دلایل شکست مشاغل در ایران از نگاه یک کارآفرین
تهران (پانا) - " رئوف رحیمی" یکی از کارآفرینان موفق کردستانی و مخترع اولین سیستم مانیتورینگ شغلی در کشور است کە تحتعنوان "سنە" نامگذاری و در سال ۹۳ از آن رونمایی شدە و در دفتر ریاست جمهوری بەعنوان طرح ملی بە ثبت رسیدە است.
بهگزارش ایسنا، رحیمی سرمایەگذار شهربازی سربستە "سرزمین جاذبە" با احداث این شهربازی توانستە تا حدودی رویای بچەهای کردستانی را تحقق بخشد.
این کارآفرین در رابطه با ایدە و چگونگی عملی کردن طرح خود مبنیبر احداث این شهربازی گفت: طرح اولیەی این کار از سالها پیش در ذهنم شکل گرفتە بود اما بەدلیل نداشتن منابع مالی قادر بە انجام آن نبودم؛ بعد از مدتی کە در روسیە اقامت داشتم بە سنندج بازگشتم، شهربازی سرزمین جاذبە را احداث کردم و هزینە این طرح را از طریق قرض از دیگران و از راە فروش خانە و ماشینم تامین کردم.
او با بیان اینکە سرزمین جاذبە تنها شهربازی راەاندازی شدە در ایران است کە دارای پنج شعبە در شهرهای مختلف است، اظهار کرد: این پنج شعبە دارای پروتکل کمک بە بچەهای بیبضاعت است و حق استفادە از این شهربازی را برای کودکان حاشیەنشین فراهم کردە است.
رحیمی دربارە سابقە شغلی خود عنوان کرد: بەمدت چند سال معاون ادارە کل، کمیتە امداد بودم و مدتی نیز در سمت معاون مدیرکل اشتغال و کارآفرینی کمیتە امداد خدمت کردەام اما بعد از مدتی بەمنظور راەاندازی و ایجاد مشاغل و کارآفرینی از سمت خود استعفا دادم.
این کارآفرین کردستانی در پاسخ بە سوال مبنیبر معرفی شاخصهای موفقیت ادامە داد: یک شاخص اقتصادی تحتعنوان نرخ بازگشت داخلی سرمایە بدون در نظر گرفتن عوامل خارجی وجود دارد، که بر اساس آن مشاغل موفق در کوتاە مدت میتوانند سرمایەای کە برای کار در نظر گرفتەاند را دوبارە بەدست بیاورند.
او در ادامە افزود: کسب و کاری موفق است کە بتواند خروجیهای اقتصادی داشتە باشد و همچنین علاوەبر رفع نیازهای مشتریان، ارزش پیشنهادی مناسبی برای آنها داشتە باشد.
رحیمی، یکی از شاخصهای موفقیت را داشتن استراتژی مشخص در هر کاری دانست و افزود: مشاغلی کە از استراتژی مشخصی برخوردارند در بلند مدت دچار شکست نمیشوند.
او، یکی از دلایل شکست مشاغل در ایران را ناپایداری شغلی ذکر کرد و گفت: کارهای کوچک بەدلیل نداشتن پشتوانەهای مالی، همچون بیمە و سرمایە با شکست مواجە می شوند.
او همچنین دلیل دیگر موفقیت و عدمموفقیت را در آموزش عنوان کرد و افزود: اگر شغلی آموزشپذیر نباشد در کوتاە مدت با شکست مواجە میشود.
رحیمی یکی از شاخصهای موفقیت در کسب و کار را رضایت شخص از شغل مورد نظر ذکر کرد و گفت: رضایت فرد از شغل، شاخصی مهم برای کسب و کار موفق محسوب میشود چرا که در این صورت شخص با انگیزه بیشتری میتواند گام بردارد و ادامه دهد.
او بر این باور است کە توسعە همراە با تامین مالی شکل میگیرد و این دو موضوع بە هیچوجە از هم جدا نیستند. فضای کسب و کار نیز در موفقیت یک شغل موثر است و بخش مهمی از موفقیت یک شغل ساختار آن است کە با محیط جغرافیایی ارتباط مستقیم دارد.
رئوف رحیمی در پاسخ بە این سوال کە انسانهای موفق چە کسانی هستند گفت: اولین شاخصەی موفقیت، استراتژی افرادی در حوزەی عملیات است که شعار "خواستن توانستن است" را تحقق بخشیدهاند.
این کارآفرین موفق تشریح کرد: استراتژی در ایران بر پایەی دو نوع دولتی و خصوصی است کە بخش دولتی، شامل کارمندان دولت کە مداوم در حال برنامەریزی هستند و این برنامەریزیها عملی نمی شوند و بخش خصوص شامل آن دستە از افرادی میشود کە بدون داشتن برنامە و استراتژی مشخص، مداوم در حال کار عملیاتی هستند.
او عنوان کرد: اما افراد موفق، افرادی هستند کە خط مشی بخش دولتی و خصوصی را دنبال نمیکنند بلکە در ابتدا برای کار خود برنامەریزی و طراحی میکنند و سپس وارد عملیات میشوند.
رحیمی در ادامە افزود: افرادی موفق خواهند شد کە بتوانند در ابتدا ساختار ذهنی خود را شکل دهند و برای کارهای خود برنامەریزی، سیاستگذاری و تیمسازی کنند و بر این اساس محیطها و فرصتهای خود را شناسایی و برای محصولات و خدمات خود برنامەریزی کنند و همواره یادگیرندە باشند.
این کارآفرین موفق، در ادامە با اشاره به اینکه در موفقیت جزئیات بیشتر از کلیات اهمیت دارد بیان کرد: هموارە کسانی موفق خواهند بود کە با مشتریان خود ارتباط خوبی برقرار کنند و در سناریوی کاری خود بە آنها امتیاز بدهند و مشتریهای مشترک خود را شکل دهند.
او در پاسخ بە این سوال مبنیبر اینکە چگونە میتوانیم بهعنوان یک کارآفرین موفق الگویی برای سایر افراد جامعە باشیم افزود: کسب و کار موفق بە مثابەی قطاری است کە تنها با یک لوکوموتیو موجب حرکت سایر واگنها میشود و میتواند سایر افراد جامعە را با خود همراە سازد.
این کارآفرین موفق عنوان کرد: زنجیرە ارزش بخشی از اقتصاد است، کە در آن هر تولیدی پنج ایستگاە تامین مواد اولیە، طرح و شکل برنامەی تولید، بازاریابی و فروش را طی میکند تا بە مرحلەی تولید برسد.
او همچنین خاطرنشان کرد: کسب و کار موفق زمانی موفقتر خواهد شد کە بتواند در جامعە ریشە بدواند و دیگران را با خود همراە کند.
رحیمی درخصوص کسب و کار موفق اظهار کرد: کسب و کاری موفق است کە بتواند مشاغل بالادست و پایین دست خود را بشناسد و با آنها ارتباط برقرار کند، کە این ارتباطات بە مرور علاوهبر رشد، موجب توسعە نیز میشود و بە یک خوشەی اقتصادی تبدیل میشود.
این کارآفرین موفق درخصوص اینکە برای کسب و کار موفق چە چیزی لازم است و باید از چە کسانی کمک بگیریم و چگونە کاری را بە نقطە موفقیت برسانیم، گفت: در کارآفرینی زیست بومی، تحتعنوان اکوسیستم کارآفرینی، وجود دارد که شامل مشاغل موفقی است که طی مدت طولانی در جریان هستند و تاییدیە موفقیت خود را گرفتەاند.
او افزود: زمانیکە ما میخواهیم کسب و کاری را راە اندازی کنیم نیازمند نیرو و تشکیلاتی هستیم کە در اقتصاد بە آنها عامل توسعە گفتە میشود.
او عنوان کرد: شخصی کە در صدد راهاندازی کسب و کاری جدید است، باید با عبور از چندین مرحلە به سوالات متعددی، از جمله اینکه می خواهد چە چیزی تولید کند؟ مشتریان او چە کسانی خواهند بود؟ با چه هزینەای، در چە محیطی، با چە چشماندازی و توسط چە کسانی این کار را راەاندازی کند؟ پاسخ دهد تا بتواند برای ایجاد شغل موردنظر برنامەریزی کند.
رحیمی اظهار کرد: اولین بحث موردنظر در ایجاد کسب و کار، طرح ایدە است و ما باید با کمک عامل توسعە، ابعاد مختلف ایدە را بررسی کرده و با شناسایی نقاط ضعف و قوت ایدهها، رقبا و مزیتهای آنها را بشناسیم.
او، یکی از ابعاد مورد بررسی در راهاندازی کسب و کار موفق را بعد فنی دانست و گفت: باید بە این مسالە توجە کرد کە آیا انجام این ایدە شدنی است یا نە؟ امکانپذیر است یا نە؟ اگر امکانپذیر است، مشتریهای ما چە کسانی خواهند بود؟ میزان درآمد حاصلە از این کار چقدر خواهد بود؟ سایز مشتریان ما چقدر است و بر این اساس باید سایز سرمایە خود را تعیین کنیم.
این کارآفرین موفق با بیان اینکە استارتاپها باید در ابتدا بە گونەای عمل کنند کە نە سود کنند نە زیان گفت: برای راەاندازی یک کسب و کار باید با توجه به مسائل قانونی و تعیین مدل کسب و کار خود اقدام بە اخذ گواهیهای لازم جهت راەاندازی شغل موردنظر کنیم.
رحیمی دربارەی تفاوت قوانین حمایتی در ایجاد کسب و کار در ایران با کشورهای اروپایی پیشرفتە افزود: ساختار اقتصادی ایران بر پایەی اقتصاد دولتی و لیبرالیسم اقتصادی است در حالی کە در کشورهای اروپایی حاکمیت اقتصادی بر پایەی حاکمیت شرکتی است، در جایی کە در ایران مدل اقتصادی بر پایەی تامین مالی و متقاضی محور است ساختار اقتصادی آنها بر اساس مدل توسعەای و برنامە ریزی محور است.
او درخصوص قانون و مقررات حاکم در کشورهای اروپایی تشریح کرد: در کشورهای پیشرفتە اروپایی بیشتر از آنکە بە فرآیند اهمیت بدهند بە فکر دستیابی بە نتیجەی مطلوب هستند کە این امر درست برعکس قوانین کشور ایران است، در ایران بە فرایند بیشتر از نتیجە اهمیت دادە میشود.
رحیمی درخصوص سوال مبنی بر چگونگی تامین سرمایە و راەهای تامین سرمایە اظهار کرد: یکی از وظایف کارآفرین، تعیین عددهای اقتصادی است و یکی از این اعداد، نظام عرضە و تقاضا است، به گونهای که کارآفرین، زمانیکە سهم خود را از بازار مشخص کرد، میتواند ساختار تولید را تعیین و میزان سرمایەی لازم برای کار خود را مشخص کند.
این کارآفرین موفق خاطرنشان کرد: تامین مالی به چند طریق از جمله تخصیص اعتبارات و املاک خود، گرفتن وام و مشارکت با سرمایەگذاران میتواند صورت گیرد.
رحیمی یادآور شد: آنچە کە آیندە را میسازد عادتهای ماست، و باید تلاشمان بر این باشد کە با فراهم کردن توسعه مداوم در درون خود و خانوادە، بر اساس هدف زندگی کنیم و با تغییر عادتهای خود وارد کسب و کار شویم.
او بیان کرد: این را نیز بدانیم کە دنیای کسب و کار دنیای پر فراز و نشیبی است و در پس زندگی هر انسان موفقی شکستها و فراز و نشیبهای بسیاری وجود دارد، این را بە یاد داشتە باشیم کە کارآفرینی ژنتیکی نیست، بلکه با آموزش و مهارت و مطالعە میتوانیم بە یک انسان موفق تبدیل شویم.
ارسال دیدگاه