ترقی در گفتوگو با پانا:
«تجملگرایى» و «دلبستگى به تولیدات بیگانه» از موانع جهش تولید است/ ضرورتِ تعصب داشتن نسبت به اقتصاد ملّی و تولید داخلی
تهران (پانا) - یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه «تجملگرایى، «اسرافِ فردى» و «دلبستگى به تولیدات بیگانه» از موانع جهش تولید است، گفت رهبر انقلاب در طول سالهای مختلف بر لزومِ مصرف کالای داخلی اصرار داشتهاند، اما اخیراً بر ضرورت «تعصب» در این زمینه تأکید کردهاند.
حمیدرضا ترقی در گفتوگو با پانا ضمن اشاره به نامگذاری سال تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: «رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالهای اخیر در سطح گسترده در مورد تولید ملی صحبت و ابعاد مختلف این مقوله و راههای تقویت و رشد و جهش آن را تشریح کردهاند از جمله آنکه بارها انتظارات از مردم و مشارکت آنها در این عرصه را تبیین فرمودهاند. امام خامنهای سالهاست بر مصرف کالای داخلی و حمایت از کالای ایرانی اصرار دارند و بر مقولههایی همچون ترجیحِ تولید ملّی در همه سطوح، افتخار به استفاده از مصنوعات داخلى و اقبال به تولید داخلی تأکید داشتهاند.»
وی اضافه کرد: «رهبر انقلاب در طول سالهای مختلف بر لزومِ مصرف کالای داخلی اصرار داشتهاند، اما اخیراً بر ضرورت «تعصب» در این زمینه تأکید کردهاند.»
این فعال سیاسی بیان کرد: «ایشان ضرورتِ تعصب داشتن نسبت به اقتصاد ملّی و تولید داخلی، با تعصّب دنبال کالای ایرانی گشتن و تعصّب داشتن روی مصرف نکردنِ جنس قاچاق را به همگان گوشزد کردهاند.»
ترقی با بیان اینکه یکی از موانع رونق و جهش تولید، معضلات رایجی است که رهبر انقلاب مکرر در مکرر از آن نهی کردهاند، افزود: «برخی از این معضلات که رهبر انقلاب افشاگری و نهی فرمودهاند عبارتند از مدام دنبال مارکها و برندها و اسمهای خارجی بودن، پولدارهای نوکیسه تازه به دوران رسیدهای که دنبال برندهای خارجیاند، ترجیحِ دلالى بر تولید در تلاشهاى اقتصادی، حاکم شدنِ مناسباتِ غلط اقتصادى در جامعه، رواج رانتخوارى، بیشتر شدنِ مصرف از تولید، اسرافِ فردى، تجملگرایى، چشم و همچشمى، دلبستگى به تولیدات بیگانه، فروشِ محصولات داخلی با مارک خارجی.»
وی اضافه کرد: «گرایش افراطی به مصرف جنس خارجی از آفات و معضلاتی است که بسیار مورد مذمت رهبری قرار گرفته است و با تعبیر بدفهمی و کجفهمی از این روحیه انتقاد کردهاند.»
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: «مقوله دیگری که به مردم مربوط میشود، بحث سرمایهگذاری است. رهبر انقلاب بارها صاحبان سرمایه را به سرمایهگذارى در امر تولید دعوت کرده و بر عبادت و حسنه بودنِ این سرمایهگذاری در صورتی که با نیت خالص و خدایی باشد، تصریح فرمودهاند. برخی مردم، تولیدکننده هستند که مطالبات رهبری از این قشر بسیار است و بارها تشریح فرمودهاند. برخی از این مطالبات عبارتند از: بالا بردنِ تولید کشور تا حد ممکن؛ تحقیق، نوآورى، وجدان کارى، استفاده از دانش و مهارتهای علمى و تجربى، وجودِ رابطهى سالم و اخلاقى و انسانى بین کارگر و کارفرما در محیط تولید، بالا بردنِ مرغوبیت و کیفیت تولید داخلى، اتکا به دانش؛ همت برای تولید کالاى محکم، مطلوب، زیبا همراه با سلیقه و بادوام؛ افزایش سطح بهرهورى، نوسازی و ابتکار در ماشینها و محصولات و مدیریت، انطباق با نیازها و سلیقهها و مزیّتهای روز، بازاریابی بیرون از کشور و صادرات، ارزان تمام کردن و رقابتپذیر کردنِ تولید داخلی.»
ترقی با بیان اینکه مردم باید از مسئولان مطالبهگر باشند تا وظیفه هدایتی و نظارتیشان را به نحو احسن انجام دهند و مسئولان را ملزم به حرکت صحیح در مسیر جهش تولید کنند، افزود: «تجربه نشان داده اگر مطالبهگری و نظارت بر مسئولان نباشد، برخی از آنان منافع شخصی، جناحی و کوتهبینانه را جایگزین مصالح ملی و منویات رهبر انقلاب کرده و عملکرد نامناسب و گاهی فسادآفرین خواهند داشت.»
وی در تبیین نقش اقشار مختلف در راستای شعار سال نیز اظهار کرد: «تولیدکنندگان با همت مضاعف و روحیه جهادی و انقلابی به تولید کالا و خدمات با کیفیت ملی بپردازند و باعث جذب سرمایههای داخلی و عدم خروج آن از کشور شوند. اگر واردات بی رویه و بر مبنای صرفاً سود شخصی صورت گیرد، تولید کشور را دچار رکود و خسارت میکند؛ بازرگانان علاوه بر رعایت قوانین کشور باید با نگاه حمایتی به تولید داخلی زمینه کاهش واردات کالاهایی که امکان تولید داخلی دارد را فراهم و صادرات محصولات ملی را رونق دهند.»
وی ادامه داد: «گاهی مشاهده میشود فروشندگانی در تابلو فروشگاهشان مینویسند «با افتخار کالای ایرانی میفروشیم» این روحیه باید فراگیر شده و باعث افتخار فروشندگان باشد. آحاد ملت به عنوان خریداران کالا و خدمات با تعصب محصولات داخلی را تقاضا و خریداری کنند.»
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در پایان خاطرنشان کرد: «هرکس که دلش برای عزت ایران و پیشرفت کشور و آحاد ملت خصوصا جوانان عزیز میتپد و به هر نحوی صاحب تریبون و رسانه است، باید مخلصانه در جهت ترویج تولید داخلی و ترغیب خرید کالای ایرانی تلاش کند.»
ارسال دیدگاه