نگاری فرهنگی اماکن و رویدادهای ورزشی و همچنین هم افزایی حداکثری فعالیت های فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در چارچوب اجرای دقیق مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی اقدام کنیم برای بنده تعالی فرهنگی و معنوی حوزه ورزش یک مقوله جدی است و قطعاً در این مسیر با تمام توان تلاش خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اضافه کرد: از دیگر راهبرد اینجانب برای قرارگیری ورزش بر مدار تعالی و پیشرفت، ترویج و توسعه ورزش همگانی است که به شما نمایندگان محترم اطمینان می دهم با طراحی و اجرای برنامه ها و پویشهای تحولی زمینه کاهش کم تحرکی ملی و اعتلای جایگاه ورزش در نظام سلامت کشور را فراهم کنم و این امر جز با آگاهی بخشی افزایش دسترسی عادلانه و ارزان مردم به اماکن ورزشی هم افزایی و هماهنگی حداکثری دستگاه های متولی ورزش همگانی و همچنین توزیع عادلانه و عالمانه منابع میسر نمی شود.

وی توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی راهبرد دیگری دانست و اظهار کرد: به نوعی ورزش قهرمانی تجلی گر ظرفیت های نظام اسلامی در میادین بزرگ بینالمللی و همچنین نمود عزت انسجام و افتخار ملی برای تمام ایرانیان محسوب میشود؛ از این رو باید بتوانیم با یک برنامه منسجم و هدفمند زمینه مدال آوری پایدار و متنوع کشور در رشته های دارای ظرفیت را فراهم کنیم و رشته های بیشتری را به دو رشته افتخارآفرین و مدال آوری چون کشتی و تکواندو اضافه کنیم آنچه مسلم است ظرفیت ارتقاء رتبه و بهبود جایگاه کشورمان در هر دو رویداد مهم بازیهای آسیایی و بازی های المپیک وجود دارد به شرط آنکه استعدادهای ورزشی مان در اقصی نقاط این مرز و بوم را قدر بدانیم و به این نکته مهم توجه کنیم که تمامی نوجوانان و جوانان ما حتی در دور افتاده ترین روستاها و مناطق کشور هم باید فرصت ارتقاء سواد حرکتی – جسمانی، بهره مندی از خدمات ورزشی با کیفیت و همچنین فرصت تبدیل استعداد شان به افتخار را داشته باشند.

دنیامالی ادامه داد: اصلی ترین لازمه تحقق این آرمان تکمیل و اجرای دقیق طرح ملی آمایش سرزمینی ورزش به عنوان مهمترین تکلیف قانونی وزارت ورزش و جوانان است. تکلیفی که متأسفانه بیش از ۵۳ ماه از تصویب آن میگذرد و هنوز به نتیجه مورد انتظار نمایندگان محترم نرسیده است. به نمایندگان محترم اطمینان میدهم با تکیه بر اندوخته‌های مدیریتی خود در حوزه های عمرانی کشور و همچنین با ا شراف کامل نسبت به ادبیات ،آمایش زمینه تکمیل این طرح مهم و کلیدی را با محوریت شکوفایی استعدادها و ظرفیتهای مدال آوری مناطق مختلف کشور فراهم سازم در کنار این مهم ضروری است و ضعیت حکمرانی فدراسیون‌های ورزشی بهبود یابد و فضا و فرصت نقش آفرینی برای نخبگان دانشگاهی و علمی حوزه ورزش نیز فراهم شود. البته هرگز نباید نقش و جایگاه پیشکسوتان ورزشی را فراموش کنیم که موفقیت های امروز و فردای ما مرهون حمایت‌ها و عشق بی پایان این عزیزان نسبت به ورزش است و این امر مسئولیت ما برای چاره اندیشی در خصوص رفاه و معیشت قهرمانان بویژه در دو موضوع اشتغال و مسکن قهرمانان را سنگین تر می کند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: از این رو در اجرای منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مدظله العالی و سیاست‌هایی که رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان نیز بر آن تاکید دارند، تقویت صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی که شور به منظور اجرای تکالیف ماموریت ها و وظایف صندوق در خصوص رفع دغدغه‌های معیشتی و بیمه های اجتماعی و سایر خدمات به قهرمانان، مربیان، داوران و پیشکسوتان عزیز در اولویت برنامه های اینجانب قرار دارد.

وی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: تصمیم دقیق و راهبردی مجلس شورای اسلامی برای تعیین حمایت و تقویت ورزش و تربیتی در قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان از اهمیت و جایگاه بسیار مهم ورزش دانش آموزی در ساختار نظام ورزش کشور خبر میدهد.

دنیا مالی اضافه کرد: موفقیت کشور در ارتقاء سواد حرکتی - جسمانی دانش آموزان سنین پایه به معنای ریل گذاری صحیح و هدفمند برای ورزشهای همگانی قهرمانی و حرفه ای است و در این میان نقش معلمان ورزش نقشی محوری و حیاتی محسوب می.شود. این معلمان ورزش هستند که شوق ورزش را در دانش آموزان بیدار کرده و زمینه بروز استعدادهایشان را فراهم می سازند. از حمایت وزارت ورزش و جوانان از ورزش دانش آموزی یک ضرورت جدی است و این مهم در سایه تعامل مؤثر و سازنده دو وزارتخانه بسیار مهم آموزش و پرورش و ورزش و جوانان محقق خواهد شد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به نکاتی در خصوص  راهبرد ساماندهی و گسترش ورزش حرفه ای اشاره کرد و گفت: جریان اقتصادی ورزش ، جریان‌هایی حقیقی هستند که متأسفانه به دلیل فقدان شفافیت آنچنان که باید به رسمیت شناخته نشده اند. بر این اساس معتقدم مصوبه ارزشمند مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم پیشرفت مبنی بر تدوین آیین نامه مالی بازی جوانمردانه در فدراسیون‌های دارای لیگ‌های حرفه ای مصوبه ای مترقی و ارزشمند است که بنده متعهد به تدوین و اجرای بهنگام آن خواهم بود. در خصوص نظام با شگاه داری هم توجه به این نکته ضروری است که ورزش حرفه ای را نباید صرفاً به یک رشته ورزشی و آن هم به لیگ فوتبال تقلیل داد.

وی ادامه داد: امروزه به لطف، همیت و اراده بخش خصوصی شاهد فعالیت بیش از ۳۳ هزار باشگاه ورزشی در سراسر کشور هستیم که بخش عظیمی از مسئولیت دولت در حوزه ورزش و تندرستی ملی را به دوش می کشند این باشگاه‌های مردمی با سرمایه گذاری مولد و اشتغال آفرینی پایدار در حوزه ورزش گام بلندی برای پیشرفت ورزش کشور برداشته‌اند و بنده اطمینان دارم اگر همین مشوق‌های قانونی موجود که با لطف مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده در عمل به خوبی اجرا شود قطعاً شاهد تو سعه کمی این باشگاهها و تأثیر مثبت آنها بر تولید ناخالص داخلی کشور خواهیم بود.

دنیامالی افزود: مصمم به توسعه کمی و کیفی باشگاه‌های ورزشی با جلب مشارکت بخش خصوصی و همچنین تشکیل اتحادیه باشگاه‌ها حسب تکلیف قانونی هستم و به نمایندگان محترم اطمینان می دهم؛ إن شاء الله فصل جدیدی از مردمی سازی حوزه ورزش با مشارکت بخش خصوصی و توسعه و رشد اقتصاد ورزش کشور با محوریت تشویق و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان کرد: نکته دیگر ضرورت نقش آفرینی مؤثرتر وزارت ورزش و جوانان در اجرای ماده ۵ قانون الحاق ۲ با محوریت برونسپاری و کاهش تصدی گری دولت است که متاسفانه این مهم همواره دستخوش سلیقه متولیان بوده و امروز از مسیر اصلی خود منحرف شده است، به نحوی که متأسفانه شاهد گران‌تر شدن خدمات ورزشی و همچنین محرومیت برخی هیأتهای استانی و شهرستانی از حداقل امکانات ورزشی به دلیل تفسیر نادرست و اجرای ناصحیح قانون هستیم که ضروری است در خصوص اصلاح این رویه در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش کنیم موضوع دیگر تقویت مرکز مشارکت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری در ورزش وزارتخانه است که با توجه به ظرفیت قانونی این مرکز در اشتغال آفرینی و جلب مشارکت بخش خصوصی ضروری است در راستای فعال سازی و تقویت این مرکز نیز تلاش کنیم و این امر از اولویت های اینجانب است.

وی با بیان اینکه اینجانب اعتقاد راسخ دارم اگر درآمد ورزش به صورت یک چرخه به خود ورزش باز گردد ما با جهش مواجه خواهیم شد، ادامه داد: تا زمانی که این چرخه درآمدی معیوب باشد، هم فساد خواهیم داشت و هم اینکه هیچگاه ورزش ما به جایگاه مورد انتظار مردم و شما عزیزان نخواهد رسید. بنابراین حل مشکل حق پخش تلویزیونی که خوشبختانه، راهکار خوبی برای حل آن در برنامه هفتم پیشرفت پیش بینی شده یکی از مهمترین مأموریت های بنده در وزارت ورزش و جوانان خواهد بود که می بایست با مشارکت سازمان صداو سیما و پشتیبانی دولت و مجلس آن را به سرانجام موثری برای ورزش کشور برسانیم.

دنیامالی در خصوص راهبرد توسعه ورزش بانوان تأکید کرد: ورزش بانوان از دو جهت مهم است؛ یکی اهمیت آن به عنوان خنثی کننده تبلیغات دشمن که اشاره کردم و دیگری نقش کلیدی و مهم آن در تندرستی جامعه؛ زنان و مادران ستون خانواده هستند و اگر مادری ورزشکار باشد قطعاً فرزندان این مادر هم فرزندانی پرتحرک شاداب و بانشاط خواهند بود ضمن اینکه معتقدم قهرمانان ما از دامان مادرانشان به سکومی روند و حتماً یک قهرمان ملی مادری ،دلسوز فداکار و با بصیرت ایستاده است. از این رو باید در راستای ارتقای جایگاه مدیریتی ورزش بانوان ارتقای علمی منابع انسانی ورزش بانوان و همچنین بهبود زیر ساختها و فضاهای اختصاصی ورزش بانوان تلاش کنیم تا شاهد افتخار آفرینی هر چه بیشتر آنها در میادین بزرگ بین المللی باشیم. عملکرد اینجانب در فدراسیون قایقرانی و حمایت ویژه از فعالیت های بانوان در قایقرانی و کسب اولین مدال ها به ویژه در بازی های آسیایی گوانجو چین توسط دختران عزیز ملت ایران مشخص و مایه افتخار من است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه نباید ورزش جانبازان و توان یابان را فراموش کنیم، بیان کرد: عزیزانی که به زودی شاهد افتخار آفرینی شان در آوردگاه بازیهای پارالمپیک پاریس خواهیم بود. آنان که الهام بخش همه دورانند چه جانبازان دوران دفاع مقدس که هنوز درس ایثارشان در دفتر عاشقی مشق می شود و چه امروز که با مدال‌های افتخارشان در میادین بزرگ بین المللی دل ملت و مقام معظم رهبری را شاد میکنند.

وی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان حسب وظیفه برای این عزیزان نیز برنامه جامعی داشته باشد. مناسب سازی و تجهیز اماکن ورزشی و همچنین طراحی نظام استعدادیابی ورز شکاران جانباز توان‌یاب، نابینا، کم بینا ناشنوا و دارای بیماری خاص از جمله مهمترین برنامه های بنده برای این عزیزان خواهد بود.

دنیامالی به عنوان آخرین راهبرد به توسعه متوازن زیر ساخت‌های ورزشی است که بنده با دانش و تجربه چندین ساله در حوزه عمرانی اشاره کرد و افزود: اکنون در وضعیت نگران کننده ای هستیم. عدم بهره‌برداری و بازسازی بهنگام و درست اماکن در زمان مناسب، عدم نگهداری کیفی از زیرساخت های موجود، کم توجهی به استانداردهای روز دنیا در ساخت اماکن ورزشی، توسعه نامتوازن و نامتعادل اماکن ورزشی بدون توجه به آمایش سرزمینی و همچنین انباشت مستمر پروژه های عمرانی نیمه تمام بخش ورزش در اقصی نقاط کشور زنگ خطر را برای ما و شما نمایندگان محترم به صدا درآورده است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه بهبود این وضعیت و خارج سازی آن از بحران نیازمند اراده و تخصص است، گفت: بحمدالله بنده از تخصص و تجارب اندوخته خود در حوزه عمرانی برای حل این چالش استفاده خواهم کرد و البته در این مسیر نیازمند یاری شما بزرگواران هستم، در پایان ضمن تشکر از اعتماد رئیس جمهور محترم اینجانب مصمم به اجرای کامل مأموریت های مندرج در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور و قانون وزارت ورزش و جوانان هستم و در صورت اعتماد شما نمایندگان محترم با شما بزرگواران عهد میبندم با فعال سازی و بکارگیری تمامی ظرفیت های موجود بویژه ظرفیت‌های مردمی و همچنین با استفاده از ظرفیت جوانان نخبه مؤمن و انقلابی، زمینه تحول و پیشرفت در ورزش و امور جوانان کشور را فراهم سازم. امری که به یاری خداوند و به لطف عنایت حضرت ولی عصر (عج) دور از دسترس نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار